| کد خبر: 12095 |

گزارشی از رونق فضای کسب و کار در بزرگترین بندر تجاری غرب هرمزگان؛

آغاز تابستان و فصل بهاری صادرات کالا در بندر لنگه

تین نیوز | هرچند فصل تابستان و روزهای طاقت فرسای سال در هرمزگان چندمدتی است که آغاز شده اما شرایط سخت کار کردن زیرآفتاب سوزان و شرجی بالای هوا خللی در فعالیت های صادراتی بندرلنگه ایجاد نکرده است؛ به گونه ای که طی سه ماهه نخست سال جاری، رونق 40 درصدی صادرات کالا در این بندر مهم تجاری به ثبت رسیده و فضای پرجنب و جوش فصل بهار همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، رونق فضای کسب و کار در بزرگترین بندر تجاری غرب هرمزگان طی سالیان اخیر باعث شده تا نگاه خیل عظیمی از تجار و بازرگانان کشور به مقوله تجارت دریایی در بندرلنگه معطوف شود؛ بندری باستانی که با سپری کردن فراز و فرودهای بسیار و گذر از طوفان های سهمگین حوادث تاریخی، همواره در شمار یکی از مهم ترین بنادر جنوب کشور نقش آفرینی کرده و حرف های ناگفته فراوانی در سینه مردمان خویش، نهفته دارد.

با ورق زدن ورق هایی از کتاب قطور تاریخ سرزمین پرافتخار ایران پی خواهیم برد که سابقه استفاده از مزیت های تجاری این شهر به عنوان بندر به دوره هخامنشیان برمی گردد؛ روزگاری که بندر گوگانا -نام قدیمی لنگه- به عنوان یکی از بنادر اصلی تجاری خلیج فارس در ایران باستان شهره آفاق شده بود.

بندرلنگه در وضعیت فعلی که دو هزار و پانصد سال فراز و فرود را سپری کرده و همچنان از سال های درخشان نقش آفرینی آن در تجارت دریایی فاصله دارد، اما به لحاظ وضعیت جغرافیایی سرزمین اصلی- بدون احتساب جزایر- در فهرست جنوبی ترین مرزهای سواحل ایرانی خلیج فارس قرار دارد؛ بر همین اساس، این بندر تجاری نسبت به بنادر اطراف کمترین فاصله دریایی را با کشورهای جنوبی خلیج فارس دارد و از جمله اقتصادی ترین و باصرفه ترین مسیرهای دریایی برای گسترش تعاملات دوسویه حمل و نقل دریایی با همسایگان محسوب می شود.

اتصال از سه جهت به شبکه جاده ای کشور، موقعیت مناسب قرارگیری بندر به لحاظ جغرافیایی، نزدیکی به تنگه هرمز و آب های بین المللی، وضعیت مناسب توسعه فیزیکی طی سالیان اخیر و ارتباط قوی ساکنان آن با اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس در کنار مدیریت اصولی و تأثیرگذار حوزه دریایی و بندری در این خطه باعث شده بندر تجاری لنگه همچنان در عرصه ملی و بین المللی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد و به عنوان یکی از کانون های ثقل تجارت دریایی در ساحل شمالی خلیج فارس قلمداد شود.

بندرلنگه؛ پایانه مهم لجستیکی کشورهای حاشیه خلیج فارس
"اسماعیل مکی زاده" که راهبری و هدایت سکان اداره بنادر و دریانوردی لنگه را بر عهده دارد، فراهم شدن زیرساخت های مناسب بندری و تسهیل فضای کسب و کار در این بندر را از جمله دغدغه های مهم مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه حمل و نقل دریایی در غرب هرمزگان عنوان می کند.
وی بندرلنگه را از جمله پایانه های اصلی لجستیکی کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخش صادرات توصیف می کند و می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 72 هزار تن انواع کالا از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 40 درصدی را دراین بخش از فعالیت های بندری به ثبت رسانده است.

کاهش زمان بارگیری کالاهای صادراتی از 8 به 4 ساعت
به عقیده مکی زاده، بندرلنگه به عنوان بازویی توانمند برای بندر شهید رجایی- بزرگترین بندر تجاری کشور- توانایی صادرات انواع محصولات کشاورزی و همچنین مواد معدنی را در هرمزگان داراست.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه همچنین خاطرنشان می کند: هم اکنون با به کارگیری نیروی انسانی مجرب و ارائه دوره های آموزشی به شرکت های فعال در حوزه صادرات، زمان بارگیری کشتی های 200 تا 300 تنی از 8 ساعت به 4 ساعت کاهش یافته است.

محصولات کشاورزی؛ عمده ترین کالای صادراتی و امارات مقصد اصلی کشتی ها
"ایوب خادمی" معاون عملیات بندری و دریایی بندرلنگه نیز میوه و تره بار، محصولات کشاورزی، خشکبار و مواد معدنی از جمله مهم ترین کالاهای صادراتی در این بندر عنوان می کند که عمده آن به مقصد بنادر تجاری کشور امارات متحده عربی ارسال می شود.
وی با بیان اینکه جابجایی کالاهای صادراتی از استان های مجاور به مقصد استان هرمزگان به صورت زمینی صورت گرفته و از بندرلنگه با شناورهای سنتی –لنج- حمل می شود، تصریح کرد: صادرات سنگ گچ و مواد معدنی نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و جزایر در حال انجام است.

شناورهای صادراتی در فهرست اولویت پهلوگیری
"سید احمد حسینی" کارشناس امور بندری اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه نیز عوامل مختلفی را در رونق گرفتن فعالیتهای صادراتی در بندرلنگه تأثیرگذار می داند.
وی در همین رابطه می گوید: اولویت در پهلوگیری شناورهای صادراتی به ویژه میوه و تره بار، بارگیری این محمولات به صورت شبانه روزی حتی در ایام تعطیل و توصیه به شرکت ها برای بارگیری صحیح و سالم کالا از مهم ترین عوامل رشد چشمگیر صادرات کالا در این بندر است.

اشتیاق ناخدایان لنج های تجاری برای همکاری با مدیریت بندر
در این بین علاوه بر همگرایی مسئولان دولتی صنعت حمل و نقل دریایی و عزم جهادگونه آنان در بندرلنگه برای رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصادی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نامگذاری شده است، حضور اثرگذار و مشارکت بازرگانان و فعالان بخش خصوصی این شهرستان به ویژه مالکان شناورها و تلاشگران بخش های مختلف ناوگان حمل و نقل دریایی نیز در مسیر تحقق این امر مهم ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود.

"حسین پراینده" ناخدای یک لنج تجاری که سالیان سال است عمر خود را در مسیر دریایی بندر لنگه- کشورهای جنوبی خلیج فارس سپری کرده است، از آمادگی کامل و عزم جدی ناخدایان برای کمک و همکاری با مدیریت بندر برای پیشرفت بندر تجاری لنگه سخن به میان می آورد و می گوید: الحمدالله دریانوردی در این منطقه رونق خود را به دست آورده و تعداد لنج های فعال در این مسیر دریایی نسبت به سال های گذشته زیادتر شده است.

یادآور می شود، بندر لنگه با دارا بودن 500 متر اسکله و 35 هکتار وسعت به عنوان اصلی ترین بندر منطقه غرب هرمزگان در اقتصاد دریایی کشور نقش آفرینی می کند و علاوه بر صادرات کالا، پشتیانی از فعالیت های ترانزیتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز بر عهده دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.