| کد خبر: 120022 |

قطع شبانه درختان و ۲ واکنش

تین‌نیوز| در روزهایی که حال هوای تهران ثابت نیست و آسمان تهران یک روز خوب و یک روز ناسالم و روز دیگر در شرایط اضطرار قرار می‌گیرد، انتشار فیلمی از "قطع شبانه درختان باغی در خیابان فرشته با لودر " با واکنش‌ها مختلفی مواجه شد.
 

به گزارش ایسنا، حقانی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران روز سه شنبه در جلسه علمی شورای شهر تهران  این باغ را متعلق به بنیاد مستضعفان خواند که در منطقه یک واقع شده است.
وی گفت: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در 4 نوبت قطع این درختان را گزارش کرده و حتی این باغ را مشمول تبصره یک کرده و به دادستانی نیز قطع درختان اعلام شده است. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اعلام کرده که صدور پروانه برای ساخت و ساز در این باغ نباید انجام شود. این در حالی است که پروانه ساخت و ساز در این باغ یک بار در سال 92 صادر شده و از سال 92 تا سال 95 به رغم اعلام سازمان بوستان‌ها بار دیگر تمدید شده است. البته در خود پروانه نیز مغایرت‌هایی نیز وجود دارد.

این عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: مردم منطقه به شدت به قطع این درختان معترض هستند و حتی نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری نیز نامه‌ای ارسال کرده‌اند. متاسفانه باغات شهر تهران در بسیاری از مناطق این کلانشهر در معرض تهدید هستند. چرا باید به طور شبانه و در بارش برف درختان قطع شوند، سرشاخه‌ها در محل سوزانده و کنده‌ها از این باغ منتقل شوند.

محمدحسین بازگیر رییس اداره محیط زیست شهر تهران نیز در این باره به ایسنا با ابراز بی‌اطلاعی از این حادثه و فیلمی که در شبکه های اجتماعی درباره آن منتشر شده، گفت: درختان، باغ های سطح شهر و فضای سبز جزو زیرساخت های اصلی محیط زیست هستند، ما درمورد موضوع تخریب فضای سبز شهری از شهرداری توضیح می خواهیم، اگر دلایل قانع کننده نداشته باشند این موضوع را به مراجع ذی صلاح قانونی مرتبط ارجاع می دهیم.

به گفته وی،  براساس قانون حفظ توسعه فضاهای سبز شهری، متولی و مسئول حفظ فضاهای سبز شهری شهرداری ها هستند و شورای شهر تهران نیز به نمایندگی از مردم ناظر برعملکرد شهرداری است.
بازگیر با اشاره به نقش درختان در بهبود کیفیت هوای پایتخت اظهار کرد:انتظار و توقع ما از همکارانمان در شهرداری این است که با توجه به نیاز شهر به فضای سبز، زیرساخت های محیط زیستی را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه ما درختان را برای ادامه زندگی  در کنار خود نیاز داریم گفت: مسئولیت حفظ درختان در سطح شهر برعهده شهرداری است و اداره محیط زیست نیز برای حفظ فضای سبز اهمیت و حساسیت خاصی قائل است. چنانچه شهروندان در رابطه با قطع درختان به اداره محیط زیست شهر تهران گزارش دهند، ما حتما پیگیری های لازم را انجام داده و اگر لازم شود از حوزه حفظ بیت المال و مراجع قضایی این موضوع را پیگیری می کنیم.

بازگیر بااشاره به اینکه قانونگذار در حوزه قطع درختان به محیط زیست مسئولیت مستقیم نداده است، خاطر نشان کرد: اگر درختی در منطقه حفاظت شده قطع شود محیط زیست می تواند مستقیم وارد شود و از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری کند حتی در زمینه تغییر کاربری برای فضای سبز نیز محیط زیست باید رای مستقیم دهد ولی مسئولیت قطع درختان شهری برعهده شهرداری است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.