| کد خبر: 131756 |

رکوردشکنی دوباره مترو؛ ۷ میلیارد سفر

تین نیوز
تعداد سفرهای انجام شده با متروی تهران طی ۱۹سال اخیر از مرز ۷میلیارد گذشت. آنگونه که شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران اعلام کرده، در پایان سال ۹۵تعداد سفرهای انجام شده با متروی تهران به رقم ۷میلیارد و ۷۰میلیون سفر رسید.
 

به گزارش همشهری آنلاین، این رقم از ابتدای بهره‌برداری از متروی تهران تا پایان سال گذشته محاسبه شده است. همچنین بیشترین تعداد سفر روزانه انجام شده در متروی تهران در روز یازدهم اسفندماه سال 95به ثبت رسیده است. ایستگاه‌‌های متروی صادقیه، میدان آزادی و تئاتر شهر به‌ترتیب 3ایستگاهی هستند که بیشترین مسافر را بین 107ایستگاه متروی تهران دارند. پس از این 3ایستگاه، ایستگاه‌‌های امام خمینی و گلشهرجایگاه‌های بعدی پذیرش بیشترین مسافر را دارند. همچنین تعداد حرکت قطارهای متروی تهران در سال‌جاری نسبت به سال گذشته 15درصد افزایش داشته است که با اضافه شدن ناوگان جدید این رقم تا پایان سال رشد بیشتری خواهد داشت.

 

  • بهره‌برداری از 100کیلومتر متروی جدید

با بهره‌برداری از حدود 100کیلومتر مترو یک‌میلیون سفر به ظرفیت جابه‌جایی خطوط مترو افزوده خواهد شد. هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در این‌باره گفت: با اینکه در آستانه انتخابات بسیاری از نهاد‌ها درگیر فعالیت‌های سیاسی هستند اما جهاد‌گران مترو به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند تا تکمیل حدود 100کیلومتر مترو که به مردم تهران قول داده شده بود، محقق شود. وی ادامه داد: در همین راستا باید به شهروندان عزیز تهرانی این مژده را بدهیم که خط 7با طول بیش از 27کیلومتر و دارا بودن 25ایستگاه به‌طور کامل تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است. همچنین خط مترو تا فرودگاه امام خمینی که به نام خط 8نامگذاری شده نیز تا 99درصد تکمیل شده و در آینده نزدیک آماده بهره‌برداری خواهد بود.

 

هابیل درویشی افزود: در خط 6نیز ساخت تونل‌ها به‌صورت کامل انجام شده و 80درصد ساخت ایستگاه‌ها نیز به اتمام رسیده است. فاز نخست این خط از دولت‌آباد تا میدان شهدا نیز در نیمه اول سال‌جاری تکمیل خواهد شد. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه اظهار داشت: تلاش مهندسان، متخصصان و کارگران مترو در این روزهای انتخاباتی در حالی صورت می‌گیرد که هیچ بودجه‌ای از سوی دولت به پروژه مترو تخصیص داده نشده همچنان‌که 6هزار میلیارد تومان هزینه خط 7تماما از سوی شهرداری تهران تأمین شده است درحالی‌که طبق قانون می‌بایست 50درصد این هزینه از سوی دولت تأمین می‌شد.

 

وی با بیان اینکه فعالیت در متروی تهران به دور از جریان‌های سیاسی با قدرت ادامه دارد، گفت: مشی من همواره بر این بوده است که از جریان‌های سیاسی دور باشم به‌رغم اینکه مترو از قدیم‌الایام یک محل سیاسی بوده است. اما اعتقاد ما این است که فعالیت در مترو یک اقدام عام‌المنفعه است و باید با تلاش شبانه‌روزی خدماتی را که شهروندان استحقاق آن را دارند به آنان عرضه کنیم و در این راه تمام تلاش خود را به‌کار خواهیم بست.

 

درویشی افزود: از افتخارات ما این است که احداث مترو امروز بدون هیچ کمک خارجی صورت می‌گیرد و ساخت مترو صددرصد بومی شده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در پایان ابراز امیدواری کرد که حدود 100کیلومتر مترو در نیمه اول سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. وی همچنین تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این 100کیلومتر یک میلیون سفر به ظرفیت جابه‌جایی خطوط متروی تهران اضافه شود که تأثیر شگرفی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک در پی خواهد داشت.

 

  • رکوردهای جدید در راهند

رکوردها به‌زودی جابه‌جا می‌شوند. متروی تهران در یک دهه اخیر توسعه چشمگیر و همه‌جانبه‌ای در تعداد ایستگاه‌ها، خطوط مترو و جابه‌جایی مسافر داشته اما در سال‌جاری با اضافه شدن بخشی از خطوط 6و 7به مجموعه خطوط فعال، این ناوگان حمل‌ونقل ریلی می‌تواند سهم بیشتری از تردد روزانه مردم را به‌خود اختصاص دهد و میزان ترددها با مترو به‌زودی با تغییرات شگرفی مواجه می‌شود.

 

  • 4/5 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در سوخت

به ازای هر سفر با مترو 0.65لیتر در سوخت صرفه‌جویی می‌شود. بدین‌ترتیب با انجام 7میلیارد سفر تاکنون متروی تهران 4.5میلیارد لیتر صرفه‌جویی داشته است که اگر براساس قیمت بنزین محاسبه شود، 4.5هزار میلیارد تومان در بخش سوخت صرفه‌جویی صورت گرفته است.

 

  • 3/1 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در زیرساخت‌ها

به ازای هر مسافری که به حمل‌ونقل عمومی ریلی اضافه شود، حداقل 13سنت در حوزه هزینه‌های زیرساخت شهری شامل استهلاک معابر، ترافیک و تبعات زمانی آن صرفه‌جویی می‌شود. بدین‌ترتیب با احتساب هر دلار 3500تومان، 7میلیارد سفر با مترو 3.1هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی برای زیرساخت‌ها داشته است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.