| کد خبر: 131201 |

تهران به "شورای پاک و قدرتمند" نیاز دارد؛ مردم کمک کنند

تین نیوز

یک عضو فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران، نظارت دقیق و قدرتمند شوراها بر شهرداری را تنها راه برون‌رفت از مشکلات تهران خواند و تاکید کرد که کلید این نظارت را مردم با انتخابشان می‌زنند.

 

به گزارش ایسنا، "محمدجواد حق‌شناس" عضو لیست "امید" شورای شهر پنجم در تهران با بیان اینکه "ساختار شورای شهر دارای ابهامات فراوان و نقایص جدی است" گفت که این این نقایص تاثیر خود را بر شرح وظایف این نهاد ناظر و مسوول در قبال رای مردم نیز گذاشته و عملا "اختلال جدی" در عملکرد اعضای شورا ایجاد می‌کند؛ چنانکه اعضا را در کارهایشان ناتوان می‌کند.

 

وی با بیان اینکه " از مسائلی که در بررسی عملکرد شورای شهر باید به آن دقت شود، وضعیت توانایی و انگیزه اعضا در پیگیری حقوق مردم است" افزود: در سال 92 اعضایی که وارد شورای شهر شدند، از دو لیست و هم‌وزن بودند؛ اما مساله این است که قبل از شورای چهارم نقطه بحرانی کلید خورده بود که بخشی از این بحران ناشی از تاثیرگذاری، فشار و لابی‌های بیرونی از سوی حوزه‌های سخت قدرت بود.

 

کاندیدای شورای شهر پنجم تهران در همین ارتباط اضافه کرد: یکی از اشتباهاتی که در این مورد رخ داد، این بود که جریان محافظه‌کار مقابل با یک نگاه شهردارمحور شکل گرفت. به نظر می‌رسد شخص شهردار در چینش تیمی که می‌خواست وارد شورای شهر شود، نقش جدی ایفا کرد تا افرادی وارد شورا شوند که به جای برآورده‌کردن انتظارات مردم، حواسشان به برنامه‌های شهرداری باشد و در واقع اردوگاه جریان مقابل با این قاعده شکل گرفت.

 

وی با اشاره به آنچه نقش پررنگ نهادهای بیرونی در انتخاب شهردار خواند، به روند شورای چهارم در برگزیدن شهردار اشاره کرد و افزود: در واقع همه منتظر رای یک نفر بودند؛ به گونه‌ای که در رقابت عجیب و غریبی که بین «خادم» و «قالیباف» اتفاق افتاد دیدیم که از یک سو خادم به نوعی می‌خواست جریان احمدی‌نژاد را که به پاستور رفته بود در شورای شهر پیگیری کند، از سوی دیگر با قالیبافی روبه‌رو بودیم که در انتخابات شکست خورده و بلاتکلیف بود و جایابی نشده بود، برهمین اساس تصمیم گرفته شد که وی شهردار تهران شود.

 

چرا باید 12 میلیون شهروند تهرانی دستخوش اختلاف حوزه قدرت شوند؟

حق‌شناس در ادامه با بیان اینکه "ابعاد تاسف‌برانگیزتری در مورد وضعیت شورا وجود دارد" افزود: وضعیت به گونه‌ایست که انسان تاسف می‌خورد چرا باید 12 میلیون شهروند تهرانی دستخوش اختلاف حوزه قدرت شوند؟ در واقع به جای آنکه به فکر مردم باشند، به فکر تقویت جایگاه خود در ابعاد مختلف هستند.

 

به اعتقاد حق‌شناس، صندلی شورا پس از ریاست جمهوری جایگاه پرقدرت‌تری است؛ چون به ازای هر 600 هزار نفر شهروند تهرانی یک کرسی در شورا وجود دارد و این اوج قدرتی است که در مجلس نیز وجود ندارد.

 

شورای آتی با یک شهرداری به شدت ورشکسته روبروست

 وی همچنین با بیان اینکه "در دوره قبل، اصلاح‌طلبان حواسشان بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری بود تا شوراها" گفت: پس از حوادث 88 ، جریان اصلاح‌طلب تلاش کرد با ورود در انتخابات سال 92 حساسیت جامعه را در حوزه انتخابات به حد نرمال برساند و به همین دلیل در چینش فهرست شورا دقت نکرد.

 

کاندیدای شورای شهر پنجم تهران در ادامه با اشاره به ماجرای انتخاب شهردار در شورای چهارم با بیان اینکه " در این انتخاب نیز به دلیل رای دو نفر که به جبهه سیاسی‌شان پشت کردند، اتفاق وحشتناک و تلخی رخ داد؛ به گونه‌ای که با وجود گذشت 4 سال هرگاه در محفلی می‌نشینیم آن را به یادمان می‌آورند" افزود: از سوی دیگر اشتباه تاکتیکی اعضای اصلاح‌طلب این بود که در دوره‌ای فردی را به عنوان شهردار معرفی کردند که تنش‌ها را بیشتر می‌کرد و متقابلا باعث شد فردی انتخاب شود که تداوم مدیریتش تا 12 سال تهران را عقب نگه دارد.

 

 

 

حق‌شناس با بیان اینکه " ما شهرداری که 12 سال ریاست کند و عنصر نظامی هم باشد نداشتیم" گفت: یکی از پیچیدگی‌های جدی پیش روی ما همین مدیریت 12 ساله است؛ به گونه‌ای که باعث شده هرکسی که وارد شورای شهر شود با کار سخت و زمین ناهموار روبه‌رو شود. امروز ادعا می‌شود 60 هزار میلیارد تومان میزان بدهی شهرداری است؛ در واقع شورای آتی با یک سازمان به شدت ورشکسته روبروست؛ از این رو باید اعلام کنیم که شهرداری گروگان نهادهای طلبکار است و باید شورای جدید، قفل و کلید آن را پیدا کند تا دست و پاهای شهرداری را از بند این طلبکارها رها کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه " بودجه شهرداری با تبصره‌ها 23 هزار میلیارد تومان است" افزود: در مقایسه با رقم بدهی‌ها باید بگویم که اگر شهرداری در سه سال آینده هیچ کاری نکند و حتی پول قبض گاز، آب و حتی حقوق‌ها را ندهد، سه سال طول می‌کشد که کل بدهی‌ها را تسویه کند. مردم باید بدانند که شورای بعدی وارد چه باتلاق بزرگی می‌شود.

 

محیط زیست؛ مهمترین چالش شهر تهران  

حق شناس در تشریح اولویت‌های پنجمین دوره شورای شهر تهران، ری و تجریش هم گفت: شهر پاک و توجه به حوزه زیست محیطی مهمترین چالش فعلی شهرداری تهران و اولویت پنجمین دوره شورای شهر خواهد بود. امروز شهروندان از منظر سلامتی با مشکل روبرو هستند و معضلاتی همچون آلودگی هوا و تولید زباله انبوه شهروندان این شهر را آزار می‌دهد.

 

وی افزود: امروز تهران در سه حوزه آلودگی آب، خاک و هوا دچار مشکلات جدی است. این فاجعه‌آمیز است که سال گذشته 17 روز به دلیل آلودگی هوای شهر تعطیل شده است. چنین روندی در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود و تولید هشت میلیون تن زباله بی‌تردید تهران را با معضلات جدی روبرو خواهد کرد.

 

حق‌شناس به تاثیرات روانی چالشهای زیست محیطی در تهران نیز اشاره کرد و توسعه حمل و نقل عمومی را اولویت بعدی پنجمین دوره شورای شهر تهران خواند و افزود: بی تردید اگر در حوزه زیست محیطی رابطه شهروندان با دولت و سازمان‌های عمومی به خوبی رعایت شود می‌توانیم استانداردهای رفاهی مناسب شهروندان را اعمال کنیم.

 

چرا خبرنگار به خاطر افشای فساد باید زندان برود؟

کاندیدای شورای شهر پنجم تهران در مورد اینکه راهکارش برای نظام‌مند کردن برنامه‌های شهرداری در شورای پنجم چیست؟ گفت: در این دوره دو پرونده فساد بیرون آمد اما در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ شورا در این زمینه از اختیارات خود استفاده نکرد. شورا نماینده جامعه است و باید خودش را موظف به دادن اطلاعات به جامعه و خبرنگاران بداند. نباید این اتفاق بیفتد که خبرنگاران به خاطر افشای فساد به زندان برود. اگر راه دسترسی به اطلاعات بازتر باشد و خبرنگاران، نماینده جامعه محسوب شوند، به جای 21 عضو ناظر در شورا 2100 نفر عضو ناظر خواهیم داشت.

 

وی با تاکید بر بازشدن فضای نظارت بر شورا افزود: شعار من این است که فساد پشت درهای بسته ایجاد می‌شود و اولین کاری که باید انجام بدهیم باز کردن این درهاست. اتفاق بعدی عادت به فساد است. متاسفانه ما به این روند عادت کرده‌ایم؛ چرا باید با این روند چنین شرایطی ایجاد شود؟ اگر پرداختن به این مسائل به یک مطالبه تبدیل شود، آن زمان خود مردم نمی‌گذارند اعضای شورا راحت بنشینند.

 

یک سوم قدرت شورا را عامدانه و  هدف‌دار کاهش دادند

به گزارش ایسنا، حق‌شناس درباره‌ شان شوراهای شهر نیز گفت: انتخاب برای شواری شهر یک بار رخ می‌دهد و بعد از آن یک بار باید چهار سال نظارت اعمال شود و این نشان می‌دهد قانونگذار تلاش کرده برای شورای شهر شان قانونی و نظارتی در نظر بگیرد و شان شهرداری، شان اجراست. حال باید پرسید آیا نسبتی بین شورا و شهرداری برای این موقعیتی که تعریف شده وجود دارد یا خیر؟

 

وی در همین زمینه به "گرفتار اشکال ساختاری بودن " شورا اشاره کرد و با بیان اینکه این نکته به مجلس قبل بازمی‌گردد افزود: آن زمان تعداد اعضای شورای شهر از 31 نفر به 21 نفر کاهش یافت و در واقع یک سوم قدرت شورا را عامدانه و  هدف‌دار کاهش دادند که موجب کاهش اختیارات شورا شد. این نقد هم به مجلس فعلی وارد است که چرا یک و نیم سال است این قانون را تغییر نداده است؟

 

کاندیدای شورای شهر پنجم تهران در ادامه با بیان اینکه در شهری چون اشتهارد که 30 هزار نفر جمعیت دارد، 7 صندلی شورا وجود دارد و هر 5000 نفر قدرت انتخاب یک صندلی را دارند، اما در تهران چرا باید به ازای 600 هزار نفر یک صندلی باشد؟ افزود: این در حالیست که در صورت در نظر گرفتن نسبت جمعیتی باید صندلی‌های شورا از 31 به 51 افزایش پیدا می‌کرد.

 

حق‌شناس همچنین با بیان اینکه " باید به سمت شکل‌گیری یک پارلمان محلی در تهران برویم که حداقل 200 تا 300 عضو داشته باشد" افزود: این پارلمان برخاسته از شوراهای محلات باشد. 22 منطقه در تهران داریم که هر کدام از آنها یک شهر است. اما با این تصمیماتی که گرفته می‌شود بلاهایی بر سر شهر می‌آید که ضعف قانون، علت آن است. آیا می‌شود بر جایی که سالانه 20 هزار میلیارد تومان درآمد دارد، 60 هزار پرسنل دارد و 60 هزار میلیارد تومان بدهی رقم زده است، 21 نفر نظارت کنند؟ بنابراین باید سازمان مشخص حسابرسی وجود داشته باشد؛ نهادی که دائمی، ساختارمند و زیر نظر شورا باشد.

 

کاندیدای شورای شهر پنجم بر ضرورت استفاده از رسانه در نظارت بر امور شورا و شهرداری تاکید کرد و گفت: استفاده از رسانه‌ها و نهادهای مدنی را به عنوان مهم‌ترین شاخصه نظارت تلقی می‌کنیم. نمی‌شود یک خبرنگار یک سوال را مطرح کند و به انفرادی بیفتد؛ در واقع رسانه‌ها باید حضور حداکثری داشته باشند.

 

حق‌شناس در ادامه با بیان این اعتقاد که " متاسفانه مدیریت شهری گرفتار فساد سیستماتیک شده و باید عزم و اراده جدی برای خشکاندن باتلاق فساد وجود داشته باشد"  گفت: قطعا این راه دشوار نیازمند همراهی تمامی 21 نفر است.

 

وی با بیان اینکه "باید در شورای شهر پنجم به سمتی پیش برویم که شفافیت در دستور کار قرار گیرد" گفت: شعار من "شورای پاک" است که در چهار مرحله اتفاق خواهد افتاد؛ اما نقطه آغازین این اتفاق شهروندان هستند که با رای آگاهانه خود به ایجاد شورای پاک کمک می‌کنند. شورای پاک، شورایی است که در آن باید بر شهرداری نظارت دقیق داشته باشیم. اولین مرحله نظارت دقیق بر شهرداری، انتخاب شهردار است. ما نمی‌توانیم مانند فردی که اسم پسرش را رستم می‌گذارد اما جرات نمی‌کند صدایش کند عمل کنیم.

 

کاندیدای شورای شهر پنجم تهران در پایان  همچنین با بیان اینکه در شورای شهر چهارم موضوعاتی چون پرونده واگذاری املاک، مغفول مانده و حتما به آن رسیدگی می‌شود، گفت: یکی دیگر از موضوعات مهمی که برای شورای شهر پنجم بررسی شود، شفاف‌سازی پروژه‌ها است؛ چراکه دقیقا هیچ‌کس نمی‌داند قیمت تمام‌شده پروژه‌ها چقدر است. ما نباید به این موضوعات بی‌توجه باشیم و باید با اصلاح ساختار و نظارت عمومی دقیق به این مهم دست پیدا کنیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.