| کد خبر: 131662 |

◄ تخلف رانندگی یعنی عدم تعادل روانی

تین نیوز

خوشبختانه در طول چند سال گذشته سوانح و تلفات جاده‌ای روند نزولی داشت و هرسال شاهد شرایط بهتری در این حوزه بوده‌ایم، اما برای دست‌یابی به شرایط بهتر و حفظ این روند کاهشی لازم است عوامل کاهش تلفات را به‌دقت بررسی کنیم و اطمینان پیدا کنیم که برطرف کردن همه این عوامل در دستور کار قرارگرفته‌اند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره مهم‌ترین عوامل ایجاد تصادف‌های رانندگی گفت: سه پارامتر رفتار انسانی، وضعیت جاده‌ها و کیفیت خودروها می‌تواند در بروز حوادث تأثیرگذار باشد، اما آنچه مسلم است اینکه رفتار انسانی تأثیر عمده‌تری از دو عامل دیگر دارد. ارزیابی‌ها نشانگر این است که درصد تأثیر این پارامترها در حوادث مختلف متغیر است.

 

محمد شکرچی‌زاده درباره مسائل روانی و رفتاری در ایجاد تصادف‌های جاده‌ای اظهار داشت: رفتار شهروندان هنگام رانندگی متمایز از رفتارشان در محیط شهری و رفتار اجتماعی نیست. ارکان و قوانین انتظامی می‌تواند تا حدودی رفتارهای حادثه‌ساز را کنترل کند. در کشورهای پیشرفته دنیا معتقدند چنین حرکت‌هایی ناشی از نداشتن تعادل روانی است؛ بنابراین روانشناس و روانپزشک وارد عمل می‌شوند، ولی در کشور ما به‌طور مشخص در این زمینه کاری صورت نگرفته است، اما می‌توان از حوزه‌های علوم انسانی و روان‌شناسی برای تصحیح رفتار و کاهش رفتارهای حادثه‌ساز استفاده کرد.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره بهترین شیوه فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌ها و رفتارهای ناهنجار رانندگی اظهار داشت: باید حرکت فرهنگی گسترده‌ای انجام شود، در دوران مدرسه فرهنگ ترافیکی به کودکان آموزش داده شود.

 

استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: رسانه‌ها در این زمینه فعال باشند و از سینماگران حمایت شود تا در این زمینه فیلم‌های مناسب تهیه کنند. کمپین‌های قربانیان حوادث رانندگی تشکیل شود تا خواست عمومی به گوش مسئولان برسد و این مسئله دغدغه جدی مسئولان باشد. اگر ما در وزارت راه اعلام می‌کنیم در سال ده درصد کاهش تلفات جاده‌ای داشتیم باید رصد شود در سال‌های گذشته این کاهش چقدر بوده و چرا نتوانسته‌ایم به آن درصد برسیم.

 

شکرچی زاده ادامه داد: بخش مهمی از قربانیان حوادث رانندگی، موتورسواران و عابران جاده‌های بین‌شهری هستند که نزدیک شهرهای کوچک در اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند و معلول می‌شوند، بنابراین می‌توان از ابزارهای متفاوتی که در عرصه فرهنگی وجود دارد استفاده کرد و به وضعیت مناسب‌تری رسید.

 

وی در مورد راهکارهای پیشگیری و کاهش تصادف‌های جاده‌ای اعلام کرد: استفاده از سیستم کنترل هوشمند و دوربین‌های ثبت تخلف و امثالهم در کاهش تخلف‌های رانندگی بسیار مؤثر است. طی چند سال اخیر فناوری‌های نوین و سیستم‌های ایربگ گسترش‌یافته و تکنولوژی جدید برای کاهش تلفات رایج شده است که باید از این ابزار استفاده کنیم.

 

شکرچی‌زاده درباره کارکردها و میزان تأثیرگذاری برپایی همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی در کاهش تصادف‌های رانندگی توضیح داد: برگزاری همایش‌های تخصصی درزمینهٔ کاهش حوادث رانندگی اگر مسیر علمی را به‌درستی طی کند، مؤثر خواهد بود، با این‌که تلفات رانندگی ما کاهش پیداکرده است، اما نسبت به کشورهای هم‌ترازمان هنوز میزان تصادف‌های رانندگی در کشور ما زیاد است. این کنفرانس‌ها باید به‌صورت علمی برگزار شود و از تجربه‌های کشورهای دیگر در این کنفرانس‌ها استفاده کنیم تا به تصمیم سازان کشور کمک کند از این روش‌ها بهره بگیرند و اگر مطالب آموزشی این کنفرانس‌ها پوشش رسانه‌ای مناسب داشته باشد، می‌تواند موردتوجه عموم قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.