| کد خبر: 119997 |

اعتبار پسماند بیشتر ازبودجه آتش‌نشانی

تین‌نیوز| فقر و عدم به روز رسانی تجهیزات آتش‌نشانی، نبود اطفاء هوایی حریق، تخصیص نیافتن بودجه آتش‌نشانی،ضرورت حذف عوارض گمرکی برای خرید تجهیزات آتش نشانی، استاندارد نبودن معابر تهران در هنگام بحران، وجود 25 درصد ساختمان های بلندمرتبه در بافت فرسوده و...از عمده ترین مباحث مطرح شده در نشست بررسی ابعاد حادثه پلاسکو در خبرگزاری پانا است.

 
با توجه به ابعاد و گستردگی حادثه تلخ پلاسکو در نشستی با حضور محمدمهدی تندگویان- عضو شورای شهر تهران، دکتر مهدی زارع- استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و همچنین کوهی برادر شهید آتش نشان این حادثه،  ابعاد مختلف این حادثه را بررسی می کند  که بخش نخست آن را در ادامه می خوانید: 
 محمدمهدی تندگویان - عضو شورای شهر تهران با یادآوری آتش سوزی خیابان جمهوری که در سه سال پیش اتفاق افتاده بود، گفت: سه سال قبل هم شاهد فاجعه ای در خیابان جمهوری بودیم. از روزی که این اتفاق افتاد به صورت جدی موضوع تجهیزات آتش نشانی، آموزش و مدیریت صحنه را در شورای چهارم دنبال کردیم.

مرگ سالانه 1800 تن در سوانح آتش‌سوزی
او با بیان اینکه حدود 1800 نفر در سال بر اثر سوانح آتش سوزی فوت می شوند، گفت: این آمار بالاست و همینکه این تعداد در سال کشته می شوند و به آن توجه نمی شود، جای هشدار دارد. پس از حادثه خیابان جمهوری موضوع به روز نبودن و کمبود تجهیزات آتش نشانی به طور جدی در شورا پیگیری شد و مصوبه شورا در این زمینه وجود دارد. موضوع تجهیزات آتش نشانی شامل تجهیزات سبک و کلان می شود، در واقع از لباس آتش نشانان گرفته تا تجهیزات اطفای حریق مورد توجه است. متاسفانه در بحث تجهیزات آتش نشانی با مشکل مواجه هستیم.

20 بالابر اطفای حریق در تهران داریم/ 200 بالابر نیازمندیم
تندگویان با اشاره به استاندارد بودن تجهیزات کلان اطفاء حریق نیز گفت: چند نکته درباره تجهیزات کلان آتش نشانی مورد توجه است. اینکه چقدر تجهیزات آتش نشانی نسبت به استانداردهای دنیا، نسبت به جمعیت تهران و حوادثی که روی می دهد با کمبود روبروست و به چه امکاناتی نیاز داریم مورد توجه است. در حال حاضر 20 بالابر اطفای حریق در تهران داریم که 5 بالابر بالای 55 متر را جواب می دهد و مابقی آن ها کمتر از 55 متر است، در حالی که برای کلانشهر تهران حدود 200 بالابر نیاز داریم.

هزینه خرید بالگرد اطفاء حریق در میان پروژه‌های شهری گم است
او اضافه کرد: در تهران اطفاء هوایی حریق نداریم. نمی شود در کلانشهر تهران اصلا این موضوع را نداشته باشیم. خرید این تجهیزات برای شهرداری سنگین نیست و اعداد آن در دل پروژه های شهرداری گم است. خرید یک بالگرد اطفاء حریق با تجهیزاتی که نیاز است 20 میلیارد تومان هزینه دارد که این عدد در پروژه های شهری رقمی نیست.

مشکل استفاده از تجهیزات آتش نشانی در معابر تهران
تندگویان در ادامه با بیان اینکه تجهیزات آتش نشانی در تهران به روز نیست، گفت: ما واقعا مشکل تجهیزات داریم. تجهیزات به روز نیست و علاوه بر آن تجهیزات آتش نشانی کم است. یکی از مشکلاتی که هم اکنون در تهران داریم مشکلی است که به دلیل شبکه دسترسی در تهران وجود دارد و منجر به این شده که نمی توانیم از تجهیزات استاندارد به خوبی استفاده کنیم. به این معنی که وقتی ماشین سنگین بخواهد نردبان بالای 55 متر را حمل کند در بسیاری از معابر تهران مشکل تردد دارد زیرا کمتر معبری را داریم که ماشین سنگین بتواند وارد آن شود. ضمن اینکه تعداد ماشین های سنگین نیز کافی نیست.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: شاید اگر در حادثه پلاسکو تعداد ماشین ها بیشتر بود کمک بیشتری به اطفاء حریق می شد و شاید اگر نحوه امدادرسانی از روی پشت بام صورت می گرفت می توانستیم تعدادی از آتش نشان ها را نجات دهیم.

اختصاص 700 میلیاردتومان اعتبار برای تجهیزات آتش‌نشانی
او تصریح کرد: متاسفانه مدیرعامل وقت سازمان آتش نشانی در زمانی که حادثه خیابان جمهوری رخ داد، اعلام کرد که تجهیزات آتش نشانی به روز است. یکی از موضوعاتی که به دنبال آن مطرح شد بحث انتصاب مدیران این سازمان است که چقدر به موضوع اشراف دارند و آیا در حوزه آتش نشانی تجربه کار دارند. در طول این دوره از شورای شهر، هر سال حدود 20 درصد افزایش اعتبارات در بخش آتش نشانی داشتیم. در سال 95 حدود 700 میلیاردتومان اعتبار مخصوص آتش نشانی داشتیم اما آنچه که تخصیص می یابد خیلی کمتر از این است.

تندگویان ادامه داد: در بحث دو درصد عوارض که باید به طور مستقیم به آتش نشانی اختصاص یابد اما کمتر از نصف آن پرداخت می شود. 20 میلیارد تومان در سال 95 برای افزایش تجهیزات آتش نشانی از این محل اختصاص پیدا کرد که رقم بسیار کمی است. از طرفی سازمان آتش نشانی و شهرداری نیز در ردیف بودجه ها اعتبارات مناسبی را به این منظور نمی بیند.

 اعتبارات پسماند از بودجه آتش‌نشانی بیشتر است
این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت اعتبارات تجهیزات حوزه آتش نشانی گفت: سرفصل اعتباری پسماند در بودجه، از اعتبارات سازمان آتش نشانی بیشتر است. آنچه هم که برای بودجه تصویب می شود تخصیص پیدا نکرده است. در این رابطه هیچ جوابی نه شهرداری و نه شخص شهردار تا این لحظه به ما نداده است که چرا اعتبارات مصوب تخصیص نمی‌یابد.

لزوم حذف عوارض گمرکی در خرید تجهیزات آتش‌نشانی
او همچنین به کمک دولت در بحث تجهیز امکانات آتش نشانی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که آتش نشانی با آن در بحث خرید تجهیزات مواجه است، عوارض گمرکی بالایی است که برای واردات تجهیزات دریافت می شود. دریافت عوارض برای ایمنی شهروندان بی معنی است. درخواست ما از دولت و مجلس این است که عوارض گمرک را برای خرید تجهیزات حذف کنند. دولت بودجه ای برای خرید تجهیزات آتش نشانی در نظر نمی گیرد اما می تواند آتش نشانی را از دریافت عوارض گمرکی معاف کند.

کوتاهی وزارت کار در بهداشت ایمنی ساختمان پلاسکو
تندگویان در ادامه با اشاره به نقش وزارت کار در حادثه پلاسکو نیز توضیح داد: وزارت کار در کنار شهرداری باید درباره ایمنی ساختمان پلاسکو ورود می کرد و مساله ایمنی و بهداشت کار را بر عهده می گرفت. مشکلی که از لحاظ قانونی وجود دارد این است که در کارگاه های زیر 25 نفر ایمنی تعریف نشده است و اگر کارگاهی با 9 نفر کار می کند وزارت کار ورود نمی کند و تذکر ایمنی نمی دهد، در کنار این موضوع، کوتاهی شهرداری نیز منجر به بروز این حادثه شده است.

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به ضعف بیمه ها نیز گفت: در دنیا موضوع بیمه ها به طور مشخص وجود دارد. در ابتدا باید بیمه اجباری باشد و اگر جایی بیمه نشد می بایست جلوی ادامه فعالیت آن گرفته شود. از طرفی باید برای بیمه ها نیز ضوابط و مقرراتی تدوین شود که طبق آن اگر مکانی استانداردهای لازم را رعایت نکرده باشد بیمه آنجا را تحت پوشش قرار ندهد.

زارع: اطلاعات حادثه پلاسکو بدون سوءگیری مشخص شود
همچنین در ادامه مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نیز با اشاره به حادثه پلاسکو توضیح داد: وقتی درباره موضوعی صحبت می شود باید اطلاعات دقیق و فنی نسبت به موضوع داشته باشیم. در حادثه پلاسکو نیز باید اطلاعات به صورت فنی، دقیق و علمی تبیین و ابعاد آن بدون سوء گیری مشخص شود، اما گزارشی غیر از گزارش هایی که بر اساس مشاهدات بوده یا سازمان های مربوطه ارائه دادند تا کنون ارائه نشده است.

زارع با بیان اینکه آتش نشانی حوزه ای کاملا تخصصی است و متخصصان این حوزه باید جنبه های مختلف تحول در این بخش را توضیح دهند، گفت: افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند، باید راجع به جنبه های تخصصی کار خود و تحولی که در حوزه آتش نشانی رخ داده، اظهارنظر کنند. از طرفی در سطح کلان تر درباره وضعیت تهران نیز نیازمند اطلاعات دقیق و فنی هستیم.

25 درصد ساختمان‌های بلندمرتبه در بافت فرسوده هستند
این عضو هیأت علمی پژوهشگاه زلزله شناسی ادامه داد: بر اساس آنچه وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 اعلام کرده است، در تهران 979 ساختمان بلندمرتبه وجود دارد که حدود 480 ساختمان بلند مرتبه در دهه اخیر احداث شده است. بر اساس اعلام وزارت مذکور 25 درصد از 979 ساختمان در مناطق با بافت عمدتا فرسوده مانند منطقه 12 هستند یعنی همان منطقه ای که ساختمان پلاسکو در آن وجود داشت و ممکن است از نظر دسترسی راه نیز مشکلی نداشته باشد. در عین حال ممکن است این حادثه در الهیه اتفاق بیفتد که یکی از مسایل اصلی در این منطقه دسترسی است در حالی که ساختمان پلاسکو در جوار دو خیابان اصلی و بزرگ جمهوری اسلامی و سعدی واقع شده بود.

او در ادامه با بیان اینکه حدود یک سوم از ساختمان های بلندمرتبه در نزدیکی و یا بر روی پهنه های گسل شمال تهران واقع شده اند، گفت: در مطالعه ای که در سال گذشته انجام شده مشخص شد در منطقه مرکزی به ویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را شاهد هستیم. به این معنی که حتی  اگر گسل های شمال یا منتهی الیه جنوب تهران زلزله مهمی را از خود نشان دهند، احتمال خسارت و خرابی بیشتر  در همین مناطق مرکزی، جنوبی، جنوب شرق و جنوب غرب تهران به خاطر وجود بافت فرسوده و جمعیت زیاد شاهد خواهیم بود.

زارع اضافه کرد: با توجه به جمعیت زیاد و دسترسی محدود در مناطق مذکور، مشکلاتی در این مناطق ایجاد خواهد شد، البته این موضوع به این معنی نیست که در مناطق شمالی تهران هیچ مشکلی نداریم. درس اولیه ای که در حادثه پلاسکو از نظر مدیریت سانحه گرفتیم به باور من این بود که فروریختن یک ساختمان، مشکلات عدیده ای از جمله مشکلات اجتماعی، روانی و اقتصادی ایجاد می کند.

این زلزله شناس در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد لرزه خیزی تهران می توانیم از خطر زلزله گفتگو کنیم که به طبیعت و گسل فعال بستگی دارد و از سوی دیگر باید به ریسک زلزله بپردازیم که به اثرهای زلزله بر انسان و محیط زندگی او آسیب پذیری در مقابل خطر زلزله مربوط است.

نگرانی از حوادث پس از زلزله در 4 منطقه تهران

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به اینکه تمرکز ساختمان های بلندمرتبه در تهران که به ویژه در مناطق یک، دو، سه و چهار قرار دارند، چنین مناطقی با مسایل مختلفی در هنگام یک زلزله بعدی روبروست. مثلا در منطقه الهیه در شمال تهران علاوه بر دسترسی می توان به موضوع وجود "خاک نرم" و احتمال تشدید امواج لرزه ای در یک زلزله بعدی  اشاره کرد. از سوی دیگر مساله تشدید امواج به دلیل اثر خاک در جنوب تهران محسوس است به طوری که از محدوده میدان بهارستان به سمت میدان شوش و منطقه 20 تهران موضوع تشدید امواج بر به دلیل شرایط خاک نرم در مطالعات مختلف ریز پهنه بندی لرزه ای نشان داده شده است. 

تشدید توسعه ناپایدار در تهران طی 50 سال اخیر

او تصریح کرد: ساختمان های بلند مرتبه در شمال تهران در کنار کوچه های 5 تا 6 متری احداث شده که بدون حادثه هم در تردد با مشکل روبرو هستند چه برسد که در این کوچه ها حادثه ای رخ دهد. در واقع به نظر می رسد که توسعه به شدت ناپایدار در تهران اتفاق افتاده و این موضوع فقط به سال های اخیر در تهران مربوط نیست بلکه در 50 سال اخیر توسعه در تهران به شدت "ناپایدار" دنبال شده است.

زارع با بیان اینکه به عنوان اولین قدم برای کاهش ریسک این است که نباید اجازه داد ریسک جدیدتری در تهران ایجاد شود، گفت: وضعیت فعلی بدون چاره نیست و ابتدا باید از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد و اجازه نداد اشکالات جدید وارد سیستم شود. در واقع برای کاهش ریسک ابتدا نباید اجازه دهیم آسیب پذیری افزایش پیدا کند. طوری باید عمل کنیم که هزینه های مقابله با ریسک کاهش یابد. در ابتدا باید نسبت به بحران پیشگیرانه وارد موضوع شویم و پاسخ ، که در ایران معمولا به آن مقابله می گویند و به بعد از وقوع حادثه مربوط است، به صورت سیستماتیک و علمی باشد.

کوهی: در تجهیزات آتش‌نشانان فقیر هستیم
در ادامه این نشست موضوع تجهیزات و لباس آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو حضور داشتند، مطرح شد که "کوهی"برادر شهید آتش نشان این حادثه گفت: بحث تجهیزات بسیار مهم است اما از آن مهم تر بحث مدیریت حادثه است. در واقع تجهیزات در درجه دوم اهمیت قرار دارد زیرا اگر بهترین تجهیزات را در اختیار داشته باشیم ولی مدیریت نداشته باشیم بازهم این اتفاق صورت می گرفت.

کوهی افزود: در بحث امکانات و تجهیزات آتش نشانان بسیار فقیر هستیم. از حداقل ترین امکانات یک آتش نشان، نصب دوربین برروی کلاه آتش نشانان است که برای بررسی ابعاد حادثه نیز اهمیت دارد اما در حال حاضر امکانات ما در بحث تجهیزات آتش نشانان نزدیک به صفر است.

مدیریت عقلانی در بحران وجود ندارد
او ادامه داد: نبود مدیریت عقلانی در حوادث و سوانح باعث بحران می شود. چنانچه ما همه امکانات را هم در اختیار داشتیم اگر مدیریت نداشته باشیم فایده ندارد. برای اطفای ساختمان پلاسکو آب به مقدار زیاد زده شد. آیا رفتار سازه قبل از مدیریت اطفا در نظر گرفته شده است؟ آیا بررسی شده که وقتی آهن حرارت زیاد می بیند چه می شود؟ آیا مدیریت سر صحنه حادثه پلاسکو به بهترین شکل انجام شده است؟ بنابراین اگر بهترین امکانات را در اختیار داشته باشیم ولی مدیریت صحیح نداشته باشیم اقدامات ما تأثیر معکوس دارد.

کوهی با تأکید بر اهمیت نقش مدیر عملیات در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: ما در مدیریت بحران ضعیف هستیم. در برخی حوادث که می توانیم پیش بینی کنیم، آن را به بحران تبدیل می کنیم. حادثه پلاسکو حادثه ای منحصر به فرد بود. نقش مدیریت بحران در حادثه بسیار اهمیت دارد.

ساختمان پلاسکو می‌توانست 150 سال عمر کند
همچنین محمدمهدی تندگویان- نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر خاطرنشان کرد: همه موضوعات در سازه پلاسکو مشخص است.  هنگامی که پلاسکو احداث شده از بهترین مدل آهن آلات در آن بهره گرفته اند، از طرفی وقتی سازه ساخته می شد، تقریبا 60 تا 70 سال از صنعت فولاد ایران می گذشته لذا اینگونه نیست که بگوییم ساختمان پلاسکو از ابتدا سازه ای نامرغوب بوده است. ساختمان پلاسکو به عنوان اولین بلندمرتبه در کشور وجهه خاصی داشته و به بهترین شکل ساخته شده است. بررسی و برآوردها این بوده که حداقل عمر 150 ساله را برای سازه در نظر گرفته اند، بنابراین می بینیم چقدر در مدیریت اشتباه کرده ایم.

برق عامل 45 درصد حریق‌ها/اطفاء حریق با آب برای سازه‌های فلزی شوک حرارتی ایجاد می‌کند
تندگویان ادامه داد: وقتی بحث اطفاء با آب در ساختمان پلاسکو مطرح می شود، دو اتفاق صورت می گیرد که باعث افزایش وزن ساختمان می شود و دوم اینکه این ساختمان انبار کالایی بوده که جاذب آب بوده و منجر به افزایش وزن ساختمان شده است. از طرفی استاندارد اطفا با آب در سازه های فلزی 90 دقیقه است و اگر بعد از 90 دقیقه هر نوع حریقی طول کشید باید سازه را تخلیه کرد. آب برای سازه فلزی ایجاد شوک حرارتی می کند و بازدهی منفی می دهد.

او افزود: آنچه که در ساختمان پلاسکو می بینیم این است که سازه به دلیل افزایش حرارت و واکنش به آب خود را ول کرده و ریزش طبقات شروع شده است. در ساختمان پلاسکو تعداد زیادی کولر گازی می بینیم. با چه استانداردی این همه کولر بر روی ساختمان نصب شده است. گفته می شود در این سازه اتصال برق رخ داده است. این در حالی است که تقریبا 45 درصد حریق کل کشور مربوط به برق است و این آمار وحشتناک است که به آن در بحث 22 ساختمان و نظارت بر موضوعات الکترونیکی سازه توجه نمی شود.

این عضو شورای شهر تهران افزود: هیچ نهادی نبوده که نسبت به موضوع برق و تجهیزات در ساختمان پلاسکو تذکر دهد و ورود کند. در دنیا مانند ساختمان پلاسکو زیاد داریم که با توجه به پیشرفت و تکنولوژی های روز تجهیزات در ساختمان ها به روز رسانی می شود. در واقع این ساختمان ها از لحاظ استحکام، حریق و ایمنی پایش می شود.

تجهیزات اطفاء و ایمنی ساختمان پلاسکو در برابر حریق به روزرسانی نشده بود
او با بیان اینکه ساختمان پلاسکو از نظر تجهیزات ایمنی به روز رسانی نشده بود، گفت: در زمانی که عملیات اطفا در ساختمان پلاسکو شروع شده بود، مشکلی که وجود داشت این بود که آتش نشانان امکان خروج از ساختمان را نداشتند به خاطر اینکه پله ها خراب شده بود و نردبان ها کافی نبود. می بینیم آتش نشانانی که در طبقات پنجم و ششم هستند با جداره خروجی ساختمان بیرون می آیند اما افرادی که در طبقات نهم و دهم هستند و با اینکه می دانستند باید ساختمان را تخلیه کنند کاری از دستشان برنمی آید. این موضوعات را در ساختمان پلاسکو داشتیم و در این سختمان موضوعات مربوط به اطفا و مقاومت در برابر حریق وجود نداشته و در این سالها انجام نشده بود. سازه هم به گونه ای نبوده که انقدر از آب استفاده شود ولی استفاده شده است. اگر تجهیزات جدید وجود داشت می توانست به موضوع اطفا کمک کند.

تندگویان در ادامه گفت: یکسری از افرادی که داخل ساختمان بودند قبل از اینکه سازه فرو ریزد از دست رفته بودند. افرادی که جزو آخرین نفراتی بودند که از ساختمان خارج شدند می گویند که دیدند آتش نشانان زیر آوار ماندند و در همان ساعات اولیه جان خود را از دست داده بودند.

طبق گفته هیأت مدیره پلاسکو، شهرداری تنها یکبار تذکر کتبی داد
او همچنین درخصوص تذکرات شهرداری به عدم ایمنی ساختمان پلاسکو نیز گفت: شهرداری تهران ادعا می کند 14 بار درباره عدم ایمنی ساختمان پلاسکو تذکر داده است، در حالی که من از هیأت مدیره ساختمان جویا شدم. هیات مدیره فعلی می گوید که دو سال و نیم است در ساختمان پلاسکو در هیأت مدیره است و در این مدت فقط یکبار دریافت کتبی از شهرداری داشته است.

انتقاد از خنثی بودن مالک ساختمان پلاسکو
وی با انتقاد از خنثی بودن مالک ساختمان پلاسکو در پی فروریختن این ساختمان و از دست رفتن جان تعدادی از مردم و آتش نشانان گفت: مالک ساختمان تا امروز هیچ جوابی نداده، نه ابراز ارادت می کند، نه تسلیت می گوید و نه عذرخواهی کرده است. این رفتار واقعا زشت است . مالک سازه باید از کسبه و خانواده ها عذرخواهی می کرد. به وجود آورنده این اتفاق مالک است چرا که به رغم تذکرات هیچ اقدامی نکرده است. البته ما از شهرداری درخواست کردیم که 14 تذکری را که به ساختمان پلاسکو داده است را ابلاغ کند و رسید آن را در اختیار شورا قرار دهد.

قالیباف از قانون جهت سلب مسئولیت استفاده می‌کند
تندگویان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در بحث مدیریت اجرایی وجود دارد استفاده از قانون برای فرار از مسئولیت است. من به عنوان یک مدیر اجرایی می توانم با استفاده از قانون مسئولیت خود را بسنجم و بر اساس قانون پاسخگو باشم. یک مدل برخورد هم که آقای قالیباف دنبال می کند این است که قانون را می بیند و در جهت سلب مسئولیت از خود استفاده می کند. آیا قانون در کشور برای این تولید می شود که مسئولان از زاویه دید سازمانی خود قانون های مربوطه را بررسی کنند و از خود رفع  مسئولیت کنند. واقعا درست است که آقای قالیباف بگوید چون قانون صراحت ندارد ما نتوانستیم کاری کنیم؟ در حالی که شهرداری برای یک سازه کوچک تر تذکر کتبی هم نداده ولی پلمب می شود.

وی همچنین به ساختمان تجارت جهانی فردوسی اشاره کرد و گفت: موضوعاتی در شهرداری داریم مانند مجتمع تجارت جهانی فردوسی که شهرداری و شورا ورود کرد. در این مجتمع با یک مالک طرف بودیم و این ساختمان نوساز بود ،باید گفت ما نگران سازه های نوساز در شهر تهران هم هستیم. تشخیص دادیم مجتمع تجارت جهانی فردوسی از لحاظ سازه ای ایمن نیست و نیوجرسی  جلوی ساختمان گذاشته شد ، اما مالک از قوه قضائیه، حکم جلب شهردار منطقه را گرفت، بنابراین در موضوعات اینچنینی فقط نهاد شهرداری مقصر نیست، این کلاف سردرگمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وحدت رویه میان نهادهای بالادستی وجود ندارد
تندگویان اضافه کرد: همچنین در بحث پاساژ علاءالدین، شورا و شهرداری درکنار هم هنوز نتوانستند یک طبقه را تخریب کنند چرا که نهادهای دیگری وجود دارد که اجازه نمی دهند. تا وقتی این وحدت رویه وجود نداشته باشد این مشکلات را داریم. از طرفی موضوع زلزله در بحث های ساخت و ساز در نظر گرفته می شود اما موضوع ایمنی و حریق اصلا دیده نمی شود. در سازه های زیر 6 طبقه اعمال نمی شود و ساختمان هایی با طبقات زیاد، با ورود شرکت های پیمانکار موضوع حریق و ایمنی حل می شود. همچنین یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که هر کسی با هر تخصصی کار ساخت و ساز را انجام می دهد. بنابراین باید به سمت حضور شرکت های استاندارد در بحث ساخت و ساز برویم.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته کار ساخت و ساز توسط یک فرد یا یک شرکت انجام نمی شود بلکه شرکت های تخصصی مختلفی وجود دارد که در مراحل مختلف کار ساخت و ساز را انجام می دهند. اما متأسفانه ما در این مسیر وحدت رویه نداریم. لذا در ساختمان پلاسکو نه می توان گفت شهرداری به طور صد درصد خطا کرده و نه می توان گفت که بی تقصیر است. شهرداری حداقل می توانست در این ساختمان مانند سازه های دیگر یک بار پلمب کند و مانع ادامه فعالیت شود. حداقل تبعات اجتماعی این کار به نفع شهرداری بود و در صورت اقدام شاهد بسیاری از انگ زنی ها و اتهاماتی که به سوی شهرداری و شورا نبودیم. چرا شهرداری ساختمان را پلمب نکرد که بعدا جواب خوبی برای مردم داشته باشیم .

قوه قضائیه حقوق مالکان را به حقوق شهر ترجیح می‌دهد
او اضافه کرد: شهرداری، نظام مهندسی و قوه قضائیه باید در کنار هم باشند. ما دیگر در کشور نیاز به تدوین قانون و مقررات نداریم. به قدری قانون داریم که تراکم آنها  مشکل ساز شده و اختلاف ایجاد کرده است. مشکل ما در اجرا و ضمانت اجرایی قوانین است. قوانین مصوب ساخت و ساز را داریم از طرفی دیگر قوانین شورا و شهرداری را نیز داریم اما در اجرا مشکل داریم و هیچ ضمانتی برای اجرا وجود ندارد. ساماندهی این موضوع باید با وحدت رویه بین نهادهای مجری انجام شود اما مشکل اساسی ما این است که در قوه قضائیه، حقوق مالکان و افراد به حقوق ایمنی شهر ارجحیت داده می شود.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: در موضوعات تخلفات سازه ای و شهری یکی از مشکلاتی که وجود دارد، عدم کمک حوزه قضائی است. وقتی کسی تخلفات سازه ای انجام می دهد نه قبحی برای آن وجود دارد نه با فرد خاطی برخورد مناسبی می شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.