| کد خبر: 118251 |

ابراز تمایل ایران برای پیوستن به کریدور اقتصادی چین - پاکستان

تین نیوز| سفیر ایران در پاکستان اعلام کرد: ایران تمایل دارد با تمام قوا و توانایی‌های خود به کریدور اقتصادی چین - پاکستان بپیوندند.
 
به گزارش  فارس به نقل از داون، مهدی هنردوست روز گذشته طی  سخنانی در پاکستان اعلام کرد: ایران تمایل دارد تا با تمام توانایی‌ها و امکانات خود به کریدور اقتصادی چین- پاکستان، سیپک،‌بپیوندند.

ماه سپتامبر گذشته بود که حسن روحانی رئیس جمهور ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان از تمایل ایران برای پیوستن به سیپک خبر داد.

چین از این پیشنهاد ایران حمایت کرد و سفیر این کشور در پاکستان نیز اعلام کرده است که منتظر پیوستن ایران به این پروژه اقتصادی است. پاکستان نیز این پیشنهاد ایران را یک قدم خوب قلمداد کرده است.

در حال حاضر اختلافات سیاسی ایران و عربستان در کنار روابط نزدیک ایران با هند از جمله نگرانی‌های مهم طرح پاکستانی نسبت به پیوستن ایران به سیپک هستند.

هنردوست ادامه داد: روابط ایران و پاکستان در بهترین سطح خود نیست چرا که عوامل خارجی از توسعه همکاری‌های دو کشور جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم تا روابط تجاری خود با پاکستان را توسعه داده و معتقدیم تجارت نباید تحت تاثیر دیگر عوامل محدود شود.
وی در سخنان خود در پاسخ به یک سوال که چگونه ایران می‌تواند علی‌رغم توسعه همکاری‌های خود با هند در سیپک نیز همکاری کند، گفت: اینکه یک یا چند کشور تمایلی به پیوستن به سیپک ندارند اهمیت زیادی ندارد.

توسعه همکاری‌های ایران و هند از جمله نگرانی‌های پاکستان در پیوستن ایران به سیپک است چرا که هند نه تنها مخالف شکل‌گیری این کریدور اقتصادی است بلکه به دنبال مقابله با آن نیز هست.

هنردوست افزود: ایران می‌تواند همکاری قابل توجهی را با سیپک داشته باشد.

سفیر ایران در پاکستان گفت: زیرساخت‌های مناسب ایران در حوزه حمل و نقل، منابع انرژی غنی و همچنین پیشرفت‌های ایران در حوزه‌هایی نظیر نانوتکنولوژی می‌تواند به توسعه توان سیپک کمک کند.

وی ادامه داد: پس از پیوستن ایران به سیپک دیگر کشورها نیز می‌توانند از این الگو پیروی کرده و به سیپک بپردازند.

نماینده ایران در پاکستان گفت: ایران معتقد است منطقه نباید زیر سایه سیاه مناقشات قرار گیرد. ما به سیپک تنها به عنوان یک پروژه تجاری و اقتصادی نگاه نمی‌کنیم. سیپک می‌تواند به توسعه صلح و دوستی در منطقه کمک کند و می‌تواند بسیاری از مشکلات در منطقه را حل کند.
هنردوست تاکید کرد: روابط تجاری ایران و پاکستان طی یک سال گذشته 30 درصد افزایش یافته و امیدواریم با رفع موانع موجود شاهد توسعه بیشتر روابط دوجانبه باشیم.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.