| کد خبر: 111349 |

آموزش جلوگیری از آلودگی های دریایی در هرمزگان

تین‌نیوز| مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از انجام اقدامات مهم از سوی این اداره کل در راستای پیشگیری و کاهش مخاطرات محیط زیست دریایی در آبهای استان هرمزگان خبر داد.
 

مجید وفادار تصریح کرد: طی سالهای اخیر اقدامات مهمی در راستای پیشگیری و کاهش مخاطرات محیط زیست دریایی در استان هرمزگان صورت گرفته است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان افزود: ملزم کردن تمام نهادها، سازمان ها، افراد حقیقی و حقوقی به رعایت قوانین ومقررات مصوب، تقویت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست دریایی از طریق همکاری با سازمان های غیر دولتی، آموزشی و پژوهشی از جمله این موارد محسوب می شود.

وی به انتقال مصوبات قانونی و الزامات حقوقی حفظ محیط زیست دریایی به نهادها و ارگان های دریایی از طریق برگزاری جلسات و شرکت درسمینارهای ارگانهای دریایی از قبیل شیلات ،بنادر و دریانوردی و ... در راستای پیشگیری و کاهش مخاطرات محیط زیست دریایی خبر داد.

به گفته وفادار، پایش مستمر آبهای ساحلی استان به خصوص در زمینه پدیده کشند قرمز از طریق مرکز تحقیقات هرمز و مرکز سنجش آلایندهای استان نیز در این راستا بسیار موثر واقع شده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان، پایش آلودگی ها و پیگیری رفع آلودگی و اخذ جرائم از متخلفان، انجام برنامه های پاکسازی مناطق ساحلی و جزایر استان جهت جلب مشارکت و افرایش سطح آگاهی جوامع محلی و تعیین خسارات و جرائم زیست محیطی در موارد آلودگی و تخریب محیط زیست دریایی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش مخاطرات محیط زیست دریایی عنوان کرد.

وی به انجام گشت های دریایی مستمر توسط اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: این امر در حفاظت محیط زیست دریایی استان بسیار تاثیر گذار بوده است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان همچنین از استفاده از توان استعدادهای دانشجویی موجود در کشور در رشته ها و موضوعات مرتبط از طریق حمایت از پایان نامه های دانشجویی و یا کارورزی در اداره کل و ادارات ساحلی استان خبر داد.

وفادار تاکید کرد: ملزم کردن پروژه های بزرگ اقتصادی مرتبط با دریا با ارائه گزارش های ارزیابی زیست محیطی، ایجاد بانک ژن و مرکز مطالعات تنوع زیستی در استان و تجهیز واحدهای تابعه ساحلی به امکانات اولیه پایش آلودگی را از دیگر اقدامات در راستای پیشگیری از آلودگی های محیط زیستی در آبهای استان دانست.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر کمیته محیط زیست دریایی با حضور ارگان های ذی نفع از ساحل و دریا، اذعان داشت: در این راستا انعقاد تفاهم نامه با ارگان های مرتبط با محیط زیست دریا از جمله شیلات، مرزبانی و بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه گفته های خود از تجهیز مرکز سنجش آلودگی و آزمایشگاه های اداره کل و توابع به امکانات پایش آلودگی در ساحل و دریا خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با آلودگی های دریایی، خاطرنشان ساخت: در این راستا کلاس های آموزش آشنایی با آلودگی نفتی، کشند قرمز و کاربردهای بیوتکنولوژی در حذف آلودگی دریا و آشنایی با نرم افزارهای GIS و سنجش از دور در محیط زیست دریایی برگزار شده است.

این مقام مسئول در استان هرمزگان گفت: همچنین در راستای پیشگیری و کاهش مخاطرات دریایی پایش، نمونه برداری و بررسی آب های مناطق ساحلی به ویژه شناه گاه های ساحلی انجام شده است.

وفادار، تهیه بروشور، و فیلم های آموزشی به منظور آگاهی عموم از اهمیت اکوسیستم و موجودات دریایی و تلاش در حفاظت از آنها، همکاری و حمایت از سازمانهای مردم نهاد در خصوص حفاظت و احیاء جمعیت و زیستگاه موجودات دریایی و تلاش در حفظ ساحل و دریا را از دیگر اقدامات آموزشی در راستای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست دریایی عنوان کرد. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.