| کد خبر: 130541 |

2مقاوم‌سازی یا تضعیف پل صدر توسط شهرداری؟

تین نیوز

فریبرز ناطقی الهی در یادداشتی در خبرگزاری خبرآنلاین آورده است:شهرداری مشغول مقاوم سازی پل صدر است، تصاویری از پل صدر نشان می‌دهد در اثر تغییرات مشخصات پل، کاری که در حال حاضر بر روی پل در حال انجام است، تغییر مکانهای سازه را در زمان زلزله احتمالی تغییر داده و امکان ضربه زدن عرشه به وسط ستون محصورشده طبقه بالا بصورت برشی آن‌هم در محلی که فقط خمش حاکم و برای ان طراحی شده است را امری فاجعه امیز می کند

 

به گزارش ایرنا، با احترام به تمام کسانی که در راستای ایمن سازی کشور سعی میکنند، چندی پیش در مصاحبه ایی در کافه خبر در خصوص پل صدر و زلزله و سپس بحثی را درباره آثار تخریبی زلزله تهران در خبرانلاین داشتم.



در نظرات عزیزان ذیل گزارش حقیر، ذکر شده بود که عکسی که در پیوست گزارش اینجانب آمده است مربوط به مقاوم سازی پل صدر بوده و علی رغم صحت مطلب بیان شده ارتباطی مستقیم با طبقه بالا ندارد؟



از این‌رو کار بی‌مطالعه و هیجان زده مقاوم سازی پل صدر/شریعتی را به ناچار و اثر مخرب آنرا را بر طبقه بالا در این یادداشت کوتاه بیان می‌کنم، و یادآور این مطلب باشد که کارهای نمایشی و شتاب زده در شهر ١٤ میلیونی بجز بلا چیز دیگری را به همراه نخواهند داشت، مستقل از اینکه هر کس یا هر نهادی انجام داده باشد.

 


اینکه متاسفانه عدم دقت در مقاوم سازی که توسط خیلی ها امروزه در کشور انجام میشود بجز تضعیف سازها و ایجاد اسودگی خاطر 'کاذب' در کارفرمایان (شخص یا ارگان دولتی یا خصوصی) انهم با هزینه زیاد ولیکن بی فایده حتی مخرب، نتیجه دیگری بخر مرگ و میر و خسارات جانی و مالی در پی نخواهد داشت!



تصویر اول تابلوی طرح در حال انجام پروژه که در محل تقاطع نصب شده است و نمایانگر مقاوم سازی نشیمن‌گاه عرشه پل صدر به ستونهای پایه طبقه پایین است را نشان می‌دهد.



در تصویر دوم پایه پل طبقه بالا که در میان عرشه پل صدر محصور شده است و کاملا درگیر با ان است را نمایش می دهد. قابل توجه است که در اثر تغییرات مشخصات پل، کاری که در حال حاضر بر روی پل در حال انجام است، تغییر مکانهای سازه را در زمان زلزله احتمالی تغییر داده و امکان ضربه زدن عرشه به وسط ستون محصورشده طبفه بالا بصورت برشی آن‌هم در محلی که فقط خمش حاکم و برای ان طراحی شده است را امری فاجعه امیز می کند!



کمر ستون بالا شکسته (که شامل حداقل سه سری ستون بلند است) و همانند پلاسکو در قالب مکانیزم شکست پیشرونده، می تواند تمام پل را دچار تخریب کند!



سوال اینجاست که چرا این‌همه بی دقتی و عدم توجه به اصول پایه ایی مقاوم سازی، اندر کنش عرشه و پایه پل طبقه دوم آن‌هم با پیوستگی موجود (تصوبر درگیری عرشه به پایه) بسیار مهم است لذا عدم توجه به این امر یعنی فروریزش پل!



تصاویر دیگر هم در پیوست اندر کنش و درگیری عرشه با پایه ستون فوقانی را بخوبی نشان می‌دهد!
لذا بدون نتیجه گیری تخریبی از هر نهادی امیدورام به این امر حیاتی توجه شود و اگر قرار است فعالیتی در شهر برای ایمنی انجام شود منجر به نابودی کل سیستم نشود، چه بسا اکثر مقاوم سازی ها برای زلزله علی رغم ظاهر آراسته گزارشات و دفترچه محاسبات بجز تضعیف سازه با هزینه بالا باطنی مخرب دارند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.