| کد خبر: 124110 |

تکرار عقب‌ماندگی درپیشرفت پروژه‌های عمرانی

تین‌نیوز| کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برای چهارمین بار در دوره چهارم پارلمان محلی پایتخت پروژه‌های نگهداشت و عمرانی تحت کارفرمایی شهرداری تهران را چکاپ کرد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد، در حال حاضر 2 هزار و 227 پروژه عمرانی و نگهداشت در بخش‌های مختلف شهری پایتخت فعال، متوقف یا نیمه فعال هستند که از این تعداد 1924 پروژه مربوط به مناطق و 303 پروژه مربوط به معاونت‌ها بوده است.

 
به گزارش دنیای اقتصاد، تعداد پروژه‌های مستمر(نگهداشت) 1386 پروژه در مناطق و 206 پروژه مربوط به معاونت‌ها بوده است که در کل 1591 پروژه مربوط به پروژه‌های نگهداشت می‌شود. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کل پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای گفت: تعداد کل پروژه‌ها 2227 بوده است که از این تعداد 2083 پروژه بازدید شده و 144 پروژه بازدید نشده است. دبیر به پیشرفت فیزیکی پروژه‌های بازدید شده غیرمستمر (عمرانی) اشاره کرد و گفت: ميانگين درصد پيشرفت ‌فيزيكي زمان بازديد از پروژه‌ها در مناطق 4/ 59 درصد و در معاونت‌ها 8/ 62 درصد و میانگین کل در شهرداری تهران 12/ 62 درصد بوده است.همچنين ميانگين پيشرفت فيزيكي مورد انتظار در زمان بازديد در مناطق 74/ 76 درصد و در معاونت‌ها 25/ 71 درصد بوده است.

او ادامه داد: پیشرفت فیزیکی هر یک از پروژه‌ها متناسب با اعتبار پروژه در میانگین محاسبه شده است و پیشرفت فیزیکی محاسبه شده مربوط به عملیات سال 95 می‌شود. تعداد پروژه‌هاي جلوتر از انتظار در مناطق 102 پروژه و 18 پروژه مربوط به معاونت‌ها بوده است. همچنین تعداد پروژه‌هاي عقب‌تر از انتظار در سطح مناطق 251 پروژه و در معاونت‌ها 54 پروژه بوده است. دبیر با اشاره به علل تاخير پروژه‌های عمرانی (غیرمستمر) بازديد شده گفت: از علت‌های تاخیر در اجرای پروژه‌ها در مجموع در سطح مناطق و معاونت‌ها 1/ 10 درصد مربوط به زمین، 3/ 9 درصد مربوط به طرح و برنامه‌ریزی، 8/ 7 درصد مربوط به پیمانکاری، 1/ 45 درصد مالی، 8/ 2 درصد اجرا و 9/ 24 درصد سایر موارد بوده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: علل تاخیر در پروژه‌های غیرمستمر بازديد شده داراي تاخير به تفکیک جزئیات در بخش زمین، معارض ملکی، طراحی و برنامه‌ریزی بوده است.

او با اشاره به موارد تغييرات پروژه‌هاي غیرمستمر (عمرانی) بازديد شده گفت: تعداد پروژه‌هاي داراي تغيير در مناطق 121 پروژه و در معاونت‎ها 40 پروژه بوده است همچنین جمع موارد تغییر در مناطق 162پروژه و در معاونت‌ها 57 پروژه بوده است كه 4/ 34 درصد را شامل می‌شود. در مجموع موارد تغييرات پروژه‌هاي غیرمستمر بازديد شده 219 مورد که 30 مورد مربوط به سال شروع، 137 مورد تغییر در سال خاتمه و 52 مورد مربوط به تغییر برآورد اولیه بوده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نگهداشت، گفت: ميانگين درصد پيشرفت ‌فيزيكي در زمان بررسی میانگین کل شهرداری تهران در مناطق و معاونت‌ها 52/ 49 درصد، ميانگين پيشرفت فيزيكي مورد انتظار (زمان بررسی) 75 درصد بوده است.

دبیر به خلاصه مشكلات عمومي اجرايي پروژه‌های شهری اشاره کرد و گفت: عدم مطالعات کافی و برآورد صحيح و دقيق کل اعتبار مورد نياز پروژه‌ها قبل از پيشنهاد پروژه و تامین اعتبار برای پروژه‌هایی که فاقد طرح و برنامه اجرایی مشخص است، فقدان برنامه زمانبندي مناسب براي اجراي پروژه‌ها، عدم پرداخت به موقع مطالبات پيمانكاران، عدم اجراي پاركينگ در برخي از پروژه‌ها، اجراي تعدادي از پروژه‌ها در اراضي غيرملكي شهرداري و عدم امکان احصا آن به‌عنوان دارايي‌هاي شهرداري از جمله مشکلات پروژه‌ها است كه خودش را در برنامه‌ها نشان مي دهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.