| کد خبر: 12314 |

پروژه‌های نیمه تمامی که در انتظار تکمیل شدن هستند

تین نیوز | پروژه بزرگراه بیرجند، قاین، گناباد از سال 84 آغاز شده است و پیمانکاران این طرح 13 میلیارد تومان طلبکار هستند و هنوز برای تکمیل شدن 15 میلیارد تومان نیاز دارد.

در گذشته راه‎های خاکی وجود داشت که کار رفت و آمد در این را‌ه‌ها بسیار مشکل بود.
 
با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخت اتومبیل‌های مختلف جاده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های آسفالته ایجاد شدند، که کار رفت و آمد در آن سریع‎تر و بهتر انجام می‌شد.
 
در جاده‎ها علائم راهنمایی و رانندگی برای استفاده رانندگان نصب شدند، ولی باز هم تصادفات همچنان در جاده‎ها وجود دارد، و یک بی‎توجهی کوچک سبب یک عمر پشیمانی است.
 
یکی از عواملی که سبب رخ دادن تصادفات در جاده‎ها می‌شود، شاخ به شاخ شدن وسایل نقلیه در جاده‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها است که این عامل را می‌توان با استفاده از دوبانده کردن جاده‌ها کاهش داد.
 
محور بیرجند مشهد یکی از محورهای پرتردد خراسان جنوبی است که سالانه افراد زیادی برای زیارت بارگاه امام هشتم(ع) به مشهد مقدس از این مسیر استفاده می‌کنند.
 
طول محور بیرجند مشهد 481 کیلومتر است که محور بیرجند، قاینات و گناباد در محدوده خراسان جنوبی قرار گرفته است و از طول 182 کیلومتری برخوردار است.
 
کار دوبانده شدن محور بیرجند، قاینات و گناباد از سال 1384 آغاز شده و هم‎اکنون بعد از گذشت 9 سال هنوز کار دوبانده شدن این محور به پایان نرسیده است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پروژه بزرگراه بیرجند، قاینات و گناباد در 6 قطعه تعریف شده است.
 
رضا رجبی با بیان اینکه قطعه نخست از سمت بیرجند هفت کیلومتر در حال بهره‎برداری است، تصریح کرد: قطعه دوم به طول 28 کیلومتر با پیمانکاری جهاد نصر یزد 39 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی با بیان اینکه قطعه سوم به طول 41 کیلومتر در حال انتخاب پیمانکار است، گفت: همچنین قطعه چهارم از این محور نیز به طول 38 کیلومتر در حال انتخاب پیمانکار است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی طول قطعه پنجم بزرگراه بیرجند، قاینات و گناباد را 61 کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: پیمانکار این قطعه موسسه امید پارس است که 51 کیلومتر از آن بهره‎برداری شده است.
 
رجبی یادآور شد: میزان 10 کیلومتر از قطعه پنجم این بزرگراه تا بازه 90 درصد پیشرفت کاری دارد.
 
وی با بیان اینکه 6 کیلومتر انتهایی این محور در حال مطالعه است، گفت: قطعه گناباد به سمت حوزه ما در قالب خراسان رضوی مناقصه می‌شود که 43 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون 41 میلیارد تومان اعتبار برای دوبانده شدن محور بیرجند، قاینات و گناباد هزینه شده است، افزود: پیمانکاران 13 میلیارد تومان طلبکار هستند.
 
رجبی با بیان اینکه برای اتمام همه قطعات این پروژه 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود اگر در سال جاری پول برسد، پروژه به اتمام برسد.
 
سرپرست پلیس راه خراسان جنوبی اظهار داشت: در سه ماهه آغاز سال جاری 414 فقره تصادف در جاده‏‌های استان رخ داده است.
 
احمد قاسمی با بیان اینکه در این مدت 39 فقره از تصادفات فوتی بوده است، تصریح کرد: در این تصادفات 62 نفر فوتی داشته‎ایم که این آمار مربوط به مرفوک انتظامی استان است.
 
وی با بیان اینکه در این مدت 274 فقره تصادف جرحی در جاده‎های استان اتفاق افتاده است، یادآور شد: در این تصادفات 510 نفر مجروح و زخمی شدند.
 
سرپرست پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین 101 فقره تصادف خسارتی در جاده‎های استان در سه ماهه امسال رخ داده است.
 
قاسمی با بیان اینکه تصادفات فوتی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است، گفت: میزان متوفیان نیز در این مدت 16 درصد کاهش را نشان می‎دهد.
 
وی مهمترین شکل تصادفات جاده‎ای با 54 درصد از مجموع تصادفات را واژگونی عنوان کرد و افزود: تصادفات وسیله نقلیه با وسیله نقلیه 22 درصد، وسیله نقلیه با موتورسیکلت 15 درصد از جمله اشکال تصادفات در جاده‌های استان بوده است.
 
سرپرست پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه مهمترین علل تصادف در جاده‎های استان در این مدت عدم توجه به جلو با 43 درصد ثبت شده است، اضافه کرد: تخطی از سرعت مطمئنه 23 درصد، انحراف به چپ 17 درصد و عدم رعایت حق تقدم عبور با 10 درصد سایر علل تصادفات را در جاده‎های استان به خود اختصاص داده است.
 
قاسمی با بیان اینکه بیشترین تصادفات بین ساعت 16 تا 20 رخ داده است، تصریح کرد: در این سه ماهه ترافیک عصرگاهی جاده‌های استان 28 درصد بوده است.
 
وی یادآور شد: ساعت 12 تا 16 ترافیک جاده‌های استان 22 درصد ثبت شده است.
 
سرپرست پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه موتورسیکلت‌ها با 72 درصد مهمترین وسایل نقلیه مقصر در تصادفات جاده‎ای استان در این مدت بوده‌اند، ادامه داد: وانت‌ها و کامیونت‌ها با 11 درصد، موتورسیکلت‌ها با 11 درصد و کامیون‌ها و تریلی‌ها با پنج درصد سایر وسایل نقلیه مقصر در تصادفات جاده‎ای استان بوده‎اند.
 
قاسمی پرحادثه‎ترین محور استان را از حیث متوفیان محور قاین بیرجند دانست و گفت: این محور 19 درصد مجموع متوفیان ثبت شده در سه ماهه آغاز سال‌جاری را به خود اختصاص داده است.
 
وی با بیان اینکه 14 درصد متوفیان جاده‌ای استان در محور بیرجند نهبندان فوت کرده‎اند، افزود: محور دیهوک کرمان هشت درصد و محور فردوس بشرویه نیز هشت درصد متوفیان را به خود اختصاص داده است.
 
سرپرست پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه محور قاین بیرجند به طول 100 کیلومتر است، اضافه کرد: نوع این محور کوهستانی بوده و از پیچ‌های متعددی برخوردار است.
 
قاسمی با بیان اینکه علت بیشتر تصادفات در محور قاین بیرجند انحراف به چپ بوده است، تصریح کرد: در اثر انحراف به چپ وسایل نقلیه شاخ به شاخ شده و این شکل از تصادفات به سبب شدت بالایی که دارد سبب می‌شود تعداد متوفیان و مجروحان نسبت به سایر شکل تصادفات بالاتر رود.
 
وی با بیان اینکه محور بیرجند قاین جمع کننده بار ترانزیتی بندر چابهار به سمت مرز دوغارون و سرخس و همچنین از بندرعباس به سمت سرخس است، یادآور شد: همچنین بار حمل مسافر به سمت مشهد مقدس نیز در این مسیر بالا است.
 
سرپرست پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این محور دارای پیچ‎های تند و طولانی است، ادامه داد: در این مسیر خودروهای سبک مجبور هستند 15 تا 20 دقیقه با سرعت کم در پشت‎سر خودروهای سنگین حرکت کنند که این نوع رانندگی سبب خستگی راننده شده و اقدام به سبقت غیرمجاز می‎کند.
 
قاسمی با بیان اینکه بیشترین علت تصادفات در حوزه خراسان جنوبی عدم توجه به جلو بوده است، خاطرنشان کرد: در محور بیرجند قاین که بیشترین متوفیان جاده‎ای استان را به خود اختصاص داده است، انحراف به چپ علت اصلی تصادفات در این محور بوده است.
 
با دو بانده شدن این محور بسیاری از این تصادفات کاهش پیدا می‎کند چراکه این محور یکی از محورهای پرتردد استان به شمار می‎آید که سالانه افراد زیادی برای رفتن به مشهد مقدس از این مسیر تردد می‎کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.