| کد خبر: 127875 |

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه تعمیراتی رجا

◄ رجا در مقام بزرگ‌ترین شرکت تعمیراتی ریلی کشور (2)

تین نیوز| عضو هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی همچنین شورای شهر تهران با بازدید از مجموعه تعمیرات و نگهداری رجا اظهار داشت: رجا با ایجاد هلدینگ خود می‌تواند امکانات تازه بسیاری به مجموعه حمل‌ونقل ترکیبی ایران اضافه کند.

تین‌نیوز| عضو هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی و عضو شورای شهر تهران با بازدید از مجموعه تعمیرات و نگهداری رجا اظهار داشت: رجا با ایجاد هلدینگ خود می‌تواند امکانات تازه بسیاری به مجموعه حمل‌ونقل ترکیبی ایران اضافه کند.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ هر کدام از ما شاید برای یک‌بار هم که شده برای سفر گذرمان به میدان راه‌آهن در انتهای خیابان ولی‌عصر و ایستگاه تاریخی آن افتاده باشد. قطار به خودی خود در کشور ما به دلیل رخدادهای تاریخی‌ای که با ورود آن به کشور اتفاق افتاده امری تاریخی محسوب می‌شود. ایستگاه راه‌آهن تهران نیز از این تاریخ پرفراز و نشیب راه‌آهن بی‌بهره نبوده، اما مانند هر سیستمی راه‌آهن نیز پشت سر خود بخش‌هایی را داراست که از دید بسیاری از مسافران قطار پنهان است اما قلب تپنده قطارهایی که هر روزه ما را از نقطه‌ای به نقطه دیگری منتقل می‌کند مجموعه‌ای قرار دارد که برای سرپا ماندن آن تلاش‌های مهم اما پنهان از نظری را انجام می‌دهند. صبح آخرین روز از فروردین‌ماه 96 به بهانه دیدار یکی از اعضای هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی که عضو شورای شهر تهران هستند از مجموعه فنی و تعمیراتی شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا به پشت صحنه ایستگاه راه‌آهن تهران رفتیم و از نزدیک شاهد تلاش کارکنانی که چرخ به چرخ، واگن به واگن و لکوموتیو به لکوموتیو قطارهایی که هر روزه در مسیرهای ریلی کشور تردد دارند را تعمیر و مراقبت می‌کنند تا راه‌آهن را به عنوان ایمن‌ترین وسیله تردد بین شهری باقی بماند بودیم.

 

 روز پنجشنبه، مجموعه شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا میزبان محسن سرخو بود. سرخو در این دیدار به بازدید از بخش‌های فنی و تعمیراتی همچنین اجرایی رجا به همراه مدیران ارشد این شرکت پرداخت. در قسمت نخست این گزارش سرخو با دیدار از بخش ریل بأس‌ها، قطارهای سبز، غزال و بخش تعمیراتی مجموعه در خصوص اقدامات رجا به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تعمیرات ریلی اظهار داشت: رجا با ایجاد هلدینگ خود می‌تواند امکانات تازه بسیاری به مجموعه حمل‌ونقل ترکیبی ایران اضافه کند. در صورت ایجاد بخش تعمیرات باری رجا، این بخش با همه شرکت‌های تعمیر باری متفاوت خواهد بود به خاطر اینکه ما یک حمل‌ونقل جاده‌ای و یک حمل‌ونقل دریایی داریم. رجا اگر بتواند به عنوان یک مکمل، بخش ریلی را تأمین کند، این بخش‌ها در کنار هم می‌توانند یک شرکت سفارش گیرنده حمل‌ونقلی باشد که بتواند تعمیرات ترکیبی را انجام دهد و خدمات سه جانبه جاده‌ای، دریایی و ریلی را ارائه دهد. این اتفاق، موضوع بسیار مهمی می‌تواند برای صنعت حمل‌ونقل کشور باشد. امروزه شرکت کشتیرانی با همکاری دیگران کار حمل‌ونقل ترکیبی را انجام می‌دهد.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

در ادامه این بازدید، مدیران ارشد رجا به همراه عضو هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی و عضو شورای اسلامی شهر تهران از لکوموتیوهای 160 کیلومتری زیمنس و لکوموتیوهای GMI بازدید کردند. در ادامه به خط سوخت‌گیری وارد شدند و از ابزارهای این بخش بازدید کردند. بخش بعدی سوله تعمیراتی رجا بود که دارای 12 خط است. این دوازده خط روزانه به قطارهایی که به انتهای سیر در تهران رسیده است نظارت کرده و تعمیرات روزانه و جاری آن را انجام می‌دهد. هر قطار هنگامی که به ایستگاه برسد باید وارد این بخش شود.

 

بخش بعدی مربوط به ریل باس‌های رجا بود. سرخو در خصوص مسیرهای تردد قطارهای ریل بأس و امکانات رفاهی آن اظهاراتی داشت و نیز پیشنهادهایی برای اضافه شدن خدمات جانبی به این قطارها ارائه کرد. در این بخش بازدیدی نیز از قطارهای با سرعت 160 کیلومتر رجا که در مسیرهای تهران، مشهد، تهران یزد و تهران کاشان تردد می‌کردند انجام شد. در ادامه عضو شورای شهر تهران وارد کابین یکی از قطارها شده و از نزدیک با نحوه فعالیت‌های راننده قطار آشنا شد. وی با نحوه عملکرد قطار، نحوه حرکت، ترمز، نکات ایمنی تعبیه شده در قطارهای مسافری رجا، سیستم ATC و... آشنا شد.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

از دیگر قسمت‌های مورد بازدید بخش تعمیرات «بوژی» قطار بود. شرکت رجا در بخش تعمیرات بوژی با نظارت سالانه آن‌ها، به وارسی قطعات مختلف آن و تعمیر آن‌ها در صورت نیاز می‌پردازند. عضو شورای شهر تهران در این بخش از نزدیک تعمیرات قسمت‌های مختلف بوژی، تراش دوباره دیسک‌ها و نیز اتاق تمیز «کلین روم» چرخ‌ها را مورد بازدید قرار داد. همچنین در بخش تزئینات و روساخت‌های داخل قطار نیز از بخش‌های پیمانکار رجا که در مجموعه مشغول به فعالیت بودند بازدید شد. رجا بخش‌هایی از مجموعه خود را به کارگاه‌هایی همچون کارگاه رویه‌کوبی اجاره داده تا نظارت بهتری بر برخی بخش‌های تولیدی جانبی خود داشته باشد.

 

سرخو در بخش دیگری از بازدید پیشنهاد داد امکانات جانبی‌ای همچون رؤیت محیط بیرونی قطار برای مسافران به وجود بیاید تا مسافر احساس بهتری نسبت به مسافرت خود داشته باشد. بخش بعدی بازدید از واگن‌های سبز رجا بود. ویژگی این قطارهای رجا کم بودن تعداد کوپه‌ها در هر واگن و به طبع آن بیشتر بودن فضای کوپه‌های آن است. بخشی دیگر از قطارهای مورد استفاده رجا قطارهای دو طبقه صبا بودند. این قطارها دارای محدودیت تردد هستند و نمی‌توانند در مسیرهایی که دارای تونل است به دلیل ارتفاع بیشتر تردد کنند.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

بازدید بعدی در بخش قطار تشریفات و قطارهای غزال رجا بود. قطارهای غزال 12 ساله هستند و به دلیل آنکه کارشناسان رجا در مرحله ساخت آن در شرکت «سیفانگ» چین حضور داشته‌اند، با در نظر گرفتن ویژگی‌های مورد نظر ایرانی ساخته شده است. سرخو در این بخش با تأیید امکانات و طراحی غزال اظهار داشت: متأسفانه برخی به ظاهر کوپه‌ها دقت کافی ندارند و این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که یک مسافر قرار است مدتی در این کوپه‌ها زندگی کند و بایستی زیبایی ظاهری آن حفظ شود. خوشبختانه غزال جزو قطارهای خوب در تردد محسوب می‌شود.

 

بازدید بعدی از دستگاه تراش چرخ‌های قطار بود که جزو دستگاه‌های حساس مجموعه شناخته می‌شود و از کار افتادن آن موجب توقف حرکت قطارهای کشور خواهد شد. دستگاه‌های تراش چرخ قطارها از فناوری کامپیوتری روز جهان برخوردار بوده و سرعت تعمیر چرخ‌ها را بسیار بالا برده است. بخش بعدی کارگاه تعمیرات روزانه رجا بود که همه قطارهای در تردد باید قبل از حرکت از آن عبور کنند. این کارگاه دارای سه سطح تعمیرات به طور هم زمان در زیر قطار، بدنه و سقف آن است که موجب تسریع در تعمیرات روزانه می‌شود. بخش بعدی مربوط به کارگاه آموزشی رجا برای نیروهای آژانس‌های فروش بلیت و نیز نیروهای رجا بود. سرخو در این بخش از سمیلاتور (شبیه‌ساز) کوپه راننده قطار تندروی پردیس بازدید کرد.

دیدار عضو شورای شهر تهران از مجموعه رجا

این سمیلاتور مجهز به امکانات روز دنیا در شبیه‌سازی مسیرهای ریلی برای سهولت در آموزش راننده‌های قطار بود. کارشناسان رجا در بخش آموزش علاوه بر مسیرهای پیش‌فرض قرار داده شده روی سمیلاتور توانسته‌اند مسیرهای تازه ریلی را نیز به آن اضافه کنند تا راننده‌ها بتوانند برای مسیرهای تازه ریلی نیز آموزش ببینند. قسمت آموزشی رجا در سال گذشته حدود 610 میلیون تومان برای رجا درآمدزایی داشته است. آخرین بازدید سرخو از مجموعه رجا مربوط به موزه رجا و اولین قطار وارد شده به ایران بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.