| کد خبر: 124235 |

استقبال ۶۰ درصدی شهروندان تهرانی از حمل‌ونقل عمومی

تین‌نیوز| در حالی که تهران و کلان‌شهرهای دیگر ایران همچنان گرفتار معضل ترافیک و آلودگی هوا هستند، به روال سال‌های گذشته، در واپسین ماه سال، مسئولان، متخصصان و کارشناسان مسائل شهری از نقاط مختلف دنیا، روزهای ۱۰ و ۱۱ اسفندماه سال جاری در برج میلاد گردهم آمدند تا در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک، با شعار «اطاعت از قانون؛ حمل‌ونقل ایمن»، نمایشگاه جنبی آن و نیز دومین نشست کمیته حمل‌ونقل شهرهای آسیایی در تهران، تجربیات، پژوهش‌ها و راهکارهای خود را برای حل مشکلات ترافیکی ارائه نمایند.

به گزارش هفته نامه حمل و نقل،  برگزاری این رویداد از سوی شهرداری تهران، فرصتی بود که بار دیگر اهالی بهشت و در راس آنها، محمدباقر قالیباف، انتقادات و گلایه‌های همیشگی خود را از دولت بابت عدم تخصیص بودجه لازم به شهرداری برای توسعه حمل‌ونقل عمومی را مطرح کند و پیشرفت‌های آن خصوصا مترو را طی ۱۱ سال نشستن بر مسند شهرداری تهران برشمارد. 

 
متشکرم، متاسفم، شرمنده‌ام! 
یکی از نکات قابل توجه و متمایز اظهارات قالیباف در این کنفرانس، تشکر از دولت خصوصا در حوزه تاکسیرانی، تأسف از عدم موفقیت برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی و شرمندگی از کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی برای شهروندان بود. شهردار تهران با اشاره به نوسازی ۱۱ هزار تاکسی طی سال‌های اخیر، گفت « جا دارد از همراهی دولت در این بخش، تشکر کنیم» وی ادامه داد که سال گذشته همین موقع، هشت هزار پیکان در تهران داشتیم که امروز به ۸۰۰ دستگاه رسیده است. شهردار تهران همچنین جایگزینی بیش از هزار مینی‌بوس و ورود ۲۰۰۰ تاکسی هیبریدی را از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی برشمرد اما از وضعیت موتورسیکلت‌ها انتقاد و البته اظهار تأسف کرد: «متاسفانه ما نتوانسته‌ایم موتورهای برقی را پلاک‌کنیم.» قالیباف همچنین درباره استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی با بیان اینکه انصاف این است که بگویم هرجا وسیله حمل‌ونقل عمومی گذاشته‌ایم مردم چه برخوردار و چه غیربرخوردار از آن استفاده کرده‌اند، گفت: «ما شرمنده آنها هستیم.»
 
انتقاد و گلایه: فقط یک کیلومتر؟ ! 
اما غیر‌از ابراز تشکر، تأسف و شرمندگی، بیشتر محورهای اظهارات شهردار تهران، به انتقاد از دولت و منتقدانی که سیاست‌های مدیریت شهری را زیرسؤال برده‌اند، اختصاص داشت. مترو، سوژه اصلی این انتقادات بود. قالیباف با اشاره به «سال‌های توسعه خیره‌کننده مترو»، در جمع برخی از اعضای مجمع شهرداران آسیا، سفرای آسیایی و اروپایی و میهمانان خارجی، ضمن اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون صد کیلومتر به خطوط مترو تهران اضافه شده، گلایه کرد که علی‌رغم توسعه صد کیلومتری: «دولت از ما تنها به اندازه یک کیلومتر حمایت مالی کرد.»
 
وی همچنین به آلودگی هوا که بحث روز کشور است، اشاره کرد و با بیان اینکه «مهم‌ترین بحثی که سال گذشته مطرح کردم بحث حمل‌ونقل عمومی بوده و اکنون باید بگویم اطلاعات غلطی به جامعه داده شده است» با تمجید از اقدامات مهم شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی، تصریح کرد که برای حل مشکل آلودگی هوا، باید به حمل‌ونقل پایدار توجه کنیم چرا که ۸۰ درصد آلایندگی هوا ناشی از خودروهای در حال حرکت و غیراستانداردی است. که از دهه ۱۳۴۰ در پایتخت هستند. موضوع وام خرید خودرو از سوی دولت به مردم محور دیگر انتقادات بود. به گفته قالیباف، درحالی به مردم وام خرید۱۰۰ هزار خودرو داده شد که می‌شد این مبلغ را برای توسعه خطوط مترو، اتوبوس و LRT در مرکز شهر هزینه کرد. همچنین شهرداری در طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا و در بند ۷ آن که در سال ۹۵ تصویب شد، درخواست کرد که کارخانجات خودروسازی به ازای تولید هر خودرو یک اسقاطی داشته باشند اما طی چند هفته این مصوبه حذف شد. وی همچنین خطاب به منتقدان خود که موضوع آلودگی هوا را به جمعیت و بلندمرتبه‌سازی ربط می‌دهند، گفت: «اینها به هیچ عنوان بحث‌های علمی نیستند.»
 
بی‌نظیر و بسیار موفق! 
مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه چهار پایه حمل‌ونقل مبتنی بر توسعه پایدار، مشتمل برحمل‌ونقل انسان محور، حمل‌ونقل قانونمند، حمل‌ونقل عادلانه و حمل‌ونقل پاک است، این کنفرانس را مهم‌ترین اتفاق علمی در حوزه حساس و مهم ترافیک دانست. به گفته وی، ۸۰ درصد آلودگی هوا در فصول سرما به‌دلیل تردد خودروها و ۱۰ درصد ناشی از تردد خودروهای فرسوده است. حسینی همچنین اضافه کرد که در ۲۰ سال گذشته مدهای حمل‌ونقلی توسعه کمی داشته و طی دو دهه، فقط سه خط مترو به بهره‌برداری رسیده درحالی که در سال‌های اخیر، خطوط جدیدی بهره‌برداری شده است. وی درعین‌حال تصریح کرد توسعه متروی تهران در جهان، «بی‌نظیر» است و اگر مشکلات مالی نبود، سالی ۳۰ کیلومتر مترو می‌ساختیم. به گفته معاون شهردار تهران، در ۱۰ سال گذشته، ۶۰ درصد شهروندان از خودروهای شخصی و فقط ۴۰ درصد از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کردند اما امروز استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی به ۶۰ درصد افزایش یافته است.
 
همچنین تشکری هاشمی، معاون سابق حمل‌ونقل و ترافیک جدی نبودن در اجرای قانون، قوانین معیوب و عدم اجرای دقیق قوانین توسط مردم را از چالش‌های رفتارهای ترافیکی عنوان و تأکید کرد در توسعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه زیرساخت‌های ترافیکی و به‌کارگیری مهندسی و تکنولوژی در مدیریت ترافیک بسیار موفق بوده‌ایم اما باید سهم مشارکت شهروندان را افزایش می‌دادیم. شانزدهمین کنفرانس مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک با حضور متخصصان و مسئولان حوزه شهری از کشورهای مختلف درحالی به کار خود پایان داد که همچنان چالش عدم تعامل دولت و شهرداری در حل مسئله ترافیک و آلودگی هوا ادامه دارد و ظاهرا قرار نیست تعاملات خود را بهبود بخشند. شاید انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، در بهار ۹۶، مسیر تازه‌ای پیش رو قرار دهد. 
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.