| کد خبر: 12354 |

ضرورت تصویب سند جامع توسعه دریایی کشور برای حضور پرقدرت در آب‌های شمال و جنوب

تین نیوز | دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی سند جامع توسعه دریایی کشور را کامل کننده حضور پرقدرت ایران در آبهای خلیج فارس و دریای خزر عنوان کرد.
 
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی درباره سند جامع توسعه دریایی اظهار کرد: در راستای تدوین سند جامع علمی کشور که مورد تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی است لزوم تدوین سند جامع توسعه دریایی دیده شده است.
 
وی افزود: برای اجرایی شدن نقشه جامع علمی کشور لازم بود در حوزه‌های تخصصی اسناد خاص ملی تهیه شود که در این راستا لازم بود همه سازمان‌ها و بخش‌های مختلف همکاری لازم را داشته باشند تا عملاً اهداف علمی کشور محقق شود.
 
سیف با اشاره به شروع تدوین سند جامع توسعه دریایی یادآور شد: سند جامعی در حوزه‌های هوا و فضا، زیست فناوری و برخی شاخه‌های دیگر تدوین شده و تدوین سند جامع توسعه دریایی از سال 92 آغاز شد. در نقشه جامع علمی کشور هم موضوع دریا و لزوم پرداخت کشور به این حوزه مورد تأکید قرار گرفته است.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی افزود: از طرف دیگر ما مرزهای طولانی دریایی داریم و همین موضوع توجه به پتانسیل‌های دریایی برای حفاظت از مرزهای دریایی را بیشتر مشخص می‌کند. همچنین در حوزه فعالیت‌های دریایی وزارتخانه‌های مختلفی مانند وزارت مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و معدن، وزارت نفت و وزارت دفاع همکاری دارند که سند جامع توسعه دریایی در راستای تعامل بین این وزارتخانه‌ها اقدام خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: سند جامع توسعه دریایی به این موضوع تمرکز خواهد داشت که فعالیت‌ها و کارهایی که این نهادها انجام می‌دهند در یک راستا انجام شده و موجب هم‌افزایی شود تا در نهایت سرمایه گذاری هایی که در نهادهای مختلف صورت می‌گیرد به نحو مناسبی در توسعه علم و فناوری دریایی مورد استفاده قرار گیرد.
 
سیف در بررسی ابعاد دیگر تدوین سند جامع توسعه دریایی تأکید کرد: تدوین سند مذکور بعد اشتغال زایی نیز مورد اهمیت است چرا که پتانسیل‌های زیادی برای اشتغال‌زایی در سواحل کشور وجود دارد، سواحل کشور جزو نقاط بحران خیز کشور است البته در این مناطق ناامنی و قاچاق هم معضلی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
حضور پرقدرت در آب‌های شمال و جنوب
سیف گفت: ما مرزهای آبی مشترک زیادی با کشورهای همسایه داریم و باید حضور پرقدرتی در آب‌های خلیج فارس و دریای خزر داشته باشیم و بتوانیم بهره برداری های مناسبی از حوزه‌های نفتی و گازی به عمل آوریم. اکتشاف و بهره برداری در این آبها نیز مستلزم توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با حوزه دریا است.
 
وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد فراگیر بر تدوین سند جامع توسعه دریایی تاکید داشته است تا تمام موارد مرتبط با این حوزه در آن دیده شود. برای دستیابی به این مقصود است که از تمام دستگاه‌های مرتبط با موضوع دعوت به عمل آمده است تا برای تدوین سند مذکور همکاری داشته باشند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی درباره شرایط اجرایی شدن سند جامع توسعه دریایی توضیح داد: رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی شخص رئیس جمهور است و طبیعتاً با تأکیداتی که در راستای تدوین این سند وجود داشته است تمام دستگاه‌های زیرمجموعه دولتی و غیردولتی در راستای اجرایی شدن آن اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
 
سیف در پایان درباره مشخص شدن اولویت‌ها در این سند گفت: در ابتدای تدوین سند مذکور قصد تاکید بر جامعیت سند بوده است و بعد از این مرحله با توجه به شرایط بودجه‌ای و سایر محدودیت‌ها، اولویت‌ها به صورت دقیق مشخص خواهد شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حشمت 0 0

    حضور پرقدرت در آبهای شمال و جنوب با تدویت سند جامع دریایی؟ واقعا جای تامل داره و این صحبت ها از آقای سیف بعیده. ایشون فرمانده نیروی دریایی هستند؟ یا هدایت کشتی رانی ها در شمال و جنوب را به عهده دارن؟ صنایع دریایی خیلی داره از محدوده تعریف شده برای فعالیتش خارج عمل می کنه.