| کد خبر: 128886 |

گام‌های بلند پایتخت در نوسازی بافت‌های فرسوده

تین نیوز
بافت فرسوده در سراسر کشور به گفتمانی ملی تبدیل شده‌است. دست‌کم نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم که در روز جمعه برگزار شد، چنین اتفاقی را رقم زد.
 

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، رشد 36درصدی نوسازی بافت‌های فرسوده تهران در مناظره روز جمعه مورد اشاره قرار گرفت. زمانی که محمدباقر قالیباف از رشد کمتر از 8درصدی نوسازی بافت‌های فرسوده در کل کشور سخن گفت و نیز به تحولی جدی در نوسازی بافت‌های فرسوده تهران اشاره کرد.

 

واقعیت این است که دولت قرار بود طی برنامه‌های چهارم و پنجم، رشد نوسازی بافت‌های فرسوده را سالانه تا سقف 10درصد در کل کشور به اجرا درآورد. اما با آغاز به‌کار دولت یازدهم، ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری در سراسر کشور فعالیتش را شروع کرد. با وجود این تنها ستاد باز‌آفرینی پایدار شهر تهران که ریاست آن را شهردار تهران به‌عهده دارد و دبیر آن نیز مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران است، توانست بیشتر از پیش‌بینی برنامه پنجم توسعه قدم بردارد و بیش از 71هزار پلاک مسکونی از مجموع 205هزار پلاک فرسوده را نوسازی کند.

 

این عدد حیرت‌آور نتیجه اعمال سیاست‌های درست در بافت‌های فرسوده است. اگرچه در سخنان معاون رئیس‌جمهور و نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری سخن از تجاری‌سازی‌ به میان آمد‌ ولی آنچه در قالب تجاری‌سازی‌ صورت گرفته‌است، براساس اظهارات شهردار تهران، محدوده تحت اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده‌است.

 

هم‌اکنون شهر تهران با داشتن سیاست‌های تشویقی توانسته است پیشرفت قابل‌توجهی در نوسازی بافت ناکارآمد داشته باشد‌ اما این روند در سایر شهرها پیش نرفته است و دیگر شهرهای کشور برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. کارشناسان و شهرسازان کشور، از بی‌توجهی دولت نسبت به نوسازی بافت‌های ناکارآمد اعلام نگرانی کرده‌اند و نسبت به بروز بحرانی جدید در بافت‌های ناکارآمد شهرها هشدار داده‌اند.

 

  • خدمات رایگان‌و ارائه تسهیلات‌

بیش از 3هزار و 200هکتار از مساحت پایتخت را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. مشهد بیش از 2هزار و 500هکتار، تبریز 2هزار و 530هکتار و اصفهان نیز 2هزار و 157هکتار بافت ناکارآمد شهری دارند.شهرداری تهران طی سال‌های گذشته توانسته است 36درصد از بافت‌های فرسوده شهری را نوسازی کند. این در حالی است که سایر شهرهای کشور موفقیت چندانی در نوسازی بافت‌های ناکارآمد نداشتند و تنها 8درصد از بافت‌های ناکارآمد در کشور نوسازی شده است.

 

تعلق گرفتن 50میلیون تومان وام ساخت و 20میلیون تومان وام ودیعه مسکن برای هر واحد مسکونی که تخریب شود و در طرح تجمیع شرکت کند؛ اعطای تراکم 180 درصدی در بافت‌های فرسوده، اعطای 10میلیون تومان کمک بلاعوض برای طراحی نما، صفرکردن هزینه‌های عوارض صدور پروانه ساختمانی، صفرکردن هزینه‌های عوارض متفرقه و بخشودگی جرایم، رایگان کردن هزینه انشعابات از منابع اختصاص داده شده شهرداری تهران و ارائه رایگان خدمات نوسازی در دفاتر خدمات نوسازی ازجمله تسهیلاتی است که برای ترغیب مالکان بافت‌های ناکارآمد و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به نوسازی ‌بافت‌های ناکارآمد درنظرگرفته شده‌است.

 

  • دولت ناتوان در ارائه خدمات

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به حمایت نکردن دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که حضور کمرنگ دولت در کنار مدیریت شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده مشکلات زیادی را به همراه داشته است. اما در چند سال گذشته با پیگیری‌های شهردار تهران‌، سند بازآفرینی بافت‌های فرسوده کشور به تصویب‌ رسید.

 

در این سند ستادی پیش‌بینی شد که 32دستگاه‌‌ اجرایی کشور که درگیر وظایف مختلف در بافت‌های فرسوده کشور هستند و از بودجه‌های عمومی دولتی استفاده می‌کنند،فعال شوند.عبادالله فتح‌اللهی با اشاره به اینکه ریاست ستاد ملی بازآفرینی به‌عهده رئیس‌جمهور است و جانشین وی، وزیر راه و شهرسازی است، افزود: در همه استان‌های کشور، ریاست ستاد به‌عهده استاندار تعیین شد.

 

به گفته فتح‌اللهی الگوی مدیریت هماهنگ نوسازی که یکی از حلقه‌های مفقوده شتاب‌گیری نوسازی و بازآفرینی در محله‌های هدف بود با استقرار ستاد بازآفرینی شهر تهران، ستاد بازآفرینی مناطق شهرداری تهران و در ابعاد محله با حضور مدیر محله و شورایاران و هیأت امنا‌‌تکمیل شد و امروز می‌توان گفت که مدیریت نوسازی از محله تا عرصه ملی دارای یک تشکیلات منعطف، همگرا و تعاملی ‌است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.