| کد خبر: 120004 |

عذرخواهی نیابتی قالیباف از مردم

تین‌نیوز| بحران پلاسكو از وجهه ي مهم ديگري بابي را براي شناخت دوست و دشمن گشود، چرا كه بعد از عبور از شايعه سازان، كنار آمدن با كاسب كاران سياسي هم خود افزون بر همه دردهاي پلاسكو شد.
 

سرویس جامعه مشرق - حادثه پلاسكو نقطه عطف تاریخ تهران شد تا علاوه بر تقويت نقاط قوت و برطرف ساختن ضعف هاي موجود در پايتخت، با پيش بيني حوادث اين چنيني و اصلاح قوانين و مقررات، مشكلات و موانع احتمالي مرتفع شود.

البته بحران پلاسكو از وجهه ي مهم ديگري بابي را براي شناخت دوست و دشمن گشود، چرا كه بعد از عبور از شايعه سازان، كنار آمدن با كاسب كاران سياسي هم خود افزون بر همه دردهاي پلاسكو شد.
اينبار نيز از همان ابتدا جرياني كه همواره حيات سياسي خود را وام دار منافع جناحي است، با دور خيزي از اصل ماجرا و البته بي توجه به توصيه هاي ابتدايي رهبر معظم انقلاب در بدو حادثه مبني بر اينكه "وظیفه ­ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند"، آتش سوزی و فاجعه ساختمان پلاسکو را دستمایه امواج تخریبی خود قرار داد و هر ساعت از منظری کوشید تا این ماجرا بهانه‌ای برای تخریب و اختلاف‌افکنی شود.

حادثه پلاسكو از همان لحظات ابتدايي به دلايل مختلف فضاي مجازي را درگير انتشار عكس و فيلم ها كرد و اين چنين در كوتاه ترن زمان ممكن فرصت مغتنمي براي فرصت طلبان و مخالفان جهت پياده سازي عمليات رواني با كمترين هزينه شد اما هر روز تير پرتاب شده از سوي مخالفين ( شما بخوانيد لاشخورهاي سياسي) با بيان ادله ي تيم حاضر عملياتي در پلاسكو به سنگ مي خورد.

مرده‌خوري سياست‌بازان از جناح رقيب با موج‌سواري بر هشتگ #قاليباف_استعفا عليه شهرداري و شوراي شهر شروع شد و تا توسل جستن به موارد پيش پا افتاده و طنز مانندي چون اصرار بر عذر خواهي شهردار ادامه يافت.
فراخواندن مردم به هشتگ‌گذاري عليه شهرداري و شوراي شهر و سو‌ءاستفاده از احساسات عمومي در حالي شكل گرفت كه بر اساس اسناد منتشر شده از سوي شهرداري تهران، براي جلوگيري از چنين اتفاقي بارها به مديران ساختمان پلاسكو اخطارهاي لازم داده شده بود و از قضا همين‌هايي كه عملكرد شهرداري تهران را زير سؤال بردند، در زمان تخريب طبقات علاء‌الدين به عنوان يكي ديگر از سازه‌هاي غير اصولي، طرفدار ساخت و ساز غير‌مجاز شدند.

اما حادثه پلاسکو براي جرياني كه روش پروپاگاندای رسانه‌ای را در پيش گرفته بودند تا از آب گل‌آلود ماهی‌گیری سیاسی کنند، به همين ختم نشد و بعد از انتشار اسناد مربوط به اين مهم و زير سوال رفتن ساير دستگاه هاي مربوطه از جمله وزارت كار در اين زمينه، به موضوعات ديگري توسل جستند كه نه تنها بار روحي و رواني خانواده هاي عزيزان آتش نشان و كسبه را تشديد مي كرد بلكه جز سنگ اندازي مقابل پاي تيم حاضر در پلاسكو براي آوار برداري حاصلي نداشت.

با خاك سپاري شهداي آتش نشان و التيام بخشي از درد و رنج خانواده ها با تشييع ميليوني مردم پايتخت، مديريت بحران پلاسكو آماده پاسخگويي به سوالات و ارائه گزارش هاي مربوطه در اين زمينه شد اما از آنجايي كه نزديكي به فضاي انتخابات فرصت مناسب تري براي بهره برداري جريان خاص از فضاي پيش آمده بود، همزمان با برگزاري سیصد و بیست و ششمین جلسه شورای شهر تهران اصرار بر عذرخواهي شهردار از طرف اصلاح طلبان به گوش رسيد.
صحبت‌هاي صريح و بي‌پرده‌ شهردار درباره حادثه پلاسكو و مديريت بحران
شهردار تهران كه در دو نوبت صبح و عصر در جمع اعضاي شوراي شهر حضور يافت و صحبت‌هاي صريح و بي‌پرده‌اي را درباره حادثه پلاسكو و مديريت بحران ارائه كرد.
 
شهردار تهران به ماده ۱۰۱ قانون كار جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت: قانونگذار گفته است گزارش بازرسان كار و كارشناسان بهداشت كار در موارد مربوط به حدود وظايف و اختيارات آنها در حكم ضابطان دادگستري است. در ماده ۱۰۵ مي‌گويد حتي اگر در حين بازرسي به تشخيص بازرس كار احتمال وقوع حادثه يا بروز خطر در كارگاه داده شود، بازرس كار يا كارشناس بهداشت حرفه‌اي مكلف هستند مراتب را فوراً به كارفرما و به رئيس مستقيم خود و دستگاه‌هاي ذي‌ربط گزارش دهند.

وي افزود: وزارت كار و امور اجتماعي و وزارت بهداشت حسب مورد گزارش كارشناسان، از دادسراي عمومي محل و در صورت عدم تشكيل از دادگاه عمومي محل تقاضا خواهند كرد كه فوراً قرار تعطيل و لاك و مهر تمام يا قسمتي از كارگاه را صادر كند. پس كسي كه بايد اينجا را لاك و مهر كند بر اساس قانون مشخص شده است؛ خلأ قانوني هم نداريم.

وي با تفكيك وظيفه شهرداري از ساير نهادها همچون وزارت كار و بهداشت اظهار داشت: دولت فعلي در سال ۱۳۹۳ بر اساس اصل ۱۳۸ قانون اساسي مصوبه‌اي دارد. در ماده ۳ اين قانون مي‌گويد گزارش‌هاي سازمان‌ها و واحد‌هاي آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري‌هاي كشور در خصوص كارگاه‌هاي نا‌ايمن شهري بايد در اولويت كار بازرسي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي قرار گيرد. از اين رو آتش‌نشاني‌هاي سراسر كشور اگر گزارشي پيدا كردند كه در جايي نا امني وجود دارد، بايد آن گزارش را به وزارت كار هم بدهند و وزارت كار مكلف شده است ايجاد ايمني را در اولويت كاري خود قرار دهد.

قاليباف به دليل ناكارآمدي مديريت بحران كشور نيابتا از مردم عذرخواهي كرد
در ادامه جلسه قاليباف به صراحت از مردم به دليل ناكارآمدي مديريت بحران كشور از مردم نيابتا عذرخواهي كرد و در عين حال گفت كه هرگز به سياسي‌كاري‌ها و دشمنان و به ضدانقلاب باج نخواهد داد. نكته جالب اين است كه حتي اعضاي اصلاح‌طلب شوراي شهر هم به مديريت جهادي قاليباف در حل بحران پلاسكو اعتراف كردند اما مشكل اينجا بود كه حرف و حديث و فشار سياسي تمامي نداشت و سياست زدگي حتي مانع از تبيين واقعيت ها براي عده اي خاص شد.

شايد اگر فضاي ذهني از مخالفت هاي سياسي به ديدن واقعيت ها معطوف شود، قضاوت عادلانه تري را با هدف رفع نواقص و كاستي و تقويت نقاط قوت داشته باشيم. مشكل اينجاست، آنها كه انگشت اتهام خود را از همان لحظه اول سمت شهردار گرفتند، گويي بحران هاي حاضر در كشور را كه هر روز تكرار مي شود نمي بينند.

با بارش نيم روز برف و باران در شهرهاي مختلف، برق و گاز قطع مي شود، تعدادي زير بهمن جان خود را از دست مي دهند، زندگي مردم محروم بلوچ در آب و گل مدفون مي شود و اين تنها بخش كوچكي از بحران هايي است كه همزمان با حادثه پلاسكو رخ داد.

بحران هاي زيست محيطي نظير کشتارهای متعدد حیات وحش، ادامه روند خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، خداحافظي كلان شهرها با آسمان آبي و حداقل هواي سالم و دست و پا زدن مردم جنوب در خاك و گل و بحران هاي اقتصادي نظير اختلاس، حقوق هاي نجومي و دُر فشاني هاي سهام خواهان انقلاب، بماند براي فرصتي ديگر.

عده اي كه يك روز اصرار بر استعفا دارند و روز ديگر سوار بر موج عذرخواهي شهردار مي شوند تا جاي خالي ها را دستمايه مطامع قبل از انتخاباتي كنند، بدانند كه شهردار تهران علاوه بر اينكه از جانب همه كساني كه در حادثه پلاسكو مقصر هستند، عذر خواهي كرد، با بيان اين جمله كه "بنده از نوکر مردم هم پایین‌ترم و از آبرو و جانم هم برای خدمت به مردم می‌گذرم ولی به رفتارهای سیاسی و دشمنان باج نمی‌دهم." جاي خالي ساير عذرخواهي هايي كه سالهاست از جانب بسياري از افراد مغفول مانده است، را هم پر كرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.