| کد خبر: 132929 |

دولت در حمل و نقل تحول اساسی ایجاد کند

عضو انجمن توسعه دریامحور گفت:دولت دوازدهم باید بر اساس نیازسنجی بنادر ، ترانزیت، ترانشیپ و حمل و نقل چندوجهی برنامه‎ ریزی و به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام کند.

تین نیوز

عضو انجمن توسعه دریامحور گفت:دولت دوازدهم باید بر اساس نیازسنجی بنادر ، ترانزیت، ترانشیپ و حمل و نقل چندوجهی برنامه‎ ریزی و به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام کند.

 

به گزارش مارین تایمز، پس از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی دوباره روحانی در این انتخابات عضو انجمن توسعه دریامحور درباره اولویت‌های دولت دوازدهم در حوزه لجستیکی و اقتصاد دریایی گفت: دولت دوازدهم در نخستین گام باید در بخش حمل و نقل تحولاتی اساسی ایجاد کند تا بتوانیم به واسطه آن شاهد بهبود وضع لجستیک در کشور باشیم.

 

ملک‌رضا ملک‌پور با انتقاد از این موضوع که در گذشته وزیر راه و ترابری و در حال حاضر نیز وزیر راه و شهرسازی، برخاسته از حوزه حمل و نقل نبوده و نیست، به خبرنگار مارین تایمز اظهار کرد: بایسته و شایسته است که در دولت دوازدهم وزیر و یا معاونت وزیر از بین فعالان حوزه حمل و نقل و آشنا به این حوزه  انتخاب شود این در حالی است که تاکنون وزرای این وزارتخانه به جز یک دوره (چه در بعد از انقلاب و چه در قبل از انقلاب) با حوزه حمل و نقل و لجستیک ناآشنا بودند.
 

وی خاطرنشان کرد: یک راهکار دیگر برای نجات و بهبود وضعیت لجستیک کشور راه‌اندازی یک وزارتخانه و یا دستکم معاونتی جداگانه برای حمل و نقل و ترابری است که بتواند حمل و نقل چهارگانه جاده‎ای، ریلی، هوایی و از همه مهم‌تر دریایی را ساماندهی کند و بتواند زنجیره لجستیک را در کشور راه‌اندازی و روند بهبود آن را سرعت بخشد.

 

ملک‌پور در ادامه یادآور شد: در غیر این صورت برای یک حرکت کوچک در حوزه حمل و نقل باید منابع کلانی را هزینه و زمان زیادی را صرف کنیم و در آخر نیز مشاهده خواهیم کرد که 4 سال دولت دوازدهم نیز واپسین روزهای خود را سپری می‌کند و باز هم هیچ تغییری در این حوزه اتفاق نیفتاده است.

 

وی گفت: برای اینکه درست و کارشناسانه متوجه شویم که در چه جایگاهی قرار داریم و چه میزان پیشرفت داشته‌ایم نیاز است تا خودمان را با کشورهای دیگر که پیشرو در حوزه لجستیک هستند مقایسه کنیم اتفاقی که کمتر در کشور ما می افتد و تنها به مقایسه وضعیت فعلی بنادر خودمان را با وضعیت سال گذشته اکتفا می شود.

 

عضو انجمن توسعه دریامحور در ادامه بیان کرد: برای اینکه متوجه شویم دولت دوازدهم چه راهی را در حوزه لجستیک در پیش دارد مقایسه عملکرد بندر جبل علی با بندر شهیدرجایی به تنهایی نشان می‌دهد که تا چه میزانی حوزه لجستیک به صورت کلی و حمل و نقل دریایی و مدیریت بندری به صورت جزئی نیازمند تحول و تغییر نگاه و عملکرد مدیریتی است.

 

حوزه حمل و نقل تشنه تغییر نگاه مدیریتی است

وی اظهار کرد: مدیر بندر جبل علی چندی پیش اعلام کرد که نرم این بندر به گونه‌ای است که هر بارج جرثقیل گنتری‎کرین به ازای هر ساعت باید 131 دستگاه کانتینر را از روی کشتی تخلیه کند، این در حالی است که همین کشتی وقتی به بندر شهیدرجایی وارد می‎شود در هر ساعت حداکثر 15 کانتینر را می‌تواند تخلیه کند.

 

این کارشناس حوزه دریایی گفت: علاوه بر این ، هر کامیون در بندر جبل علی باید ظرف 30 دقیقه بار خود را تخلیه و یا بارگیری کند این در حالی است که در بنادر ایران هر کامیون باید ساعت‌ها و یا حتی روزها منتظر بار بماند.

 

ملک‌پور تاکید کرد: همین آمار به تنهایی می‌تواند مشخص کند که کارایی بنادر و حوزه حمل و نقل ما در چه سطحی است و تا چه اندازه‌ای تشنه تغییر نگاه مدیریتی است.

 

اقدامات بندر جبل علی برای جذب بار ایران

وی با اشاره به یک حقیقت تلخ درباره وضعیت لجستیک ایران و نبود برنامه‎ریزی درست برای ساماندهی این وضعیت، تصریح کرد: باید گفته شود در بازدیدی که از بندر جبل علی داشتیم مدیر این بندر اعلام کرد که مشغول ساخت یک حوضچه و اسکله جدید به منظور ساماندهی و جذب بارهای کشور ایران به این بندر هستند، زیرا پیش‌بینی کرده‌اند اگر دولت ایران در اندیشه رونق باشد احتیاج به لجستیک دارد و از آنجایی که زنجیره لجستیک در ایران ضعیف است و بنادر ایران برای پذیرش حجم بار بیشتر ناتوان هستند بنابراین باید کشتی‎هایی که بار ایران را دارند به این اسکله در بندر جبل علی مراجعه کنند و از آنجا توسط شناورهای فیدری به ایران برده شود.

 

این عضو انجمن توسعه دریامحور با بیان اینکه ترمینال‌های  بندری ما  توانایی ارائه خدمات مناسب و خوب را ندارند تاکید کرد: متاسفانه تصویر وضعیت فعلی کشور ما در حوزه لجستیک و بندرداری این‌گونه است که  برای کار خود نیازمند کشورهای عربی هستیم تا جایی که آنها در آبی که عمق آن بسیار کمتر از سواحل ایران است  برای جذب بار ما حوضچه و اسکله می‎سازند اما ما بدون برنامه همچنان در غفلت به سر می‎بریم.

 

ملک‌پور با اشاره به اینکه ضروری است دولت دوازدهم ابتدا با تغییر مدیریت و یا ایجاد معاونت آشنا با حمل و نقل با برنامه‌ریزی درست و عملیاتی این عقب‌ماندگی‎ها را جبران کند؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه مسوولان ما  با این گونه برنامه‌ریزی‌ها، آینده‌نگری‎ها و کارها بیگانه هستند  و در حالی که  فعالیت کانتینری بندر جبل علی در سال گذشته بالغ بر17 میلیونTEU بوده است همه بنادر ما جمعا حدود 3 میلیون TEU عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری داشته‌اند.

 

وی افزود: مدیریت بندر جبل علی برنامه‎ریزی کرده است که برای سال 2050 این میزان فعالیت کانتینری به 4 برابر افزایش برسد و به اندازه‌ای به برنامه‎های خود اطمینان و اعتماد دارند که طرح لجستیکی سال 2050 را نیز تهیه کرده و در حال تدارک زیرساخت‎های تحقق آن برای جذب بار ایران هستند.

 

امارات به دنبال سهم صفر درصدی نفت در GDP

وی گفت: مسوولان بندری در کشور امارات  به دنبال آن هستند تا سهم 30 درصدی نفت را در GDP کشورشان به صفر درصد در سال 2050 برسانند اما هنوز هم دولتمردان ما به دنبال اقتصاد تک بعدی و صادرات و فروش نفت و درآمدزایی از این طریق  هستند.

 

وی  با بیان اینکه سواحل و بنادر ما موقعیت بسیار بهتر و بی‌نظیرتری دارند اما متاسفانه درست از آنها بهره‎برداری نشده است گفت: رئیس دولت باید بداند که ما توقع داریم مدیرانی را برای این بخش انتخاب کند که اگر نتوانستند کار درست و شایسته انجام دهند خود کناره‎گیری کرده و عرصه را برای آگاهان این صنعت باز کنند.

 

این کارشناس حوزه دریا بیان کرد که یکی دیگر از خواسته‌های ما از دولت دوازدهم این است که بر اساس نیازسنجی بنادر و ترانزیت، ترانشیپ و حمل و نقل های چندوجهی کشور برنامه‎هایی را مشخص کند و به جذب هرچه سریع‎تر سرمایه گذار داخلی و خارجی بپردازد.

 

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‎گذار در حوزه لجستیک نیازی به همکاری با بانک‎های خارجی ندارد، تصریح کرد: از آنجا که ما علاقه‎ای به واگذاری بنادر و ترمینال‎ها نداریم هر زمان از استقبال سرمایه گذاران صحبت می‎شود فقط مقوله بانک‌های خارجی را به میان می‎آوریم تا از بار مسوولیت خود شانه خالی کنیم.

 

منبع: مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.