| کد خبر: 124483 |

​◄ تین؛ تنها موسسه جامع مطبوعاتی حوزه حمل‌ونقل

تین نیوز| مدیرعامل پایگاه تخصصی حمل‌ونقل «تین‌نیوز» و هفته‌نامه «حمل‌ ونقل» در مراسم سالگرد فعالیت این دو رسانه‌ تخصصی، به ایراد سخنانی در باب فعالیت و فراز و فرودهای این دو رسانه پرداخت.
 
متن کامل سخنان مسعود ذهبیون در این مراسم، به شرح زیر است؛
خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت همه عزیزان و سروران که دعوت ما را به جشن هشت ‌سالگی شبکه خبری تحلیلی صنعت حمل‌ ونقل(تین نیوز) و دومین سالگرد انتشار هفته ‌نامه حمل‌ ونقل پذیرفتید.
 
حضور شما عزیزان و حمایت‌های ارزشمندتان در طول این سال‌ها مهم‌ترین سرمایه و پشتوانه ما بوده است.
هشت سال پیش، با درک شرایط زمانی و نیاز این بخش، تنها، با لطف الهی و سپس توجه و عنایت دوستانی روشن بین، این حرکت آغاز شد.
 
اما با توجه به بستر مناسب و نیازی که صنعت حمل ونقل به وجود چنین رسانه‌ای نشان داد، به زعم ما، بسیار زودتر ازآنچه تصور می‌شد به استانداردهای لازم در تأثیرگذاری رسانه‌ای دست‌یافتیم و توجه صاحب‌نظران، کارشناسان، مدیران، تشکل‌های صنفی و شرکت‌های راهبر حوزه حمل‌ ونقل را به عنوان پنجره واحد اطلاع رسانی صنعت حمل ونقل بخود جلب نمودیم.
 
اقبال عمومی به شبکه خبری و تحلیلی تین و درعین ‌حال نیاز صنعت حمل‌ ونقل به رسانه‌های متنوع تخصصی، در سال چهارم تأسیس ما را بر آن داشت که تقاضای امتیاز انتشار نخستین هفته‌نامه حمل‌ ونقل را، با همراهی جناب آقای مهندس رحمتی، به وزارت ارشاد ارائه کنیم. البته این تقاضا در دولت پیشین بدون توجه باقی ماند تا در سال نخست دولت یازدهم، این امتیاز صادر، و از اواخر بهمن سال ۹۳ کار انتشار هفته‌نامه حمل‌ ونقل آغاز شد.
 
امروز، خوشوقتم که در نکو داشت هشتمین سالگرد فعالیت، به اطلاع برسانم، تین نیوز با همکاری بیش از 28 نفر از دانش آموختگان حوزه رسانه و حمل‌ ونقل در تحریریه و نیز 15 نفر در بخش‌های خدمات رسانه‌ای، تاریخ شفاهی، برگزاری رویدادها و شبکه اجتماعی، تنها پایگاه اطلاع رسانی رسمی حوزه حمل‌ ونقل است که دارای مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است. همچنین بر اساس آخرین رتبه‌بندی این معاونت، و علیرغم تخصصی بودن، جایگاه بیستم و سوم را، میان تمامی پایگاه‌های خبری عمومی شناخته شده (مثل تابناک و انتخاب و الف و ...)، کسب نموده است. تین نیوز با پوشش تمامی اخبار و رخدادهای مرتبط، و گردآوری کلیه عناوین و محتوای خبری و تحلیلی مربوط و حوزه‌های جانبی صنعت، به اذعان بسیاری، هم‌اکنون جامع‌ترین رسانه‌ای است که تلاش، کوشش، دستاوردها، تحلیل‌ها، نقطه‌نظرات و نقدها را در صنعت حمل‌ ونقل گردهم آورده و از طریق این پنجره با مخاطبان در میان می گذارد.
 
همچنین باید به استحضار شما برسانم که هفته‌نامه حمل‌ ونقل پس از یک سال انتشار خود با کسب 67 امتیاز، رتبه دوم هفته نامه‌های کشور را در رتبه‌بندی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، بدست آورده و اکنون با بیش از 25 همکار مطبوعاتی، انتشار ۱۰۴ شماره پی‌درپی را به سرانجام رسانده، و در دو سال نخست خود از پرتیراژترین هفته‌نامه‎های کشور بوده‌است که به‌طور هفتگی و منظم در ۲۴ صفحه، گروه‌های متنوعی از مخاطبان حوزه‌های تخصصی، عمومی و نیز مسافران وسایل نقلیه عمومی را تحت پوشش قرار می‌دهد.
 
هدف‌گذاری ما از ابتدا بر این مبنا استوار بوده، که در مرکز چهارضلعی قرار گیریم که رئوس آن، نخست دستگاه‌ها و نهادهای اجرائی سیاست‌گذارِ کلان در حوزه حمل‌ ونقل، دوم جامعه مدنی و تشکل‌های صنفی و تخصصی، سوم بخش خصوصی و مجموعه متخصصین، فن‌آوران و صنعتگران، و سرانجام مصرف‌کنندگان نهایی خدمات و تولیدات صنعت حمل‌ ونقل کشور است.
 
جهت‌گیری تلاش‌های رسانه‌ای ما همواره این بوده، تا به سهم خود چهار رأس را به هم نزدیک کنیم. در این مسیر، توجه اساسی تین، بیش از هر چیز معطوف به نگاهِ به صنعت از دل صنعت و برای صنعت، برجسته‌سازی دستاوردها و کامیابی‌ها با نگاه روشن‌بینانه، ایجاد امید و نشاط حاصل از بیان و ترویج موفقیت‌های حوزه صنعت، پرهیز از ایجاد چالش و دوری از سیاه‌نمایی بوده است و حتی در دوره‌ای که مشمول بی‌مهری‌ها بودیم به وادی جهت‌گیری‌های رسانه‌ای مرسوم منفی‌گرایانه، تخریبی و غیرمنصفانه درنیفتادیم.
 
طبیعی است که در این مسیر ۸ ساله و همچنان در چشم‌انداز آینده‌ با چالش‌های جدی مواجه باشیم. شاید مهم‌ترین چالش ما متقاعدکردن سیاست‌گذاران و مدیران پروژه‌های صنعت، به توجه عملی و اهمیتِ نقش رسانه در مشروعیت، اثربخشی و کارآمدی نظام مدیریت حمل ونقل درون و برون شهری، و دستاوردها و محصولات عینی صنعت بوده است.
 
رسانه تخصصی، پنجره دو سویه ارتباط صنعت با افکار عمومی‌است. بارها تاکید داشته‌ایم که طراحان و سیاست‌گذاران اگر جایگاه واقعی و مؤثر رسانه‌های حرفه‌ای را در برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌ها و پروژه‌ها نبینند، مانند آن است که دیوارهایی بدون پنجره را کنار هم بچینند و در نهایت سقفی بر روی آن بنشانند.
 
نمونه‌های متنوعی را می‌توان برشمرد که به‌وقت واقعه، مسئولان امر به ناگاه جای خالی رسانه را در کنار خود حس کرده‌اند و به‌ضرورت یک حادثه و اتفاق و مواجهه با سیل پرسش‌ها و واکنش‌های افکار عمومی، بر خالی بودن دستشان از داشتن رسانه‌ای اثرگذار افسوس خورده‌اند.
 
اما کسب و حفظ اعتماد و سرمایه اجتماعی در افکار عمومی، نیازمند تداوم و پشتکار است که از طریق انباشت ذره‌ ذره تجربه‌ها حاصل می‌شود. و این تداوم و استمرار نیز به سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های مادی و معنوی نیاز دارد که صرفا از عهده یک رسانه و بخش خصوصی بر نمی‌آید، و بدیهی است، در اموری که به بخش عمومی باز می‌گردد حمایت و همراهی مدیران و سیاست‌گذارانِ این بخش از جریان رسانه‌ای، نقشی غیرقابل‌ انکار دارد. شاید بی‌جا نباشد که بگوییم امروز برای تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها و پروژه‌ها باید به جد تهیه پیوست رسانه‌ای را نیز در قالب پیوست فرهنگی- اجتماعی در دستور کار قرارداد.
 
چالش دیگری که با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم و تا حدود زیادی تلاش کرده‌ایم خود را همپای آن سازیم، سرعت تحولات رسانه‌ای و تکنولوژی‌های اطلاع‌رسانی در ۸ سال گذشته است. می‌توان گفت، شتاب تحولات و نوآوری‌ها و خلق تقاضاهای جدید بر بستر فناوری‌های نو در این مدت چنان بوده، که آن را با کل تاریخ رسانه تا پیش از آن می‌توان، برابر دانست. ۸ سال پیش که شروع به کار کردیم موجودی به نام فضای مجازی در ایران، در ابتدای طفولیت خود بود. ظرف این مدت صفحات ایستا و یک‌سویه وب، به شبکه‌های اجتماعی تعاملی و چندرسانه‌ای، و امروز به غول‌های ارتباطی بدل شده‌اند. امروز از جهت فناوری چنانیم که تمام خبرهای جهان در لحظه در جیب شماست آن هم نه از مأخذ و منبع بنگاه‌های خبررسانی، بلکه از ناحیه شهروندان و عابران و ناظرانی که در لحظه رخداد خبر از سر صحنه با کمترین امکانات، فیلم و عکس و متن به سراسر جهان مخابره می‌کنند.
 
برای هم‌پا شدن و جا نماندن از شتاب این تحولات، و توجه به شبکه‌های اجتماعی نیز پیشنهادات درخوری داشته‌ایم که همچنان در مرحله بررسی و تصمیم‌گیری و اجرا گرفتار است.
 
به اعتقاد ما هنوز مسیری طولانی تا دست یافتن به اهداف تعیین‌شده مجموعه رسانه‌ایِ تخصصیِ صنعت حمل‌ونقل باقی است و امیدواریم بتوانیم با حمایت و همراهی همه شما این مسیر را با سرعت و قدرتِ بیشتر طی کنیم. ما باور داریم، حجم اطلاعات تولیدشده در حمل‌ ونقل کشور در چشم‌انداز آتی رونق و توسعه آن، به میزانی هست که ما را نیازمند داشتن یک خبرگزاری تمام‌عیار حرفه‌ای و تخصصی می‌سازد؛ مؤسسه رسانه‌ای تین معتقد است در مرحله‌ای قرار دارد که در آینده نزدیک شاهد رونمایی اولین خبرگزاری سراسری حمل‌ ونقل کشور، با تایید وزارت ارشاد و حمایت‌های وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت کشور، تشکل‌ها و سایر دستگاه‌های و شرکت های راهبر حمل‌ ونقل، باشیم.
 
همچنین باید این وعده را بدهم که ان‌شاء‌الله به‌زودی، با اضافه شدن هفته نامه مسافر در جمع خانواده موسسه اطلاع رسانی و مطبوعاتی تین، انتشار هم‌زمان دو هفته‌نامه را در دستور کار خواهیم داشت، یکی در حوزه تخصصی و کارشناسی، و دیگری معطوف به فرهنگ‌سازی عمومی و بهره‌مندی از حمل‌ ونقل برای مصرف‌کنندگانِ نهاییِ خدمات. نقطه بعدی هدف‌گذاری ما به امید خداوند انتشار روزنامه مستقل حوزه حمل‌ ونقل است که ضرورت وجودی آن همین امروز نیز حس می‌شود، اما نیازمند کسب توانمندی و فراهم آمدن امکانات لازم برای انتشار مستمر و پرقدرت آن است.
 
باردیگر تأکید می‌کنم که سرمایه اصلی ما حمایت شما مدیران و فعالان حمل‌ ونقل است. باید اذعان کنم که خوشبختانه امروز حضور جناب آقای دکتر آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی، که رسانه را بخش مهمی از نگاه کلان و راهبردی خود در توسعه حمل‌ ونقل کشور قرار داده‌اند، قوت قلبی است برای اصحاب رسانه، اما لازم و ضروری است که این نگاه علاوه در مدیران عالی، در لایه‌های زیرین گسترش و تسری یابد، و عملیاتی و تثبیت شود. خانواده بزرگ حمل‌ ونقل کشور با حمایت راهبردی مدیران می‌توانند مخاطبان پرشمار بالقوه را به فعلیت برسانند.
 
نیاز متقابل رسانه و مخاطب(افکار عمومی) و به تبع آن پیکره حمل‌ ونقل کشور به جریان سیال آگاهی، می‌طلبد سازمان‌ها و شرکت‌های حمل ونقلی زمینه دسترسی منظم به رسانه را برای بدنه خود فراهم آورند. درعین‌حال معتقدیم باید به نحو مطلوب و اثرگذار بازتاب‌دهنده پیشرفت‌ها و دستاوردهای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و کوچک صنعت، و در کنار آن طرحِ نقد و انتقاد مردم و صاحبان اندیشه و کارشناسان به مسئولان باشیم. ضرورت توجه مدیران پروژه‌ها و پیمانکاران اجرائی بر تعامل مثبت و مؤثر با این مجموعه تخصصی رسانه‌ای، حمایت دیگری است که امیدواریم با عطف توجه بیش‌ازپیش شما، حاصل آید.
 
جا دارد تا از مدیران محترم اتاق تهران بویژه برادر ارجمند جناب آقای مهندس خوانساری به خاطر بذل توجهی که همواره به صنعت حمل‌ ونقل و رسانه‌های تخصصی داشته‌اند و امکان برگزاری این نشست را در اتاق تهران فراهم نمودند، تشکر و قدردانی کنم. و نیز تشکر مجدد از حضور همه عزیزان و بالاخص جناب آقای دکتر آخوندی، جناب آقای دکتر انتظامی و جناب آقای دکتر خانیکی و نیز سایر بزرگواران، معاونین و روسای دستگاه‌های تخصصی حمل ونقل برون و درون شهری کشور تشکر و قدردانی می‌نمایم. و نیز با تشکر از همه همکارانم در موسسه اطلاع رسانی و مطبوعاتی ترابر یار نوید( تین )
 
با سپاس از همراهی و حضور گرمتان 
 

مسعود ذهبیون

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.