| کد خبر: 129290 |

تشریح نتایج مطالعات مشترک دو سازمان ملی استاندارد و راهداری‌ و ‌حمل‌‌ونقل جاده‌ای

تین نیوز

مسئول کمیته ناوگان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با اشاره به نتایج مطالعات مشترک دو سازمان ملی استاندارد و راهداری‌ و ‌حمل‌‌ونقل جاده‌ای گفت: خوشبختانه در بهمن‌ماه ۹۵ تعداد ۸۳ استاندارد جدید از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب و خودروسازان در این طرح دو ساله مکلف به اعمال این استانداردها شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پیمان پیرایش عضو کمیته ناوگان کمیسیون ایمنی راه‌های کشور  با اشاره به اقدامات این کمیته در زمینهٔ افزایش ایمنی خودروها اظهار داشت: در سال ۹۳ مطالعاتی با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تغییر استانداردهای بین‌المللی خودرو انجام گرفت و سپس نتیجه آن در شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد.

 

وی افزود: خوشبختانه در اوایل بهمن‌ماه سال ۹۵، تعداد ۸۳ استاندارد جدید و به‌روز اروپایی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب و خودروسازان مکلف به اعمال این استانداردها شدند.

 

نماینده سازمان استاندارد در کمیسیون ایمنی راه‌ها بیان داشت: تقریباً نزدیک به ۷۷ استاندارد جدید است و برخی دیگر مانند ترمز هوشمند خودروهای سنگین از بهترین استاندارهای کاربردی در صنعت خودرو محسوب می‌شود.

 

مسئول کمیته ناوگان کمیسیون ایمنی را‌ه‌ها خاطرنشان کرد: این برنامه در یک زمان‌بندی دوساله تنظیم‌شده و به نظر می‌رسد در پایان سال ۹۷ بسیاری از خودروهای با پلتفرم فعلی حذف شود. به‌طوری‌که نیمی از این خودروها در ابتدا و نیمی دیگر در انتهای سال ۹۷ حذف خواهد شد مگر اینکه پلتفرم‌ها تغییر اساسی کند‌ که در آن صورت به‌طور طبیعی برای یک خودروساز صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است به دنبال تولید خودروهای جدید برود.

 

پیرایش در ادامه بیان داشت: با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت  قرار شد، خودروسازها از پلتفرم‌های طراحی‌شده بعد از سال ۲۰۰۷ و جدیدتر استفاده کنند تا قابلیت اجرای استانداردهای جدید را داشته باشند.

 

به گفته وی، این مسئله شامل تمامی خودروهای سبک و سنگین قابل شماره‌گذاری از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ‌می‌شود.

 

معاون سازمان ملی استاندارد از تهیه پیش‌نویس این مصوبه خبر داد و گفت: اکنون مصوبه به نعمت‌زاده ارسال‌شده است و در صورتی‌که معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی و نیره‌ سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران آن را امضا کنند به عنوان مصوبه شورای عالی تلقی خواهد شد و سپس به طور رسمی ابلاغ می‌شود که اجرای این مصوبه از زمان ابلاغ آن خواهد بود.

 

مسئول کمیته ناوگان کمیسیون ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: در فصل ۹۶-۹۷ تولید، خودروسازان ۴۴ استاندارد جدید را یا جایگزین یا به استانداردهای قدیمی اضافه می‌کنند و از ابتدای سال بعد بالغ‌بر ۷۰ استاندارد خواهیم داشت. از ابتدای ۹۷ نیز ۲۲ استاندارد باقیمانده استفاده خواهد شد و در طی فصل تولید ۹۷-۹۸ اگر خودروسازها نتوانند استانداردها را اعمال کنند به‌طورقطع تأییدیه برای آن‌ها صادر نخواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.