| کد خبر: 124139 |

فرمان دوم ضد مهاجرتی ترامپ امضا شد

تین‌نیوز| رئیس‌جمهوری آمریکا نسخه اصلاح شده فرمان ضد‌مهاجرتی خود را اعلام کرد. پس از آنکه فرمان مورخه 7 بهمن ماه دونالد ترامپ برای ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران با واکنش‌های جهانی و به‌خصوص در داخل آمریکا مواجه شد و منجر به تعلیق این حکم از سوی سیستم قضایی آمریکا شد، حال رئیس‌جمهوری این کشور در دستوری جدید، نسخه اصلاح شده این فرمان را اعلام کرد. بر اساس این دستور اجرایی، عراق از لیست هفت کشور ممنوعه حذف شده است. این فرمان از روز26 اسفندماه جاری به مورد اجرا در خواهد آمد.

 
به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه «اسکای نیوز»، به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، نام شش کشور دیگر همچنان در لیست باقی خواهد ماند و ممنوعیت سفر آنها برای 90 روز اجرایی می‌شود. دولت آمریکا در دستور اول ورود دارندگان گرین کارت را هم ممنوع کرده بود، اما در دستور جدید این محدودیت برداشته شده است.

منابع آگاه تاکید کردند که وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی آمریکا با حذف نام کشور عراق از لیست کشورهایی که اتباعشان اجازه سفر به ایالات‌متحده را ندارند، موافقت کرده‌اند. ظاهرا دلایل آنها عمدتا نقش عراق در مبارزه با داعش بوده است. علاوه‌بر این، وزیر امنیت داخلی آمریکا هم از این حرکت حمایت کرده است. اما شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با اشاره به حذف نام عراق در فرمان جدید ترامپ و به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: «عراق در پی لابی شدید بالاترین سطوح دولت این کشور، از فهرست کشورهای ممنوع سفر به آمریکای «دونالد‌ترامپ» مستثنی شد.» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور اجرایی اول درباره ممنوعیت مهاجرتی را در 27 ژانویه امضا کرد. این دستور با انتقاد شدید مقامات و سازمان‌های کشورهای مختلف جهان و همچنین شخصیت‌های برجسته حقوق بشری و علمی مواجه شد که آن را نژادپرستانه، تبعیض‌آمیز و فاشیستی توصیف کردند.

همچنین این حکم در دادگاه‌های فدرال آمریکا به چالش کشیده شد و نهایتا اجرای آن متوقف شد. پس از آن ترامپ متعهد شد تا دستور اصلاح شده دیگری را ارائه کند. در دستور پیشین، نام هفت کشور شامل ایران، عراق، لیبی، سودان، سومالی، سوریه و یمن گنجانده شده بود، این در حالی است که از کشورهایی چون عربستان سعودی، مصر، لبنان و امارات‌متحده عربی که 19 هواپیماربای حادثه 11 سپتامبر شهروند این کشورها بودند، نامی به میان نیامده بود. برخلاف فرمان قبلی ترامپ که بسیاری از حامیان جمهوری‌خواه وی را متعجب و شگفت‌زده کرد، نسخه جدید با حمایت فوری جمهوری‌خواهان مواجه شد و سناتور «لیندسی گراهام» که همواره درکنار سناتور «جان مک کین» ازمنتقدان آشکار فرمان اجرایی نخست بودند به ترامپ تبریک گفتند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز پس از امضای فرمان جدید ضدمهاجرت ازسوی ترامپ گفت پناهندگان وقتی ثابت کردند خطری ندارند می‌توانند وارد خاک آمریکا شوند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فرمان جدید اجرایی درباره مهاجرت را امضا کرد، گفت: ترامپ از حق قانونی خود برای ایمن نگه داشتن مردم ما استفاده می‌کند. او با اشاره به حذف عراق از فهرست کشورهای ممنوع‌الورود به آمریکا گفت: «عراق متحدی مهم برای شکست داعش است.»

با وجود حمایت فوری جمهوری‌خواهان از فرمان جدید ترامپ، برنی سندرز سناتور دموکرات آمریکا، در صفحه شخصی خود در توییتر، فرمان مهاجرتی جدید ترامپ را «نژادپرستانه» توصیف و ابراز کرد که این تصمیم موجب تامین امنیت (شهروندان آمریکایی) نخواهد شد. در نسخه جدید فرمان اجرایی ترامپ ادعا می‌شود که هیچ گونه تبعیض نژادی لحاظ نشده و فقط با تمرکز بر مسائل مهاجرتی تهیه شده است. این در حالی است که سناتور «چاک شومر» رهبر دموکرات‌ها در سنا پیش‌بینی کرد که فرمان جدید نیز با چالش‌هایی در دادگاه مواجه شود. او گفت: «فرمان ممنوعیت که در آن سختگیری کمتری شده، همچنان ممنوعیت را مطرح می‌کند و آمریکا را امن‌تر نخواهد کرد. این فرمان نیز غیرآمریکایی است و باید لغو شود.»
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.