| کد خبر: 12070 |

خرید و فروش سر قفلی خطوط پرمسافر تاکسیرانی / اعتراض رانندگان تاکسی به قانون جدید شورا

تین نیوز | قرق کردن خطوط تاکسی پر مسافر و خرید و فروش سر قفلی این خطوط به قیمت 20 میلیون تومان، دریافت پول به بهانه های تازه از رانندگان تاکسی پس از حذف شارژ ماهیانه بخشی از گلایه های رانندگان تاکسی بزرگترین ناوگان تاکسیرانی پایتخت است.
 
راضی کردن 80 هزار راننده تاکسی کار آسانی نیست. همیشه موضوعی برای نارضایتی وجود دارد. زمانی رانندگان تاکسی از پرداختن شارژ ماهیانه گلایه داشتند و حالا پس از حذف شارژ های 20 هزار تومانی از هزینه هایی که برای کوچک ترین خدمات از آنها گرفته می شود ناراضی هستند.
 
شورای شهر تهران هفته گذشته شارژ ماهیانه شرکت های خصوصی تاکسی  را حذف و از این پس شرکتها تنها در مقابل خدماتی که به رانندگان می دهند هزینه دریافت می کنند. رانندگان تاکسی معترض به این مصوبه شورا  معتقدند شرکتهای تاکسیرانی به بهانه مختلف بیش از شارژی که در گذشته می پرداختند از آنها پول می گیرند.
 
ناصر خاکی نماینده بخشی از رانندگان تاکسی که در خط خیابان وصال – حجاب کار می‌کند می گوید: برای این نوع تصمیم گیریها هیچ گونه مشورتی با رانندگان تاکسی نمی شود. از زمانیکه بحث حذف شارژهای ماهیانه پیش آمده است شرکتهای خصوصی برای تمدید حکم خط،صدور کارنامه و حتی برگه مرخصی هم از ما پول می گیرند که مبلغ دریافتی بیش از شارژ ماهیانه می شود.
 
او ادامه می دهد: زمانی که حذف شارژ ماهیانه مطرح شد به مدیران شرکتهای خصوصی این اطمینان داده شد که درآمدهایشان بیش از گذشته شود که در عمل این مصوبه به جای آن که منافع رانندگان تاکسی را در پی داشته باشد به دنبال کسب درآمد بیشتر شرکتهای خصوصی است.
 
این راننده تاکسی با بیان اینکه پیش از این تاکسی ها زرد از دادن شارژ معاف بودند اما پس از اجرای این مصوبه تاکسیهای نارنجی هم بهای خدمات دریافتی را باید پرداخت کنند می‌گوید: قبل از تایید این مصوبه در فرمانداری نظر رانندگان تاکسی هم در این رابطه باید پرسیده شود. ما رانندگان تاکسی حتی متن این مصوبه را هم نتوانسته ایم ببینیم.
 
وی با اشاره به اینکه صاحبان شرکتهای خصوصی تنها با اجاره چند اتاق بدون آن که سرمایه داشته باشند صدها میلیون تومان کسب درآمد کرده اند گفت: هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است تمامی حکم خط ها را جمع آوری کرده اند تا پس از ابلاغ این مصوبه پس از دریافت بهای خدمات دوباره برای ما حکم خط صادر کنند .
 
خاکی با اشاره به قانون فراموش شده شورای سوم در خصوص خطوط پر تردد گفت: بر اساس مصوبه شورای سوم خطوط پر تردد و پر مسافر باید به صورت گردشی استفاده شود و یک راننده در یک خط کوتاه و پر مسافر سالها خدمات رسانی نکند . اما در حال حاضر رانندگان 30 سال در یک خط می مانند و گاهی این خطوط سر قفلی اش تا 20 میلیون تومان معامله می شود که این بر خلاف عدالت و قانون است.
 
ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در پاسخ به گلایه رانندگان تاکسی گفت: راننده تاکسی های نارنجی نیز مانند تاکسیهای سبز از این به بعد بهای خدمات دریافتی را پرداخت می کنند. پیش از این تنها تاکسی های سبز شارژ می دادند که این تبعیض برداشته شد و به جای شارژ بهای خدمات پرداختی از سوی شرکتهای خصوصی به رانندگان تاکسی دریافت می شود.
 
او اضافه کرد: رانندگان تاکسی مدتها معترض بودند که چرا  شرکتهای خصوصی ماهیانه 20 هزار تومان از ما دریافت می‌کنند و ما این پول را بابت چه می دهیم و از طرفی شرکتهای خصوصی نیز معتقد بودند این پول در مقابل سرمایه ای که آنها برای ایجاد این شرکت ها هزینه کردند اندک است، هر دو طرف شاکی بودند بنابراین سازمان تاکسیرانی تعرفه ای برای خدماتی که شرکتهای خصوصی به رانندگان تاکسی می دهند تعیین کرد تا هر دو طرف از این موضوع رضایت داشته باشند و  هر پولی که پرداخت می شود هدفمند باشد.
 
وی تاکید کرد: اگر شرکت خصوصی برای دریافت پول بیشتر پروانه کار یا حکم خط را زودتر از زمان قانونی باطل کند این تخلف است و باید به سازمان تاکسیرانی اعلام شود.
 
قناعتی در خصوص خرید و فروش پروانه کار در خطوط پرتردد گفت: اگر قانون تاکید کرده باشد که خطوط پرتردد باید به طور گردشی باشد حتماً پیگیر اجرای قانون خواهم بود زیرا درست نیست این خطوط با هزینه های بسیار بالا خرید و فروش شود و تنها این خطوط در اختیار عده ای خاص باشد و بسیاری 30 سال در خطوط پرتردد رفت و آمد کنند.
 
چالش میان رانندگان تاکسی و شرکتهای خصوصی موضوعی قدیمی است از زمانیکه این شرکتهای خصوصی آغاز به کار کردند. برخی از رانندگان تاکسی معتقدند اگر به جای ایجاد شركتهای خصوصی رانندگان تاكسیها با ایجاد تعاونیهای عام فعالیت خود را با انتخاب همان امنا و هیات مدیره آغاز می كردند کمتر چنینن مشکلاتی بروز می کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.