| کد خبر: 129299 |

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی خبر داد:

ایمن‌سازی محور ارومیه- اشنویه در اولویت کاری راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: محور ارومیه به اشنویه به طول ۶۷ کیلومتر در زمره محورهای مهم و استراتژیک آذربایجان‌غربی قرار دارد و از پروژه‌های اولویت‌دار و اساسی استان است.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: محور ارومیه به اشنویه به طول ۶۷ کیلومتر با اتصال چند شهرستان به مرکز استان در زمره محورهای مهم و استراتژیک این استان قرار دارد و از پروژه‌های اولویت‌دار و اساسی است. ولی در هر حال حاضر این جاده به صورت راه فرعی درجه یک مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: با توجه به پیگیری‌های خیلی خوب مهندس حسین زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی این پروژه در سنوات گذشته به عنوان پروژه بهسازی و احداث از راه فرعی به درجه یک اصلی مورد موافقت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته و از محل سازمان راهداری در سنوات گذشته برای آن پرداخت‌هایی صورت گرفته است. در حال حاضر عملیات راهسازی ۱۸ کیلومتر از سمت شهر ارومیه تا روستای بالانج انجام شده و پنج کیلومتر و ۳۰۰ متر هم از اشنویه بهسازی شده است.

 

وی بیان کرد: این محور از دیدگاه ما راه اصلی حساب می‌شود برخلاف اینکه مشخصات راه فرعی را دارد. آنچه پیشنهاد و برنامه اداره کل راه و شهرسازی احداث راه اصلی است، چرا که طبق قوانین و مقررات محورهای ارتباطی مرکز استان با دیگر مناطق باید راه اصلی باشد.

 

نصر افزود: عملیات راهسازی و تبدیل این محور به راه اصلی به شکل قطعه به قطعه انجام می‌گیرد و در صورت اتمام طرح به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت نگهداری و اجرای عملیات راهداری تحویل داده می‌شود.

 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با توجه به قراردادی که سال ۹۳ در گردنه آغبلاغ به میزان ۱۰ کیلومتر داشتیم در همان راستا عملیات اجرایی انجام شد. یکسری مشکلات منابع طبیعی و دستگاه‌های اجرایی در خصوص برداشت مصالح و تخریب عرصه‌های ملی بود که در شش‌ماهه دوم حل شد و امیدواریم که پروژه فعال بشود. امسال اتمام عملیات راهسازی این محور از برنامه‌های اولویت‌دار این اداره کل است.

 

وی گفت: منابع مالی طرح بهسازی و تعریض محور ارومیه به اشنویه از ردیف اعتبارات بهسازی و ارتقای محورهای فرعی به اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تأمین می‌شود؛ و در حال حاضر مطالبات پیمانکار در این پروژه نزدیک به ۶۵ میلیارد ریال است.

 

وی در ادامه افزود: یک مشکل اساسی که در این استان داریم این است که به لحاظ طول راه‌های شریانی، طول راه‌های اصلی و فرعی در رتبه‌های پایین کشوری هستیم. اگر بخواهیم به متوسط کشوری برسیم دو حالت داریم یا استان‌های دیگر بخوابند و ما چند سال کار کنیم تا به آن‌ها برسیم و یا اینکه معادل استان‌های دیگر به ما اعتبار تزریق بشود تا بیشتر تلاش کنیم.

 

نصر بیان کرد: این اتفاق سال گذشته با حضور جناب نوبخت و پیگیری استانداری و مجموعه راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه استان صورت گرفت به نحوی که اعتبار توازن منطقه‌ای تخصیص داده شد. اگر این شکل تخصیص‌ها انجام بشود امیدواریم با تلاش و کار بیشتر بتوانیم کاری انجام بدهیم.

 

وی گفت: در صورت اختصاص اعتبار به نظر من اگر این محور جزء اولویت‌های اول نباشد حداقل جزء اولویت‌های سه یا چهار استان است. علاوه بر اینکه چند شهرستان را به مرکز استان متصل می‌کند از جنبه‌های مرزی و امنیتی و گردشگری نیز اهمیت خاصی دارد لذا امسال برای این محور تلاش ویژه‌ای خواهیم داشت.

 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی افزود: با اعتباراتی که تخصیص می‌یابد در حال حاضر علاوه بر اینکه کارگاه مشغول کار است نقاط پرحادثه را اصلاح می‌کنیم اگر چه معتقدیم این موارد در حکم مسکن است.

 

وی با بیان اینکه تقریباً ۲۲ کیلومتر از این محور به راه اصلی تبدیل شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای احداث هر کیلومتر راه اصلی ۱۵ میلیارد ریال نیاز است برای باقیمانده مسیر نیز اعتباری حدود ۵۰ میلیارد تومان نیاز است البته به‌شرط اینکه امسال کار تمام شود وگرنه هر سال بر هزینه‌های ساخت افزوده می‌شود.

 

نصر بیان کرد: با توجه به کوهستانی بودن این محور لذا برای احداث هر کیلومتر هزینه بیشتری می‌طلبد، برآورد شده ۶۰ یا ۷۰ میلیارد تومان حداقل نیاز است البته اگر ۳۰ درصد این مبلغ هم تخصیص داده بشود می‌شود با استفاده از ظرفیت پیمانکاران پروژه را سرعت بخشید. همچنین رعایت اعتبار توازن منطقه‌ای برای جبران گذشته لازم است.

 

وی گفت: این امر نیازمند کمیسیون ماده ۲۱۵ است و دولت هم با توجه به حجم عظیم کارهای بر زمین مانده و حجم اندک اعتبارات از گنجاندن طرح‌های جدید فعلاً خودداری کرده است. ما در حال حاضر از طریق اعتبارات راهداری در این محور مشغول کار هستیم. این را هم باید عرض کنم سال قبل جناب استاندار ۲ میلیارد به این محور تخصیص دادند و این توجه استانی نوید روزهای خوبی را برای این محور مهم متصور می‌سازد.

 

وی اظهار امیدواری کرد امسال حداقل تعریض و بهسازی پنج کیلومتر و ۵۰۰ متر دیگر از این محور به اتمام برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.