| کد خبر: 118222 |

ثبت سند خودرو در انتظار تصمیم نهایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

تین‌نیوز| مدت زیادی است که اختلاف « پلیس راهنمایی و رانندگی» با «دفاتر اسناد رسمی» بر سر اجباری یا اختیاری بودن ثبت سند خودرو در دفترخانه اسناد رسمی، وجود دارد چنانچه تشدید این اختلافات در ماههای اخیر موجب گردید تا این مساله به کمیسیون اصل 90 ارجاع شود هر چند کمیسیون اصل 90 بررسی های اولیه ای را در این زمینه داشته اما به نظر می رسد همچنان ثبت سند خودرو در انتظار تعیین تکلیف کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی است.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با توجه به آخرین نتایج بررسی ثبت سند خودرو در این کمیسیون گفت : کمیسیون اصل 90 تاکنون به نتیجه قطعی در خصوص شکوائیه سردفتران و دفتر یاران از نیروی انتظامی درباره لزوم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند خودرو و یا کفایت برگه سبز نرسیده است.

فرهاد تجری اظهار داشت: البته کمیسیون اصل 90 موضوع مطرح در ارتباط سند خودرو را مورد بررسی قرار داده و مقرر گردید تا طرفین مستندات مطرح را به صورت مکتوب ارائه نمایند اما با توجه به جریان بررسی بودجه و لایحه برنامه ششم توسعه ، پی گیری و جمع بندی مستندات مدتی به تعویق افتاده است.

وی تاکید کرد: با اتمام بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس، قطعا موضوع مطرح در خصوص سند خودرو در دستور کار کمیسیون اصل 90 قرار گرفته و در این زمینه تصمیم گیری می شود.

وی اظهار داشت: البته در جریان بررسی که نسبت به این مساله صورت گرفت مقرر گردید تا کانون سردفتران، سازمان ثبت اسناد ، قوه قضائیه ، نیروی انتظامی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات و دیدگاههای خود را به صورت مکتوب به کمیسیون ارائه نمایند تا درباره لزوم تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی و یا کفایت برگه سبز در انتقال خودرو تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

وی افزود: در جریان بررسی این موضوع بنا گردید تا تا استفساریه ای تهیه و در صحن علنی مجلس مطرح شود تا نسبت به کفایت برگه سبز به عنوان سند خودرو یا ثبت سند آن در  دفاتر اسناد رسمی نظر نمایندگان نیز دریافت شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت سند خودرو در دفترخانه‌های اسناد رسمی اختلاف چندین ساله بین سازمان ثبت اسناد و نیروی انتظامی است ، تصریح کرد : این اختلافات موجی گردید تا کمیسیون اصل 90 مجلس به این موضوع ورود نماید.

ثبت یا عدم ثبت نقل و انتقال معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی از اختلافات قدیمی سازمان ثبت اسناد و پلیس راهنمایی رانندگی کشور است چنانچه سازمان ثبت اعتقاد دارد که طبق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ، هرگونه نقل و انتقال و معامله‌ای از جمله نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و از سوی دیگر نیز پلیس معتقد است برگ سبز تعویض پلاک به منزله سند مالکیت است و نیاز نیست مردم پس از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.