| کد خبر: 127929 |

نایب رییس اتاق ایران:

ظرفیت 25 میلیارد دلاری در صادرات خدمات

نایب رئیس اتاق ایران، همکاری دولت و این اتاق را عامل گسترش همکاری اقتصادی با کشورهای دیگر دانست و گفت: خدمات فنی- مهندسی ما رکوردهای خوبی در کیفیت، زمان و هزینه کسب کرده و می توان گفت در منطقه رقیب ندارد.

 

به گزارش ایرنا، محمدرضا انصاری که هفته گذشته به همراه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به آسیای میانه و قفقاز سفر کرده بود، افزود: انتظار از این سفرها در دو حوزه باید باشد؛ یکی ایجاد روابط دوستانه ای که بستر تعامل بین ما و این کشورها می شود و دیگری برطرف شدن مشکلات احتمالی است؛ که به نظر می رسید در این بخش، این سفر موفق بوده است.

 

وی ادامه داد: در مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای منطقه همچون سایر کشورهای دنیا، مهمترین مساله مناسبات بانکی است که در این سفر روی آن تاکید شد.

 

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در جریان این سفر درباره توسعه مناسبات بانکی با ترکمنستان، گرجستان و قرقیزستان تبادل نظر شد، ابراز امیدواری کرد از طریق تعاملات بانکی، مشکلات و موانع پیش روی توسعه مناسبات اقتصادی با این کشورها باز شود.

 

انصاری در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی در این خصوص مورد بحث و رایزنی قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از مباحث، استفاده از ارزهای ملی بود تا در عرصه تبادلات بانکی، صدور ضمانتنامه ها سریعتر و راحتتر اتفاق بیفتد. موضوع ضمانتنامه ها هم بحث دیگری بود که در صورت حل و فصل آن، بیشتر مسائل ما حل می شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ارزهای ملی در مبادلات با سایر کشورها استفاده می شود یا خیر؟ گفت:ایران با ترکیه و پاکستان البته در مقیاس کوچک تعاملاتی به این شکل دارد؛ البته تعاملات خدمات فنی و مهندسی ما با این دو کشور پایین است و صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی نمی توانند از آن استفاده کنند.

 

به گفته این فعال اقتصادی، در آسیای میانه ظرفیت های زیادی در بخش خدمات فنی و مهندسی وجود دارد که بهره‌برداری از آن منوط به حل مساله ضمانتنامه ها است.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: شرکت های خدمات فنی- مهندسی ایران در سال های قبل از تحریم توانستند موفقیت های چشمگیری به دست بیاورند. ما حدود 650 ضمانتنامه صادر شده داریم که همه با موفقیت به پایان رسیده و ریسک صفر را در خارج از کشور داریم؛ بنابراین ضمانتنامه‌ها موید خوبی ازموفقیت مهندسین ایرانی بوده اند.

 

انصاری خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در سال های اخیر فناوری و تکنولوژی در عرصه های مهندسی ایران در بخش های مختلف از نفت و گاز و پتروشیمی تا پل سازی و راهسازی موفق بوده و رشد و توسعه یافته است.

 

وی اظهار کرد: در مجموع، مهندسی ما توانسته رکوردهای خوبی در کیفیت، زمان و بخصوص هزینه کسب کند و به ویژه در بخش هزینه می تواند در دنیا رقابت کند و شانس داشته باشد.

 

نایب رئیس اتاق ایران، پیمانکاران چینی و ترک را رقبای عمده ایران در آسیای میانه دانست و گفت: این کشورها با سرمایه و فاینانس حضور می یابند و در این بین شانس چینی ها از ترک ها هم بیشتر است.

 

انصاری افزود: خوشبختانه چون مهندسین ایران در خارج از کشور با کیفیت برتر و بهتر از چینی ها و ترک ها کار کرده اند، شانس موفقیت بیشتری دارند و امیدوارم با تقویت مجدد حمایت دولت، در مقابل رقبای ترک و چینی موفق شوند.

 

وی یادآور شد: قیمت های ایرانی در بازارهای منطقه ای و جهانی هنوز بی‌رقیب است اما احتیاج به مشوق های صادراتی است تا ایرانی ها بتواند در این عرصه ها موفق شوند.

 

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دو میلیارد دلار صادرات در بخش خدمات فنی و مهندسی با حل مسائل ضمانتنامه و مشوق های صادراتی شکل می گیرد، اضافه کرد: این حجم در مدت چهار یا پنج سال می تواند به 25 میلیارد دلار برسد و ظرفیت خفته ای در این بخش وجود دارد که فعال شدن آن مستلزم حل دو مساله فوق است.

 

انصاری بدهی ها و مطالبات پیمانکاران و فشار کمبود نقدینگی را از جمله مشکلات پیش روی پیمانکاران ذکر کرد و گفت: اجرای طرح های نیمه تمام می تواند در بخش اقتصاد رونق ایجاد کرده و این مشکلات را حل کند.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته دولت برای فعال کردن طرح های نیمه تمام، همکاری خوبی با اتاق بازرگانی داشت، ابراز امیدواری کرد در سه ماه اول سال 96، بخشی از این طرح ها که ظرفیت ایجاد اشتغال 700 هزار نفری دارد، عملیاتی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.