| کد خبر: 12041 |

◄ اعمال صحیح مقررات؛ تضمین حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی

وبلاگ تین نیوز، علیرضا منظری | در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در کشور آمریکا پس از اجرای سیاست مقررات‌زدایی در صنعت حمل و نقل هوایی و حذف کنترل دولت بر تعیین تعرفه ها و گزینش مسیرهای هوایی داخلی مقرراتی از جانب دولت‌ها برای حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی وضع گردید و بر اساس آن سازمان های هوانوردی کشوری مسئولیت اعمال و نظارت بر اجرای صحیح آن را بر عهده دارند.
اگر چه در سطح بین المللی در کنوانسیون های ورشو (1929) و اصلاحات آن و کنوانسیون مونترال (1999) مسئولیت‌های شرکت های هواپیمایی در مقابل مسافر برای تاخیر پرواز در حمل و نقل هوایی بین المللی، مقرر شده است ولی برخی از زمینه های حمایت از حقوق مسافر مانند شفافیت نرخ های اعلامی برای مسافر و رعایت آن در زمان های معین، کمک به مسافر در زمان عدم انجام مسافرت و حمایت از مسافر در مقابل ناتوانی شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پرواز به طور تصریحی بیان نشده است.
تلاش نمایندگان کشورها در کنفرانس های حمل و نقل هوایی و مجامع عمومی سازمان بین المللی هوانوردی کشوری (ایکائو) و انجام فعالیت های سازمان ایکائو سرانجام منجر به جمع آوری و بررسی اطلاعات مرتبط با مقررات حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی کشورها گردید و نتیجه آن تنظیم سند مطالب راهنما برای حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی بود که برای استفاده کشورها از طرف سازمان ایکائو چاپ و منتشر شد.
در این راستا کشورها به منظور حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی مقرراتی را تدوین نموده و به اجرا گذاشته اند. با توجه به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی ایران ضروری است تا سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به تدوین و تصویب و انتشار این مقررات اقدام کرده تا با اجرای آن از حقوق مسافر در مقابل اتخاذ تصمیمات یک‌جانبه شرکت‌های هواپیمایی برای تنظیم قرارداد فروش بلیت پیشگیری نماید.
هدف از تصویب این مقررات تنظیم روابط میان مسافر و نهادهای مختلف بهره‌بردار در بخش حمل و نقل هوایی شامل شرکت های هواپیمایی، بهره برداران فرودگاهی، ارایه کنندگان خدمات پشتیبانی زمینی، دفاتر نمایندگی فروش بلیت، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و ارایه کنندگان خدمات مجازی ذخیره جا از طریق رایانه در ارتباط با تامین و ارایه خدمات برای مسافر و حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی و در صورت نیاز نحوه پرداخت غرامت از طرف شرکت هواپیمایی به مسافر است که باید اعمال آن در چارچوب وظایف و مسئولیت های سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد.
به همین منظور در سازمان هواپیمایی کشوری باید واحد مربوطه به جهت تدوین شرح وظایف، تامین نیروی انسانی، آموزش ضمن خدمت، تنظیم رویه های اجرایی تجهیز و تقویت گردد تا بتواند مسئولیت نظارت بر فعالیت نهادهای مرتبط با ارایه خدمات به مسافر، دریافت شکایات مسافر، بررسی و رسیدگی به شکایات، راهنمایی مسافر و کمک به او برای حل و فصل و احقاق حق، پیگیری اجرای مقررات در رابطه با پرداخت غرامت به مسافر و رسیدگی به موارد تخلف آن نهادها را انجام دهد.
این مقررات می‌تواند شامل حقوق مسافر در سفر هوایی از جمله ممانعت از مسافرت به دلیل ذخیره جای بیش از ظرفیت هواپیما، ابطال پروازها، تاخیر پروازها، عدم انجام مسافرت به لحاظ نیاز به تجهیزات خاص، تاخیر بار همراه مسافر و یا آسیب رسیدن به آن و یا مفقود شدن آن، شفافیت نرخ های اعلامی برای مسافر و رعایت آن اجرای در زمان های معین باشد.
1 ـ در چارچوب آن مقررات، باید شرکت هواپیمایی ملزم به ارایه روش‌های انجام ذخیره جای بیش از ظرفیت هواپیماهای شرکت به سازمان هواپیمایی کشوری و دریافت تاییدیه گردد و در مقررات تنظیمی نحوه برخورد شرکت با مسافر به منظور احقاق حق او در چنین مواردی تعیین و پرداخت احتمالی غرامت به طور صریح مقرر شود.
2 ـ به جهت موضوعات ایمنی و امنیتی امکان دارد برخی از پروازها ابطال گردند و در نتیجه در مفاد این مقررات باید رویه های متفاوت در مورد انواع ابطال پروازها در زمان های مختلف و نحوه اطلاع رسانی به مسافر و پرداخت احتمالی غرامت مربوط به هر مورد به عنوان حقوق مسافر به طور شفاف بیان گردد.
3 ـ شرکت‌های هواپیمایی باید تمام تلاش خود را برای انجام پرواز بدون تاخیر به کار گیرند. ولی نیاز است تا در این مقررات رویه های مناسب برخورد با مسافر در هنگام تاخیر پروازها با در نظر گرفتن میزان متفاوت تاخیر و اطلاع رسانی به مسافر در حالت های گوناگون و نحوه پرداخت احتمالی غرامت به مسافر تدوین شود.
4 ـ شرکت های هواپیمایی اجازه ممانعت از مسافرت به لحاظ نیاز به تجهیزات خاص را ندارند مگر آن که سفر هوایی برای حفظ سلامتی مسافر طبق شرایط مدون ضرر داشته و یا به جهت رعایت ایمنی و امنیت در داخل هواپیما از سفر هوایی مسافر جلوگیری شود. بنابراین آنها برای تامین تمامی تجهیزات لازم برای سوار و پیاده شدن تمامی مسافران به/ از هواپیما مسئولیت دارند و در صورت عدم آماده سازی آنها و ایجاد ممانعت از سفر هوایی مسافر باید در این مقررات نحوه پرداخت احتمالی غرامت به مسافر تعیین گردد.
5 ـ شرکت هواپیمایی برای تحویل بار همراه مسافر در زمان مقرر و بدون تاخیر و همچنین به صورت سالم و بدون آسیب دیدگی در مقصد دارای مسئولیت می‌باشد. بنابراین باید رویه های لازم برای برخورد با هریک از موارد تاخیر در تحویل بار و یا ورود آسیب به آن و یا مفقود شدن بار در این مقررات تدوین گردیده و حقوق مسافر تضمین شود.
6 ـ به منظور شفاف بودن نرخ های اعلامی باید روش های تبلیغاتی نرخ‌ها به وسیله شرکت‌های هواپیمایی در چارچوب این مقررات تنظیم شده و شامل نرخ پایه، مالیات‌ها، عوارض و سایر دریافتی‌ها به صورت متمایز مشخص و در اختیار مسافر قرار گیرد به طوری که مسافر به طور شفاف نرخ تعیینی در زمان خرید بلیت را در اختیار داشته باشد. در این مقررات باید نحوه رسیدگی به تخلفات و تعیین غرامت های احتمالی معین گردد.
ضمانت اجرای تامین و حمایت از حقوق مسافر در سفر هوایی ابلاغ و اعلام رسمی این مقررات و نحوه ارایه آنها هنگام خرید بلیت هواپیما به عنوان ضمیمه قرارداد میان شرکت هواپیمایی و مسافر و نظارت بر اجرای صحیح مقررات و برخورد با خاطیان احتمالی می‌باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همکار 0 0

    چنان از حقوق مسافر می نویسید که انگا رنه انگار شما سالها در سازمان های دولتی هوایی بودید و اقدامی برای رسیدگی به حق و حقوق مسافران انجام ندانید.

  • علیرضا منظری 0 0

    با سلام و با تشکر از همکار محترم از مرقومه جنابعالی بسیار خوشحال شدم و نقد جنابعالی را می پذیرم زیرا در هر حال باید از حقوق مسافران دفاع گردد و امکان تضییع حقوق مردم را گرفت. اما شما در جریان هستید که در دوران مسئولیت اینجانب دولت با آزادسازی نرخ بلیط هواپیما و تصمیم گیری توسط شرکت های هواپیمایی مخالفت می کرد و در نتیجه نمی شد به شرکت ها فشار آورد تا خسارت بپردازند در حالی که تعرفه بلیط از جانب دولت به صورت تکلیفی تعیین می گردید. اما اکنون که نرخ بلیط تکلیفی نیست و شرکت ها به صورت آزادانه بلیط خود را با نرخ آزاد شده تعیین و به مسافر می فروشند لازم است تا در صورت خطا حقوق مردم را بپردازند تا از این راه اصلاح امور انجام پذیرد. مجددا از نظرات جنابعالی تشکر می نمایم.