| کد خبر: 119923 |

پیشگیری از تکرار «پلاسکو» در مهمانپذیرها

تین‌نیوز| معاونت گردشگری در نامه‌ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کرده که نسبت به تعیین تکلیف اقامتگاه‌های فرسوده تا پیش از وقوع هر نوع فاجعه‌ای مشابه پلاسکو، سریع‌تر اقدام شود. این نامه البته هم در زمان ریاست سلطانی‌فر بر سازمان مذکور ارائه شده و هم در دوره ریاست احمدی‌پور. به گفته مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در این نامه پیشنهادهایی صورت گرفته مبنی بر اینکه با توجه به شرایط این بناهای فرسوده و ضرورت ارائه گواهی‌نامه‌های مذکور، همچنین با درنظر گرفتن مسوولیت حفظ جان و مال مسافران و گردشگران باید سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام شود. ولی تیموری در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه لازم است این بناها یا تغییر کاربری دهند یا زودتر از فرآیند خدمات‌دهی خارج شوند، تهران و اردبیل را دو استان در معرض خطر عنوان کرد که به ترتیب مهمان‌پذیرها و مجموعه‌های بین‌راهی آنها بیشترین فرسودگی و کمترین ضریب ایمنی را دارند. با این‌همه او آماری از تاسیسات گردشگری فرسوده و خارج از مدار که همچنان درحال خدمات‌دهی هستند، ارائه نکرد.

 
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری همچنین نسبت به وضعیت ایمنی برخی اقامتگاه‌های مسافری و گردشگری هشدار داد و گفت: «به استناد آیین‌نامه‌ استاندارد کیفیت خدمات گردشگری که در سال۱۳۸۶ تنظیم شده، تمام تاسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها، مهمانخانه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی موظفند برای دریافت پروانه‌ بهره‌برداری دائم یا موقت، از شهرداری گواهی استحکام بنا و از آتش‌نشانی گواهی ایمنی دریافت کنند و آن را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه دهند.» به گفته این مقام مسوول، همچنین مطابق آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها، تاسیسات گردشگری موظفند برای تمدید پروانه هر سه سال یک‌بار هر دو گواهی را مجدد دریافت و ارائه کنند.تیموری تاکید کرد: «این گواهی‌ها جزو مدارک الزامی برای دریافت پروانه‌ بهره‌برداری و حتی درجه‌بندی هتل است که ارائه‌ آن از سوی تاسیسات گردشگری ضرورت دارد.» مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تصریح کرد: «علاوه‌بر این گواهی‌ها در مرحله بعد بازرسی‌های بهداشتی و ایمنی صورت می‌گیرد که پیش‌نیاز صدور گواهی استاندارد و درجه‌بندی اقامتگاه است. آنها باید استحکام بنا، ساخت‌و سازها و تعمیرات صورت گرفته، سیستم ایمنی و اطفای حریق را کنترل کنند.»
 
وضعیت واحدهای اقامتی قدیمی
او با بیان اینکه در یکی، دو سال اخیر تعدادی از این واحدهای قدیمی در بافت‌های فرسوده شناسایی شده‌اند، ابراز کرد: «این واحدها نه تنها گواهی‌ها بلکه شرایط پذیرش مسافر را ندارند، بلکه بخشی از این واحدها دست‌کم ۵۰ سال پیش یا قبل از سال ۱۳۵۰ ساخته شده‌اند.» به گفته تیموری، طبق بررسی‌ها تعدادی از این تاسیسات گردشگری مشکل شراکتی یا وراثتی ندارند و در حریم فرسوده واقع نشده‌اند که نیاز باشد مسائل حقوقی آنها پیگیری شود. این واحدها ملزم شده‌اند گواهی استحکام بنا، سیستم ایمنی و اطفای حریق را ارائه دهند. البته آنهایی که درآمد دارند و درحال خدمات‌رسانی هستند به دنبال دریافت این مدارک رفته‌اند، ولی واحدهایی مثل مهمانپذیرها و بین‌راهی‌ها هم هستند که به بهانه‌ درآمد پایین به این ضرورت توجهی نشان نمی‌دهند.

به اعتقاد این مدیر مسوول، مالکان این واحدهای اقامتی در تمام این سال‌ها نه تنها خرجی نکرده‌اند بلکه فقط از آن یک‌سویه استفاده کرده‌اند و اکنون که ساختمان فرسوده و از رده خارج شده، فکر می‌کنند هزینه کردن برای آن معنا ندارد. مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اینکه برای رسیدگی به وضعیت این ساختمان‌ها، آنها به دو گروه تقسیم شده‌اند، اظهار کرد: «یک دسته واحدهایی است که چالش‌های حقوقی ندارند و دسته دوم تاسیساتی است که با مشکلات قانونی مواجه هستند که دو گروه از این مراکز اقامتی به شمار می‌روند. دسته دو حتی اگر خودشان هم بخواهند نمی‌توانند اقدام عاجلی برای ایمن‌سازی انجام دهند.» تیموری با بیان اینکه طی دوره‌ ریاست سلطانی‌فر این مسائل اعلام شد، تصریح کرد: «ما از ادارات کل استانی و حقوقی گزارش‌هایی دریافت کردیم، اما چون برخی از این واحدها تسهیلاتی را دریافت کرده‌اند باید جزئیات پرونده‌ آنها بیشتر مشخص شود. چند جلسه هم با معاونت‌های سرمایه‌گذاری و حقوقی و ادارات کل استانی داشته‌ایم؛ به‌ویژه در استان‌های پرحادثه‌ای مثل تهران و اردبیل تا گزارش‌ها تکمیل شود.»

او با اشاره به فاجعه پلاسکو، تاکید کرد: «لازم است سازوکاری تهیه شود تا آن بخش از تاسیسات فرسوده‌ای که چالش حقوقی دارند و امکان ایمن‌سازی آنها به هر دلیلی وجود ندارد، از رده‌ خدمات‌دهی خارج شوند؛ چون به محض وقوع حادثه‌ای مسوولیت آن متوجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود.» این مقام مسوول خاطرنشان کرد: «با صندوق توسعه و برخی بانک‌ها نیز صحبت‌هایی شده تا تسهیلات مناسب‌تری در اختیار این واحدها قرار دهند که تجهیزات‌شان را به‌روز و ایمن کنند. در تنظیم ضوابط جدید نیز تصمیم بر آن است که مسوولیت ایمنی، بهداشت و استحکام تاسیسات گردشگری را به دستگاه تخصصی مرتبط واگذار کنیم؛ مثلا اگر قرار است گواهی ایمنی از آتش‌نشانی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه شود، بازرس آن سازمان، طبق ضوابط و اصول حرفه‌ای خود وارد عمل شود و نظارت‌ها و ارزیابی‌های میدانی را انجام دهد و در صورت تایید آن و دیگر سازمان‌ها، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز پروانه بهره‌برداری و درجه‌بندی را صادر کند.» به گزارش «دنیای اقتصاد»، به وقوع پیوستن فاجعه پلاسکو حالا مسوولان دیگر بخش‌ها را به فکر واداشته که به بررسی ایمنی ساختمان‌ها بپردازند؛ پیش از آنکه هر اتفاق فاجعه‌باری رخ دهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.