| کد خبر: 131226 |

ایران و هند درباره توسعه میدان گازی فرزادبی و پرداخت بدهی نفتی مذاکره کردند

تین نیوز

هیات های ایرانی و هندی، راه حل های توسعه میدان گازی فرزاد.بی و پرداخت باقیمانده بدهی پالایشگاه های هندی به ایران را بررسی کردند.

 

به گزارش ایرنا، یک هیات هندی به ریاست قائم مقام وزیر امور خارجه هند امروز (سه شنبه) با «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، دیدار و در باره زمینه‎های توسعه همکاری‎های نفتی دو کشور مذاکره کردند.


در دیدار هیات هندی به ریاست «سابرهمنیام جایشنکر» قائم مقام وزیر امور خارجه هند، با زنگنه که در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، 2طرف درباره پیشنهاد شرکت او.ان.جی.سی ویدش (او.وی.ال-OVL) برای توسعه میدان گازی فرزاد.بی و بررسی مشکلاتی که میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت هندی بر سر مدل تامین مالی این طرح وجود دارد، مذاکره کردند.


«امیرحسین زمانی نیا» معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، در حاشیه این دیدار گفت: اراده مصممی میان مقام‎های عالی 2کشور و همچنین وزارت نفت برای به سرانجام رساندن مذاکرات طرح توسعه میدان فرزاد.بی ازسوی هند وجود دارد.


وی تصریح کرد: در نشست امروز میان وزیر نفت ایران با هیات هندی، ایده‌های جدیدی مطرح و براساس آن قرار شد مدیران شرکت او.وی.ال درباره راه حل‎های ممکن با «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، و «غلامرضا منوچهری» معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، دیدار و گفت‌وگو کنند.
معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی عنوان کرد: مذاکره درباره بدهی برخی شرکت‎های پالایشگر بخش خصوصی هند به ایران و پیشنهاد راه های جایگزین برای رساندن گاز طبیعی ایران به هند از دیگر محورهای دیدار امروز 2 طرف بود.


اوایل خرداد ماه سال 1395 در سفر «ناندرا مودی» نخست وزیر هند به تهران، جمهوری اسلامی ایران و هند برای تحکیم و تعمیق مناسبات خود 12 سند و موافقت‌نامه همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، امور فرهنگی، علمی و دانشگاهی امضا کردند.


هند یکی از مشتریان بزرگ آسیایی نفت خام ایران به شمار می‎آید که پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پالایشگران هندی خرید نفت خام از ایران را افزایش دادند.


به گزارش ایرنا، میدان گازی فرزاد بی را کنسرسیومی به رهبری شرکت «او.ان.جی.سی.ویدش» هند در سال ٢٠٠٨ میلادی در بلوک فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس کشف کردند.


قرار بود شرکت های هندی، پس از اکتشاف، توسعه آن را بر عهده گیرند، اما پس از تشدید تحریم ها، فعالیت خود را در ایران متوقف کردند.


با رفع تحریم ها، هندی ها باردیگر خواستار توسعه میدان گازی فرزاد بی شدند. وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد کند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شرکت هندی «او.ان.جی.سی.ویدش» واگذار کند.


بر اساس توافق هند و ایران قرار بود که هندی ها ابتدا پیشنهاد فنی و سپس پیشنهاد مالی خود برای توسعه این میدان را ارایه کنند که بر اساس گفته های مسئولان وزارت نفت ایران، پیشنهادهای مالی طرف هندی، با موافقت روبرو نشده است.


در صورت عدم توافق ایران و هند، طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی به صورت مناقصه بین المللی اجرا می شود.


این میدان، یکی از بزرگ ترین منابع گازی است که تاکنون هند در خارج از این کشور کشف کرده اس

ت.
بلوک فارسی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد.بی می شود.
این بلوک دارای 21.68 تریلیون فوت مکعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشکه میعانات گازی قابل برداشت است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.