| کد خبر: 128749 |

تغییر مسیر خط یک متروی اصفهان جیب چه کسانی را پر می کند؟

تین نیوز

شهردار اصفهان مدعی است، با عبور خط یک مترو از چهارباغ تاریخ نهفته اصفهان آشکار می شود، اما غافل از آنکه براساس پژوهش های علمی، مترو آخرین و کاری ترین ضربه توسعه ناپایدار شهری به تاریخ چهارباغ خواهد بود.

 

به گزارش تیتر شهر، هنوز لبخند خوشحالی مردم اصفهان از افزایش گردشگران خارجی روی لبشان است که خبر می رسد، خیابان تاریخی – میراثی چهارباغ اصفهان در معرض تخریب قرار دارد!.

 

اما منبع صحت این خبر را کجا می شود جست و جو کرد؟!. جواب این است که این روزها راه رفتن در خیابان چهارباغ و واکاوی آنچه در قلب این خیابان می گذرد ما را به منبع اصلی این خبر که همانا مار آهنی، نصف جهان است می رساند. ماری که پیچ در پیچ سال هاست دل تاریخ اصفهان را می شکافد و هروز نیز به رغم واهمه مردم از آمدنش، جلوتر می آید.

 

هیچ فریاد و انتقادی هم نتوانسته و گویی نمی تواند جلوی حرکت بی وقفه آهن روی رگ های نحیف خشت و گلی چهارباغ را بگیرد.

 

متروی اصفهان بی توجه به بستری که قرار است سال ها از این غول آهنی میزبانی کند هروز دراین خیابان پیش روی می کند و توسعه روزافزون آن تن همه میراث دوستان این شهر و کشور را به لرزه آورده است.

 

قطار شهری اصفهان به اندازه سنگینی اش روی پیکر تاریخی ترین خیابان نصف جهان، پرونده پاسخ داده نشده دارد اما گویی زور زد و بندهای صاحبان قدرت بیش از دلسوزان فرهنگ و تاریخ این دیار است و هنوز با وجود شکایت بیش از هزار نفر از مردم اصفهان از عبور خط یک متروی اصفهان از خیابان چهارباغ، هنوز این پرونده قدیمی، به هیچ سرانجام و محاکمه هیچ یک از متهمان نرسیده است!.

 

بناهای خشت و گلی چهارباغ تاب تحمل ارتعاشات مترو را ندارد

کارشناسان میراث فرهنگی میراث فرهنگی معتقداند عبور مترو از دل چهارباغ آینده و اصل "بقای"، این خیابان را با تهدید روبرو خواهد کرد و اگر جلوی ضرر بیشتر به این خیابان از همین حالا گرفته نشود باید با تولد قطار شهری اصفهان مرگ تاریخ در چهارباغ را به سوگ بنشینیم.

 

پایه های خشت و گلی و بعضا لجنی، بناهایی که در دو طرف خیابان چهارباغ بنا شده اند توانایی تحمل ارتعاشات، ناشی از عبور واگن های مترو از روی ریل های آهنی و بتنی را ندارد و با عبور مترو قطعا بخش عظیمی از آثار تاریخی چهارباغ با خطر بقا روبرو می شود.

 

کاشی های گنبد مسجد امام صادق (ع)، در این روزها که هنوز عبور مترو و ارتعاشات آن را به خود ندیده است، هروز فرو میریزد و میراث فرهنگی هم بودجه لازم برای مرمت آن را ندارد، حال چه رسد به روزی که مترو نیز در این خیابان به حرکت درآید و دیگر راهی برای حفظ کاشی های این مسجد، وجود نداشته باشد!.

 

مسئولان میراث فرهنگی وقت با چه توجیهی اجازه دست اندازی به میراثی را می دهند که تنها متعلق به یک شهر نیست و با از بین رفتن آن هویت یک تمدن زیر سوال می رود و ما در برابر پرسش آیندگان جز شرمساری حرفی برای گفتن نداریم؟!.

 

شهردار اصفهان مدعی است، با عبور خط یک مترو از چهارباغ تاریخ نهفته اصفهان آشکار می شود، اما غافل از آنکه براساس پژوهش های علمی، مترو آخرین و کاری ترین ضربه توسعه ناپایدار شهری به تاریخ چهارباغ خواهد بودشهردار اصفهان مدعی است، با عبور خط یک مترو از چهارباغ تاریخ نهفته اصفهان آشکار می شود، اما غافل از آنکه براساس پژوهش های علمی، مترو آخرین و کاری ترین ضربه توسعه ناپایدار شهری به تاریخ چهارباغ خواهد بود و با نخستین ارتعاشات، ناشی از عبور واگن ها از روی ریل، پایه های کاخ هشت بهشت، مسجد چهارباغ، مدرسه چهارباغ و بازار هنر سست خواهد شد و راهی هم برای تعمیر یا استحکام بخشی پایه ها وجود ندارد.

 

چه کسانی از دور زدن نقشه اولیه مترو اصفهان سود می برند؟!

اما یکی از گره های پرونده مترو اصفهان که تاکنون باز نشده است و مسئولان وقت شهرداری اصفهان هم جوابی قانع کننده برای آن نداشتند، دور زدن مسیر اولیه خط یک متروی اصفهان و انتقال مسیر آن به خیابان چهارباغ بود!.

 

طبق نقشه های اولیه خط یک متروی اصفهان قرار بود از خیابان شمس آبادی که به موازات خیابان چهارباغ قرار دارد، عبور کند اما اصرار مدیران شهرداری و همراهی شورای سوم با این تصمیم سبب شد تا به یکباره و در میان بهت میراث دوستان، این مسیر عوض شود و هیچ گاه هم نظرات کارشناسی یونسکو و ایکوموس مبنی بر مخالفت با این تصمیم شهرداری، موثر واقع نشد.

 

نماینده ایکوموس در ایران که نظر کارشناسی یونسکو در این باره را مطرح کرده است از مخالفان سرسخت، این "عبور تاریخی" و دردسرساز است اما به دلیل سکوت سازمان میراث فرهنگی وقت و چالش های سیاسی شهرداری با استانداری وقت، هیچ وقت پرونده متروی اصفهان روال منطقی و قانونی خود را برای رسیدن به نتیجه طی نکرد و هر بار بنا به دلایلی از رسیدگی به آن سرباز زده شد.

 

بنابر برخی شنیده ها، در پروژه متروی اصفهان منابع عده ای از مدیران شهری که املاکی را در گذشته در خیابان چهارباغ خریداری کرده اند نهفته است از همین رو مترصد سود کلان از معامله ناعادلانه با میراث و فرهنگ اصفهان هستند!.

 

این فرضیه با توجه به سابقه اجرای برخی پروژه هایی که به ناگاه در گوشه ای از شهر و بدون هیچ ضرورتی آغاز می شود و در نهایت نیز به چندین برابر شدن ارزش افزوده اکلاک مجاور چنین پروژه هایی می انجامد، چندان هم دور از واقعیت به نظر نمی رسد.

 

وقتی مسئولان شهری آدرس غلط می دهند!

اما یکی دیگر از دلنگرانی های مردم اصفهان در خصوص عبور خط یک متروی از دل چهارباغ به آدرس های غلطی بازمیگردد که مسئولان شهری در گذشته به مردم داده اند و هنوز هم آثار نامطلوب این عدم شفافیت ها دست از سر این شهر برنداشته است. عبور خط یک مترو از دل چهارباغ برای شکافتن تاریخ این شهر و آشکار کردن آن برای مردم هرچند با این هزینه سنگینی که به میراث اصفهان تحمیل شده است، توجیه عقلانی ندارد اما درست شبیه سناریوی شهرداری ساخت ارگ بی قواره و بی استفاده جهان نما، در این خیابان بود.

 

با توجیه مسئولان شهرداری درحالی جهان نما در محل کنونی ساخته شد که اواخر سال گذشته شهرداری و میراث فرهنگی اصفهان صدها متر آنطرف تر از جایی که ادعا می کردند پایه های جهان نما آنجا قرار داشته است، خبر از کشف پایه های کاخ تاریخی جهان نما داده و به مردم قول دادند آن را تبدیل به نخسین سایت موزه شهری کشور کنند!.

 

حالا رسم آدرس غلط دادن به مردم، که در شهر اصفهام مسبوق به سابقه است به نگرانی های میراث دوستانی که به وعده های شهردار اصفهان برای آشکار کردن تاریخ اصفهان با عبور مترو از قلب چهارباغ دل خوش کرده اند، دامن زده است.

 

محیط زیست 400 ساله چهارباغ با عبور مترو ریشه کن می شود!

علاوه بر میراث فرهنگی، محیط زیست اصفهان هم از پس لرزه های این عبور خطرناک در امان نخواهد بود و ریشه های درختان 400 ساله چهارباغ و خیابان عباس آباد، به مروز زمان و با گذر مترو در تهدید جدی قرار خواهد گرفت.

 

در روزهایی که خشکسالی به جان درختان اصفهان افتاده است و هروز یک درخت در یکی از خیابان شهر زانو می زند، عبور قطار شهری به ریشه درختان قدیمی چهارباغ هم رحم نخواهد کرد و اصفهان با یک معضل زیست محیطی مواجه خواهد شد.

 

اما تخریب چهارباغ به سود چه کسانی تمام خواهد شد که با وجود اقدامات قانونی برای قرار دادن پرونده متروی اصفهان در پروسه بررسی و صدور رای اما هنوز نه حرف مدعی العموم و نه شاکیان به کرسی عدالت ننشسته است؟!.

 

به گفته بسیاری از کارشناسان، با تخریب درختان و آثار تاریخی در خیابان چهارباغ شهرداری عملا مجوز صدور پروانه برای برج و پاساژ سازی در این خیابان را به دست خواهد آورد و دیگر مانع تاریخی برای این اقدام شهرداری وجود نخواهد داشت و عملا شهرفروشی در یکی از خیابان های اصلی و گران قیمت اصفهان، جان خواهد گرفت!.   

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.