| کد خبر: 131179 |

کارکردها و وظایف شوراهای اسلامی چیست؟

تین نیوز

با داغ شدن فضای انتخاباتی و پرشور شدن تبلیغات کاندیداهای شوراهای اسلامی، توجه به کارکردها و وظایف شوراهای اسلامی در جامعه پررنگ‌تر می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، شوراهای اسلامی شهر و روستا، وظایف گوناگونی دارند که عمده این وظایف، در چارچوب آبادانی شهرها و روستاهای کشور شکل می‌گیرد.

 

مردم از کاندیداهای شورای شهر و روستا می‌خواهند تا در زمان حضور چهار ساله خود در این عرصه، بهترین خدمات را به شهر و مردم شهر ارائه دهند تا زمینه پیشرفت شهرها فراهم شود.

 

توسعه فضای شهری، کمک به آبادانی شهرها و افزایش رفاه شهروندان، از جمله کارکردهایی است که مردم برای شوراها قائل هستند.

 

توجه ویژه به نقش تعلیم و تربیت در مدیریت شهری، از اصلی‌ترین وظایف شوراها

«مشرقی»، شهروند بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا، توجه ویژه به نقش تعلیم و تربیت در مدیریت و خدمات شهری است.

 

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی، بررسی و بازنگری نقشه جامع شهر و رعایت الزامات محیط‌زیست در ساخت‌وسازهای شهری، از جمله دیگر وظایف شوراها است.

 

این شهروند بیرجندی افزود: برخی مناظر شهری که در بیرجند وجود دارد، شایسته شهر فرهنگی چون بیرجند نیست، از این‌رو یکی از وظایف اصلی شوراها، رسیدگی به فضای شهری و مطلوب کردن آن برای شهروندان است.

 

مشرقی یادآور شد: از کاندیداهای شوراهای اسلامی درخواست می‌کنم از دادن وعده‌هایی که زیبنده مردم فرهنگی شهر بیرجند نیست خودداری کرده و وعده‌های عملی و کاربردی بدهند تا زمینه پیشرفت شهر بیرجند، فراهم شود.

 

تلاش برای توسعه شهری بر اساس شاخص‌های نوین، از وظایف شوراها است

توسلی، یک شهروند بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تلاش برای پرهیز از نگاه سنتی و تلاش برای توسعه شهری بر اساس شاخص‌های نوین، مهم‌ترین وظیفه شوراهای اسلامی است.

 

وی افزود: افرادی که در شوراهای اسلامی ورود پیدا می‌کنند باید در راستای توسعه شبکه جابجایی سالم در مسیرهای ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و راه‌اندازی مسیر ویژه اتوبوس‌ها فعالیت کنند، چون یکی از مشکلات و معضلات اصلی شهر بیرجند، نبود مسیر ویژه وسایل حمل‌ونقل عمومی و مناسب نبودن پیاده‌روها است.

 

این شهروند بیرجندی ادامه داد: مردم از کاندیداهای شوراهای اسلامی انتظار دارند که به وضعیت شهر بیرجند و آبادانی روستاهای اطراف آن اهتمام جدی ورزند، چون شورا جای سیاسی‌کاری نیست و فردی که به شورا وارد می‌شود، باید همه فکر و ذهنش در راستای کمک به شهروندان داشته باشد.

 

شوراهای اسلامی، نیروهای ناظر بر اقدامات شهرداری‌ها و سازمان‌ها

یک دانشجوی دانشگاه بیرجند نیز گفت: به نظر بنده شوراهای شهر و روستا به مثابه نیروهای ناظر بر اقدامات شهرداری‌ها و سازمان‌ها باید نظارت داشته باشند و از اقدامات مخرب و غیرضروری جلوگیری کنند.

 

حامدی افزود: مهم‌ترین کارکرد شوراها همان نقش نظارتی و مشورتی آنها است که باید به‌عنوان بازوی توانمندی برای مردم و در راستای رفاه حال مردم تلاش کنند.

 

وی ادامه داد: انتظار مردم از اعضای شورا به‌عنوان شهروندان این شهر این است که فعالیت در شورا را از هرگونه بازی‌های سیاسی عاری بدانند و فقط به مصالح مردم و شهر بیندیشند.

 

این دانشجوی دانشگاه بیرجند یادآور شد: انتظار از کاندیدای شورای شهر این است که همه فعالیت‌های انتخاباتی خود را مطابق با قانون پیگیری و بعد از اعلام نتایج انتخابات به قانون تمکین کند.

 

شورای اسلامی، یک حلقه ارتباطی مهم بین مردم و مسئولان نظام

«یدالله دهقان»، استاد دانشگاه آزاد بیرجند نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه شوراهای اسلامی، به‌عنوان یک حلقه ارتباطی مهم میان مردم و مسئولان نظام، نقش والایی در دیده‌ شدن مشکلات اجتماعی دارند.

 

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از اصلی‌ترین اهداف نظام، مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در کشور بود.

 

دهقان با بیان این‌که توسعه مناطق شهری و روستایی یکی از اهداف بلند نظام بود، تصریح کرد: بحث شورای اسلامی شهر و روستا از سال 58، در دستور کار نظام قرار گرفت و در قانون اساسی گنجانده شده اما به‌علت مسائل مربوط به جنگ تحمیلی، اجرای آن تا سال 76، به تعویق افتاد.

 

این دکترای جامعه‌شناسی سیاسی ادامه داد: از آن زمان به بعد شوراهای اسلامی شهر و روستا، به‌صورت فعال و گسترده وارد عرصه سیاسی و اجتماعی کشور شد و امروز نقش بسیار والایی در توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور دارند.

 

دهقان افزود: شوراهای اسلامی، به‌عنوان پل ارتباطی بین بدنه جامعه و مسئولان میانی و رده اول کشور هستند.

 

وی تصریح کرد: شوراهای اسلامی علاوه‌بر این‌که وظیفه دارند مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی را خود حل‌وفصل کنند، وظیفه دارند آن دست از مشکلاتی که حل‌وفصل آن در حیطه اختیاراتشان نیست یا نیاز به بودجه‌های زیادی دارد، از مسئولان بالادستی پیگیری کنند.

 

دهقان یادآور شد: بنابراین وجود شوراهای اسلامی شهر و روستا و فعالیت آن‌ها نقش بسیار سازنده‌ای در آینده کشور دارند و نباید از کارکرد آن‌ها در آبادانی شهرها غافل شد.

 

امروزه کارکرد شوراهای اسلامی در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست. چه خوب است که با انتخاب افراد اصلح این کارکردها را حوزه‌های شهری و روستایی احیا کنیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.