◄ ترانزیت کشور احتیاج به توجه بیشتر دارد
چندی پیش اخباری مبنی بر اقدام یکطرفه ترکمنستان در جهت افزایش تعرفه ترانزیتی کامیونها منتشر شد که طبیعتاً پیامدهای مطلوبی برای کشور به همراه نداشت و موجب مشکلاتی برای تجار و رانندگان شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در آن زمان مسئولین قول مذاکره با طرف ترکمنی را دادند، حالا و بعد از گذشت حدود 2 ماه به سراغ مهدی میقانی مدیرکل راهداری، حملونقل جادهای گلستان رفتیم تا از جزئیات این مسئله آگاه شویم که متن این گفتگو به شرح زیر است:
در پی افزایش تعرفههای ترانزیتی توسط ترکمنستان، مسئولین اعلام کردند که بر اساس اقدام متقابل رفتار خواهیم کرد و کشور ما ضرر نخواهد کرد، اما آیا تعداد ترددهای ایران و ترکمنستان برابر است؟ و واقعاً ضرر نمیکنیم؟
همانگونه که مستحضرید تفاهمات دو رئیسجمهور محترم بر بالا بردن حجم مبادلات تجاری ظرف چند سال آینده به ۶۰ میلیارد دلار است که به عقیده اینجانب رسیدن به این هدف بر بستر و افزایش ترددهای حملونقلی در تمام شقوق آن هست. البته ذکر این نکته را داشته باشیم که تأثیرات اقتصاد جهانی و پایین آمدن درآمدهای کشورهای همجوار نیز تأثیر بالایی در ترددهای حملونقلی دارد.
سهم تردد در مرز اینچه برون بر اساس ملیت کامیونهای دو طرف در حال حاضر یکسان است؛ اما همانطور که گفتم برای رسیدن به اهداف فوق باید تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود.
بنا بود مذاکراتی با طرف ترکمنی صورت بگیرد و مشکل حل شود آیا اقدامی تاکنون صورت گرفته؟
در سطح ملی پیگیریهایی در حال انجام هست بهنحویکه تردد روزانه ۱۰۰۰ کامیون از ۴ مرز و گذرگاه زمینی به ترکمنستان محقق شود.
چالش مهم شما در راهداری گلستان در چه بخشی است؟
بخش راهداری و مقوله نگهداری سرمایه عظیم و ملی راهها در کشور به گفته مدیران ارشد چیزی حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان در سال اعتبار نیاز دارد؛ و این منابع باید پایدار باشد تا خللی در نگهداری و راهداری نداشته باشیم که استان نیز از این مقوله به سهم خود مستثنا نیست؛ که در کنار آن بتوان ضمن ارتقای بهرهوری، نوسازی ماشینآلات که منابع بالایی را طلب میکند را داشته باشیم. هرچند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خرید خدمت در بخش راهداری میتواند کارگشا باشد.
مهمترین خواسته شما از مسئولین چیست؟
برنامههای خوبی را سازمان راهداری و حملونقل جادهای در راستای وظایف خود در دست اجرا دارد. ولی نکته حائز اهمیت این نکته است برای اعتلای بخش حملونقل و راهداری در نظر گرفتن منابع پایدار مستقل از درآمدهای نفتی موردتوجه ویژه باشد.
میقانی در ادامه، ادغام بخش راهداری با سازمان حملونقل و پایانههای استان را یک تصمیم و سودمند عنوان کرد گفت: در حال حاضر سازمان نگهدار و بهرهبردار آنیکی شده است و این امر نوید آینده روشنی را در سالهای آتی میدهد چراکه با ادغام شدن ادارهها از کارهای موازی پرهیز میشود.
مهدی میقانی بابیان اینکه صنعت نوپای حملونقل در کشور دوران پر فرازونشیبی را پشت سر گذاشته است راهداری را یک مقوله مهم دانست و بیان کرد: ارزش راههای کشور ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که تنها حدود ۵ درصد ارزش راهها باید برای نگهداری راهها هزینه شود. درواقع برای نگهداری راههای استان به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که این اعتبار بسیار کم است و حدود هزار میلیارد تومان برای این امر بودجه تخصیص مییابد.
او اضافه کرد: درحالیکه تمام ارگانها با کمبود بودجه مواجه هستند باید با افزایش بهرهوری در کارها سعی در رفع کمبود بودجه داشت و طرح راهداران افتخاری یکی از طرحهایی است که باید از ظرفیت آن استفاده کرد تا شاهد بهبود مستمر در کارها باشیم.
میقانی با اشاره به جایگاه ویژه حملونقل در کشور افزود: موقعیت قرارگیری گلستان طوری است که بهعنوان یک حلقه واصله بین چندین استان کشور و قرار داشتن در مسیر مسافران به حرم امام رضا (ع) باعث شده تا مقوله راه و راهداری اهمیت بالایی داشته باشد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.