| کد خبر: 127109 |

لاریجانی‌: ‌ چرا آمریکایی‌ها نگذاشتند کمیته‌ حقیقت‌یاب تشکیل‌‌شود؟

تین‌نیوز| رئیس مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن حمله موشکی آمریکا به سوریه به بهانه انفجار شیمیایی در این کشور، خطاب به آمریکا گفت: چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و موضوع را رسیدگی کند؟

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی یکشنبه-20 فروردین- مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی بر این نظر است که ملت ما سخت‌ترین شرایط را در حملات شیمیایی که با کمک غربی ها انجام می‌شد، تحمل کرده است، لذا با هر گونه اقدام نظامی در حوزه شیمیایی مخالف است اما با ادعای دروغین در این زمینه که بهانه برای اقدامات ماجراجویانه شود مخالف تر است و آن را محکوم می کند.
وی افزود: معتقدیم باید گروه حقیقت یاب تشکیل شود تا معلوم شود جنایتکار در این زمینه چه کسانی بودند و این سلاح ها از چه مرزهایی وارد سوریه شد و به دست چه کسانی مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: دولت آمریکا به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله و خساراتی به این کشور وارد کرد. سوال اول این است که کدام مرجع بین المللی این ادعا را بررسی کرد و مشخص نمود آیا قبل از بررسی و محکومیت می توان عقاب نمود؟ ما در سال های آخر جنگ بارها با انواع سلاح شیمیایی از سوی صدام مواجه بودیم که این سلاح ها از طرف دولت های غربی به صدام داده می شد و همین قدرت های بزرگ لب فرو می بستند. صدام بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرد و نه‌تنها اقدامی از طرف دولت های غربی ندیدیم، بلکه حتی موضعی نگرفتند.

لاریجانی اضافه کرد: اما یکباره در یک ادعای غیر واقعی عملیات علیه سوریه انجام می شود. آیا می توان باور کرد شما به دلیل حقوق بشر و حقوق بین الملل چنین اقدامی کردید، چرا نگذاشتید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود و موضوع را رسیدگی کند؟ تا آنجا که ما بررسی کردیم دولت سوریه نه گاز سارین داشت که استفاده کند نه دلیلی داشت که در شرایطی که توفیقاتی داشته دست به چنین کاری بزند.

رئیس مجلس ادامه داد: این روش هایی که دولت آمریکا در پیش گرفته در سال های گذشته نیز انجام شد و نتیجه‌اش بحران تروریستی موجود در منطقه است. آیا ادعای آمریکا در مبارزه با تروریسم در افغانستان که با بمباران های شدید همراه بود، موفق بود؟ آیا وقتی آمریکا در عراق ادعا کرد سلاح های اتمی وجود دارد و بدون نظر مشورتی شورای امنیت عراق را زیر بمباران شدید قرار داد، موفق بود؟
وی تصریح کرد: بخاطر دارید پاول وزیر خارجه وقت آمریکا لیستی از مراکز اختفای سلاح های اتمی عراق ارائه کرد و آن لیست بهانه ای برای حمله به عراق شد. بعدها که در عراق مخالفین صدام حکومت را به دست گرفتند در مورد این ادعا بررسی صورت گرفت. آقای طالبانی رئیس جمهور عراق شد و تردیدی نیست که ایشان از مخالفین صدام بود و سالها علیه رژیم صدام مبارزه کرد. او می گفت آن لیست کذایی وزیر خارجه آمریکا را بررسی کردیم و چیزی نیافتیم. مثلا به نقطه ای که آنها آدرس داده بودند رفتیم و دیدیم یک طویله بود.

لاریجانی خطاب به دولت آمریکا گفت: شما چنین سابقه ای در جنگ افروزی های سال های گذشته دارید. سوال این است که با این حمله چه چیزی حل می شود. آیا جنگ در سوریه خاتمه می یابد؟ راه حل سیاسی حاصل می شود؟ این یک شروع است نه یک خاتمه. آتش بحران را افروخته‌تر و وسیع تر کردید که تبعات آن دامن خودتان را می گیرد. ممکن است برخی کشورهای ناتوان منطقه که سال‌ها در سوریه ماجراجویی کرده اند و اینک هلهله راه انداخته اند، شما را به باتلاق سوریه دعوت نمایند و ترجیح دهند ناتوانی خود را با لباس به تجهیزات شما به دامادی مزین کنند. این ها همان کسانی هستند که در شرایط بحران به گونه دیگری عمل می کنند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود با تبریک ایام میلاد امام جواد (ع) و  امام علی (ع) گفت:  امام علی (ع) خود فرمودند از روزی که پیامبر(ص) از شیر واگرفته شد خداوند یکی از بزرگترین فرشتگانش را بر او گماشت که وی را به راه های نیک و فضایل اخلاق در شب و روز هدایت می کرد و من هم با او بودم و همچون شیرخواره ای که از پی مادر رود او را پیروی می‌کردم. هر روز علمی از اخلاق خویش به من می‌آموخت و مرا امر می کرد که به او اقتدا کنم. هر سال در حرا مجاور می‌شد، من او را می‌دیدم و غیر از من کسی او را نمی‌دید. در آن روز خانواده ای که در اسلام وجود داشت عبارت بود از پیامبر، خدیجه و من. نور وحی و رسالت می دیدم و بوی نبوت را استشمام می کردم.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) کسی بود که در اولین جلسه ای که پیامبر(ص) با خویشاوندان خود گذاشت و ماموریت خود را بیان کرد در پاسخ پیامبر برای بیعت از میان آن جمعیت تنها علی نوجوان 11ساله بود که با شهامت و شجاعت برخاست و به پیامبر فرمود دست مبارکت را بده تا با تو بیعت کنم. من می دانم پیامبر خدایی، به تو ایمان آوردم و امت تو هستم. پیامبر دستش را روی دست او گذاشت و از او بیعت گرفت. بار دیگر پیامبر از آنها بیعت خواست و خشم زیادی بر برخی مستولی شد. دوباره همان پسر برخاست و دست پیش آورد و مجددا بیعت کرد. در همین جلسه پیامبر فرمود هر کس اول با من بیعت کند او وصی من خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه امام علی (ع) در راه یاری پیامبر مشقت های فراوان متحمل شد، گفت: در مدت سه سال که پیامبر و یارانش در دره کوه محصور بودند و ریشه گیاه می خوردند علی در کنار پیامبر بود. او در شب های هولناک که خطر جانی داشت به مکه می آمد تا از خانه دوستان پدرش انبانی آرد یا خرما بیاورد. شبی که پیامبر می خواست به مدینه هجرت کند و مشرکین تصمیم به قتلش گرفته بودند علی در رختخواب پیامبر خوابید و جانش را در معرض کشتن گذاشت. او در تمام جنگ ها در خدمت پیامبر بود مگر تبوک که پیامبر خودش او را امر کرد در مدینه بماند و فرمود تو نسبت به من مانند هارونی نسبت به موسی.

وی اضافه کرد: در اولین جنگ اسلام که جنگ بدر است امام علی (ع) اولین مبارز بود و در جنگ احد که مسلمین شکست خوردند و فرار کردند او با زخم های فراوان همچنان استوار ایستاد و جنگید و مردم پراکنده را تجمیع کرد. خیبر به دست او فتح شد. علی در روز مباهله یکی از چهار تن بود که پیامبر آنها را با خود برای مباهله برد و ردایش را بر سر آنها کشید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام علی (ع) محور حق نمای هستی‌ است، گفت: اگر در جهان مردان حقی مانند علی نبودند زندگی جز نومیدی چیز دیگری نبود. همانگونه که امروز در عالم سیاست بین الملل مشاهده می کنیم دغل کاری و فریبکاری را تدبیر و زیرکی می دانند اما در مکتب این مرد الهی چهار چیز مبنای کار خیر و عقلانی است؛ حفظ شرف، ادای وظیفه، وفای به پیمان و درستی قول.

لاریجانی در پایان اظهار کرد: ما مفتخریم که الگوی جامعه و انقلاب ما امام علی (ع) است و سیاست او عین حق ورزی و اخلاق بود. صدق در مکتب او اصل و قوام جامعه بود. تعارضات جمهوری اسلامی با برخی قدرت های بزرگ نیز در همین نکته نهفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.