| کد خبر: 129272 |

اوج تاثیر برجام در صنعت حمل ونقل خرید هواپیما بود

تین نیوز

 

فخریه کاشانقائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اوج تاثیر برجام در صنعت حمل ونقل خرید هواپیما بود که توانستیم در طول یک سال پس از برجام به هواپیمای ایرباس را وارد کشور‌کنیم،تصریح‌کرد:نکته مهم در این معامله‌های انجام شده این بود که ایران فرصت چانه‌زنی داشت و همین فرصت چانه‌زنی باعث شد هواپیما ۳۳۰ را ۲۰ تا ۱۵میلیون دلار ارزان تر بخریم.

 

به گزارش ایلنا، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در خصوص تاثیرات برجام در حوزه حمل و نقل، گفت: در دوران پس از تحریم شرایط بسیار تغییرکرد و توانستیم در مدت بسیار کوتاهی برای فرودگاه‌های مهرآباد، اهواز و کیش رادارا خریداری کنیم و تجهیزات ایکس ری برای فرودگاه حضرت امام وارد کنیم.

 

حضور شرکت‌های خارجی در مناقصه در دوران پسابرجام

وی ادامه داد:شرکت ایتالیایی وارد پروژه‌های راهسازی شد و حاضر شده برای انجام مطالعات بر روی پروژه کریدور شماره ۱۰ دو تا سه میلیون دلارهزینه کند. در شرایط پساتحریم وقتی سازمان بنادر مناقصه ای را برای بنادرهرمزگان منتشر کرد شرکت‌های خارجی متعددی در این مناقصه شرکت کردند. در راه آهن توانستیم به صورت مستقیم قرارداد خرید واگن، لکوموتیو، تجیهزات سیگنالینگ را منعقد کنیم مرکز تحقیقات وزارت راه وشهرسازی توانسته تجهیزات به روز لرزه نگاری و شتاب نگاری بخرد .سازمان هواشنایی هم توانست تمام تجهیزات لابراتواری خود را به روز کند اما اوج تاثیربرجام در صنعت حمل ونقل خرید هواپیما بود که توانستیم در طول یک سال پس از برجام به هواپیمای ایرباس را وارد کشور کنیم.

 

وی به خبرگزاری ایلنا گفته است:همچنین در بخش نوسازی ناوگان جاده‌ای باید ۱۲۸ هزار کشنده نوسازی شود و ناوگان جدید جایگزین کنیم که در فاز اول آن توانستیم ۶۵ هزار دستگاه کشنده را در برنامه نوسازی قرار دهیم که تا به امروز قرارداد ۱۶ هزار کشنده جدید منعقد شده و در خط تولید قرار گرفته است.

 

به گفته اصغر فخریه کاشان برجام در بخش مسکن تاثیرات ملموسی داشته است و یکی از مهمترین اقداماتی که پس از برجام در حوزه مسکن رخ داد برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران از سوی شرکت های ژاپنی و فرانسوی بود که این دوره‌های آموزشی در بخش شهرسازی و ساختمان سازی انجام شده است و سیاستی که دنبال می شود این است که عمر ساختمانها را افزایش دهیم و شهرسازی را علمی کنیم

 

دولت قبل اتلاف انرژی داشت

وی توضیح داد: امروز عمر مفید مسکن مهر چیزی بیشتر از پنج سال نیست و این به معنای دور ریختن سرمایه است در شرایطی که سرمایه گذاری کلانی که دربخش مسکن با عمر مفید ۱۰ سال انجام شده است که درهلند ساختمان‌هایی با بیش از ۱۵۰ سال داریم که جزو ساختمان‌های فرسوده محسوب نمی شود .به طور قطع وقتی طرحی مانند مسکن مهر بدون زیرساخت‌های آن یعنی جاده، مدرسه، درمانگاه و غیره به اجرا می رسانیم یعنی سرمایه و ثروت ملی کشور را هدر داده ایم.

 

وی ادامه داد:امروز شهرسازی ریل پایه در ایران دنبال می شود و این درحالی است که در دنیا حمل ونقل درب به درب مطرح می‌شود این درحالی است که در دولت گذشته ایستگاه‌های راه آهن در حاشیه شهرها ساخته می شد که این اساسا اتلاف هزینه بود که امروز دراین حوزه با مشکل جدی مواجه هستیم معتقدم برجام نقطه عطفی در تاخیر ایران است و امروز آمریکا معتهد به اجرای برجام است و اگرهواپیما به ایران تحویل ندهد به معنای نقض برجام است.

 

وی درپاسخ به این سوال که در سال ۲۰۱۷ چه تعداد هواپیما به ایران ایر تحویل داده می شود؟ گفت:اخیرا قرارداد ایران ایر با شرکت ای. تی. آر نهایی شد و به زودی ۴ فروند هواپیمای ای. تی. آر وارد ناوگان ایرانی می‌شود و تا پایان سال ۲۰۱۷ هم ۹ فروند به شرکت ایران ایر تحویل داده می شود. تا پایان آذر سال جاری ۴ فروند ایرباس از مدل ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱ تحویل ایران ایر می شود

 

هواپیما ۳۳۰ را ۲۰ تا ۱۵میلیون دلار ارزان تر خریدیم

وی درخصوص اصطلاح مرجوعی بودن هواپیماها که از سوی رسانه های تخریب گر مطرح می شود، گفت:به طور قطع آن چیزی که در باره مرجوعی بودن این هواپیماها گفته می‌شود اساسا صحت ندارد و مفهومی با عنوان هواپیمای مرجوعی وجود خارجی در دنیا ندارد. به طور مثال فرض کنید فردی برای خرید پژو ثبت نام می‌کند و موعد تحویل آن آذرماه است اما فرد به دلیل مشکلات مالی نمی تواند در موعد مقرر پژو را تحویل بگیرد و این فرصت به وجود می آید که آن پژو به فرد دیگری تحویل داه شود نمی‌توان گفت این پژو مرجوعی است و در مورد خرید هواپیما هم همین اتفاق افتاده است این که هواپیمای ۷۷۷ بویینگ سفارس ترکیش ایرلاین است چیزی پنهانی نبود اما ترکیش ایرلاین نتوانسته بود این هواپیما را در موعد مقرر تحویل بگیرد .بوئینگ هم به برخی از ایرلاین از جمله ایران پیشنهاد داد که سفارش خود را زودتر از موعد مقرر بگیرد. هواپیمای مرجوعی یعنی هواپیما دست دوم این هواپیما اگردست دوم بود باید آن را ازترکیش ایرلاین می خرید نه بویینگ واژه هواپیمای مرجوعی در این قرارداد وجود خارجی ندارد.

 

وی توضیح داد:نکته مهم در این معامله‌های انجام شده این بود که ایران فرصت چانه زنی داشت و همین فرصت چانه زنی باعث شد هواپیما ۳۳۰ را ۲۰ تا ۱۵میلیون دلار ارزان تر بخریم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.