| کد خبر: 127898 |

خط ریلی قزاقستان وارد گلستان می‌شود

تین‌نیوز| به‌منظور توسعه بازارهای هدف صادراتی و همچنین فائق آمدن بر مشکلات این حوزه، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان اقداماتی را از ابتدای سال در دستور کار خود قرار داده است. از آنجایی که این استان در سال‌های اخیر در برقراری رابطه با کشورهای سی‌آی‌اس روند ثابتی را طی کرده است، در تلاش است تا بتواند در این روند تحولاتی ایجاد کند.

 

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، بر این اساس مسئولان استانی، بامطالعه موقعیت کشورهای اروپایی، آسیایی و کشورهای عربی، بررسی موقعیت ۲۰کشور را در دستور کار قرار داده‌اند تا بتوانند هدفی را که مدنظر است، محقق کنند. علاوه براین، با توجه به رشد صادراتی استان گلستان به کشور قزاقستان، افزایش تعاملات صادراتی با این کشور، از اهدافی است که از سوی مسئولان استانی دنبال می‌شود که برهمین اساس طرح توسعه ریلی استان به عنوان یکی از اولویت‌های استان گلستان در دستور کار قرار گرفته است. براساس این طرح مقرر است خط عریض ریلی به زودی به استان گلستان وارد شود که به گفته مسئولان استانی، اجرای این طرح می‌تواند به جهش صادرات غیرنفتی استان بسیار کمک کند که پیش‌بینی می‌شود این طرح تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری برسد. تلاش برای اجرای طرح رونق تولید و حمایت از واحدهای تولیدی از دیگر اقداماتی است که در سال ۹۶ دنبال خواهد شد تا بلکه ازاین بابت، شعار امسال که باعنوان اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال، تولید نامگذاری شده است به نحو مناسبی محقق شود.

 

با اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌ها و انجام اقداماتی که در دستور کار مسئولان استانی گلستان قرار گرفته، این امید وجود دارد که امسال زمینه رونق و توسعه این استان فراهم شود و موضوع قاچاق کالا که درحال‌حاضر به عنوان یکی از معضلات کشور تبدیل شده است، رفع شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان دراین باره با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که برای امسال در حوزه فعالیت‌مان مورد توجه قرار داده‌ایم، افزایش کشورهای هدف صادراتی است می‌افزاید: در این زمینه بامطالعه موقعیت کشورهای اروپایی، آسیایی و کشورهای عربی، بررسی و مطالعه ۲۰کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم. ضمن اینکه در سال‌های گذشته در برقراری ارتباط با کشورهای سی‌آی‌اس روند ثابتی را در پیش‌گرفته‌ایم و باید شاهد تغییر این روند باشیم.

 

توسعه مذاکره با رایزنان

رمضان بهرامی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌افزاید: در این زمینه با رایزنان و بازرگانان مذاکراتی انجام‌شده که خوشبختانه به نتیجه مطلوبی دست پیداکرده‌ایم که امیدواریم با برقراری این تعاملات و ارتباطات، جایگاه استان گلستان در بازارهای هدف مطلوب‌تر شود. وی در ادامه با اشاره به این موضوع که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان گلستان در رسانه‌های روسیه به نمایش درآمده است می‌افزاید: سال گذشته با سفیران و بازرگانان ۱۰ کشور تعاملات خوبی برقرار شد که باتوجه به روابط ایجاد شده به نظر می‌رسد باید در استان گلستان، بنگاه‌های صادراتی ایجاد کنیم.

 

طرح توسعه خط ریلی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان تاکید می‌کند: طرح توسعه خط ریلی استان که به‌عنوان یک مزیت تلقی می‌شود را بر اساس مصوبه شورای کارگروه توسعه صادرات دریافت کردیم که در این زمینه مقرر شده خط ریلی قزاقستان به داخل ایران وارد شود که این طرح هم‌اکنون در حال اجرا است. خوشبختانه این طرح می‌تواند به جهش صادرات غیرنفتی استان بسیار کمک کند. با بهره‌برداری از این طرح می‌توانیم از واگن‌های یخچال‌دار کشورهای سی‌آی‌اس در داخل ایران بهره‌مند شویم که پیش‌بینی می‌شود تا ۳ ماه آینده به بهره‌برداری برسد. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تولید۱۲۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان گلستان خاطرنشان می‌کند: سال گذشته برای نخستین بار توانستیم سیب‌زمینی را با واگن بدون یخچال صادر کنیم.

 

 

قزاقستان مشتری پروپا قرص گلستان

بهرامی با بیان اینکه سال گذشته ۵۳ درصد رشد صادراتی استان مربوط به کشور قزاقستان بوده است در ادامه تصریح کرد: برای کمک به تولید و رشد صادارت، استان گلستان نیازمند مساعدت و نگاه همه‌جانبه تمام قوا است، ضمن اینکه در این بخش خوشبختانه سال گذشته حمایت خوبی وجود داشت. وی با تاکید براینکه قاچاق کالا یکی از مشکلاتی است که موجب کاهش اشتغال می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد تا این معضل، اشتغال را تحت تاثیر قرار ندهد در ادامه تصریح کرد که نسبت به پذیرش هیات‌های تجاری آمادگی داریم.

به گفته او خوشبختانه با نگاه اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان بسیاری از هیات‌های تجاری مشتاق ورود به کشور ما هستند و دراین راستا به دنبال این موضوع هستیم که با جذب هیات‌های خارجی برای استان درآمدزایی و ارزآوری ایجاد کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان تاکید می‌کند: اتاق تعاون و انجمن‌ها در پذیرش هیات‌ها می‌توانند نقش خوبی داشته باشند. همچنین شرکت نمایشگاه‌های استان می‌تواند اجرای نمایشگاه‌های خارج از کشور را به عهده گیرد.

 

تفاهمنامه کشاورزی گلستان- قیزیل

وی بیان می‌کند: امسال تفاهمنامه همکاری در حوزه کشاورزی و کشت فراسرزمینی بین استان گلستان و قیزیل اوردا قزاقستان با حضور هیات تجاری اقتصادی این کشور در استان گلستان امضا شد، این تفاهمنامه در راستای توسعه بخش کشاورزی استان قیزیل اوردا با همکاری گلستان انجام شد. بهرامی یادآور می‌شود: اکنون کشور قزاقستان ظرفیت مطلوبی برای اجرای طرح‌های فراسرزمینی کشاورزی به‌ویژه در حوزه کشت برنج، ذرت و جو دارد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان اضافه می‌کند: همچنین توافق شد که نشست بعدی ۲ استان در آینده نزدیک در قیزیل اوردا قزاقستان با حضور هیات تجاری گلستان و عملیاتی شدن مفاد این تفاهمنامه برگزار شود.

 

 

استفاده از تسهیلات رونق تولید

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در ادامه این موضوع، با اشاره به اینکه استان گلستان ازلحاظ میزان استفاده از تسهیلات رونق تولید در کشور در رتبه نخست قرار دارد، می‌گوید: سال گذشته قرار بود ۴۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به ۳۱۷ واحد تولیدی پرداخت شود که درنهایت ۴۷۰ میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی پرداخت شد. حسینقلی قوانلو در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» می‌افزاید: ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات هم توسط بانک‌ها به صنایع کوچک و متوسط پرداخت شد تا به ۶۹۰ واحد تولیدی موردحمایت قرارگرفته، پرداخت شود. وی ادامه می‌دهد: در پایان سال گذشته ارزش‌افزوده بخش صنعت کشور ارزیابی شد و گلستان در دو سال گذشته ازلحاظ شاخص‌های ارزیابی در رتبه چهارم کشور قرار گرفت. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان تصریح می‌کند: در دو سال گذشته بیش از ۴۸ هزار شغل در استان ایجادشده است، اما ۸هزار تقاضای شغل موجب شد تا نرخ بیکاری در استان ۲درصد افزایش پیدا کند. قوانلو تصریح می‌کند: امسال باید زمینه تولید پایدار را در استان فراهم کنیم تا به کمک این تولید اشتغال را افزایش و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

 

خواسته‌های گلستانی‌ها

وی بابیان اینکه عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی بسیار عالی بود، اظهار می‌کند: امیدواریم بانک‌های عامل برای عملکرد مثبت در پرداخت تسهیلات تشویق شوند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان یادآور می‌شود: این طرح در سال ۹۶ به قوت خود اجرا می‌شود اما امسال با شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد بهتری خواهد داشت تا به تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال نامگذاری شد، نزدیک‌تر باشیم. وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما در امسال رفع موانع صادراتی است که باید در دستور کار استان قرار گیرد و اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد اتفاقات خوبی در گلستان خواهیم بود. قوانلو اظهار می‌کند: سال گذشته گلستان در جذب سرمایه‌گذار خارجی عملکرد خوبی داشته و درحال‌حاضر تعدادی شرکت چینی در استان فعالیت دارند. همچنین چندین شرکت تولیدی فعال در استان گلستان هم، از خارج کشور پشتیبانی می‌شوند.

 

نکته پایانی

برای تداوم صادرات به بازارهای هدف باید تولیدات ایرانی مطابق فرهنگ کشورهای هدف تغییر کند و این امر نیاز به بسترسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم دارد. مسئولان استانی امیدوارند که امسال بسترهای لازم برای این تحولات و افزایش صادرات در استان گلستان ایجاد شود تا با شناسایی بازارهای هدف صادراتی بیشتر و افزایش سهم این استان در بازارهای جهانی، شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال محقق شود.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.