| کد خبر: 12043 |

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار:

توزیع سبد کالا به شیوه فعلی تحقیر کارگران است

تین نیوز | عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با انتقاد از تصمیم هیات دولت مبنی بر شناسایی کارگران با دستمزد زیر یک میلیون از طریق اطلاعات ثبت نام مرحله دوم هدفمندی برای اختصاص سبد کالا، گفت: دولت درحالی به این بررسی اقدام می‌کند که در زمان ثبت نام مردم را به انصراف از دریافت یارانه‌ها تشویق می‌کرد.

حمید نجف در این باره گفت: این تصمیم هیات دولت به مردم نشان داد که انصراف از یارانه می‌توانست منجر به محرومیت آن‌ها از دریافت کمک‌های دولتی شود. این مساله می‌تواند اعتماد مردم به تصمیم‌ها و پیشنهادهای دولت را کمرنگ کند.

این فعال کارگری ادامه داد: حذف کارگران از لیست دریافت سبد کالا به خودی خود بیانگر وعده خلاف دولت بود. درحال حاضر هم نحوه شناسایی کارگران برای اختصاص سبد کالا سبب امیدواری قشر مزدبگیر نخواهد شد چرا که عدم صداقت بخشی از مردم در ارائه اطلاعات می‌تواند بخش دیگری را از دریافت سبد حمایتی محروم کند.

وی افزود: دولت راه‌های بهتری هم برای دسترسی به اطلاعات مزدی دارد. صندوق تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌های بزرگ خصوصی و کشوری، ‌ هرکدام آمار دقیق دستمزد بیمه شدگان و حقوق بگیران خود را در اختیار دارند و این اطلاعات به لحاظ صحت قابل اعتماد‌تر از فرم‌های ارائه شده توسط افراد است.

نجف همچنین با اشاره به ارزش مادی سبدهای کالا گفت: این سبد حمایتی در ‌‌نهایت ۱۲۰ هزار تومان ارزش مادی دارد. این مقدار صرفا می‌تواند مسکنی یک یا دو ماهه برای اقشار محروم باشد و دردی را دوا نخواهد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تورم ۴۰ درصدی، افزایش ۲۵ درصدی مزد در واقع کاهش ۱۵ درصدی حقوق کارگران است. این ۱۵ درصد باید به نحوی توسط دولت جبران شود. اما اختصاص سبد کالایی با این ارزش مادی پائین به هیچ وجه جوابگوی کسری دستمزد‌ها نخواهد بود.

این فعال کارگری افزود: تصمیم اخیر هیات دولت برای اختصاص سبد کالا به کارگران بعد از پوشش افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی به نوعی تحقیر جامعه کارگری است چرا که با وجود احترام به قشر تحت پوشش کمیته امداد دولت باید در نظر بگیرد که کارگران نیاز به نگاه ترحم آمیز دولت ندارند بلکه به دنبال دریافت حقوق خود هستند. کارگران به این علت به فقر مبتلا هستند که دولت برای جبران هزینه‌های خود از دستمزد آن‌ها کاسته و در واقع حقوقشان را پرداخت نکرده است و این با از کارافتادگی و یا ناتوانی در اشتغال متفاوت است.

به گفته نجف، نحوه توزیع سبد کالا در مرحله اول و همچنین نحوه اختصاص این سبد حمایتی به کارگران در مرحله دوم، کارگران را از دریافت سبد کالا خجالت زده خانواده شان کرده و شان آن‌ها را زیر سوال برده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.