| کد خبر: 110810 |

◄ خواب خوش بندر چابهار

تین‌نیوز| پیام رضایی: در حالی که هر روز خبرهایی از رونق بندر گوادر می‌رسد، بندر چابهار آرام و مطمئن به عملیات ساخت و ساز ادامه می‌دهد.

«شبیه به مریخ نیست؟!» این جمله را یکی از افسران تامین امنیت بندر گوادر پاکستان به گزارشگر بلومبرگ گفته بود. این گزارش که 30 سپتامبر سال جاری میلادی منتشر شد، تصویری زمخت از فرایند ساخت و آماده‌سازی بندر گوادر پاکستان ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در این گزارش شرایط ساخت این بندر که بخشی از پروژه احیای جاده ابریشم توسط چین به شمار می‌رود، بسیار سخت و طاقت‌فرسا توصیف شده است. کارگرهای سوخته از آفتاب، پلیس تامین امنیت، رنگ تیره کوه‌ها و البته تک‌تیراندازهایی که آماده‌اند تا حملات احتمالی را خنثی کنند.

بر اساس این گزارش پاکستان چیزی حدود 10000 سرباز به این پروژه اختصاص می‌دهد. از جمله یک تیپ 600 نفره برای محافطت از کاگران و کارمندان چینی و اسکورت کامیون‌ها.

در گزارش بلومبرگ بندر گوادر به مثابه نقطه‌ای دورافتاده از جهان تصویر می‌شود و البته دست بالا را چین دارد. با این حال هیچکدام از اینها در مقابل راه‌اندازی این بندر اهمیتی ندارد.

دو هفته پیش این بندر با سروصدای زیادی افتتاح شد. هیئت‌های مهم پاکستان و چین در این افتتاحیه حضور داشتند و نواز شریف ادبیاتی ملی و تاریخی را برای توصیف این بندر و روز افتتاحش به کار برد تا همه بدانند بندر گوادر برای پاکستان فقط یک بندر نیست که شاید آغاز دوران تازه‌ای برای این کشور باشد.

او گفت: می‌خواهم این را روشن کنم که CPEC فقط برای یک استان نیست، بلکه برای همه پاکستان است و دشمن CPEC دشمن پاکستان است.

این جملات نشان‌دهنده واقعیت ناامنی این بندر و نارضایتی بخشی از پاکستان از حضور چینی‌ها در این کشور است. نارضایتی‌هایی که در گذشته مشکلاتی را در مسیر ساخت این بندر ایجاد کرده است.

به هر روی، بندر گوادر افتتاح شده است و چین خطوط بزرگ کشتیرانی خود را به این بندر فرا خواهد خواند. علاوه بر پاکستان و چین، روسیه نیز خواستار استفاده از این بندر برای صادرات و دسترسی به آب‌های گرم شده است.

همچنان که پاکستان و چین برای توسعه بندر گوادر تلاش می‌کنند، بندر چابهار اما همچنان به آرامی در رویای پیشی‌گرفتن از این بندر به خواب رفته است.

در حالی که پیشتر، بسیاری از کارشناسان از رونق و توسعه پیش‌بینی شده و قطعی بندر چابهار خبر داده بودند، به تازگی گروهی از کارشناسان فرایند توسعه این بندر را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

آنها معتقدند بیش از حد روی فرایند ساخت بندر متمرکز شده‌ایم. در حالیکه بندر شهید بهشتی چابهار برای رسیدن به یک بندر مگاپورت به موارد بیشتری نیازمند است. بازاریابی، زیرساخت‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل ترکیبی و راه‌های دسترسی از جمله مواردی است که نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

تردیدی نیست که مهم‌ترین مزیت بندر چابهار در مقایسه با بندر گوادر امنیت است. اختصاص 10000 سرباز از سوی پاکستان برای تامین امنیت کریدور اقتصادی چین-پاکستان نشان از شرایط نامساعد این بندر دارد. با این حال آیا دلخوش ماندن به همین امنیت در مورد بندر چابهار کافی است؟ آیا در شرایطی که چین به عنوان یکی قدرت‌های اقتصادی جهان و با دارابودن خطوط کشتیرانی قدرتمند و در شرایطی که روسیه و ترکمنستان نیز به دنبال استفاده از بندر گوادر هستند، می‌توان تنها به همین نکته دل خوش کرد؟ بعید به نظر می‌رسد.

بندر چابهار در ضعیف بودن زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ترکیبی و همچنین تاسیسات و تجهیزات بندری با بندر گوادر شرایط یکسانی دارد. اما امنیت و فضای آرام سیاسی نکته‌ای تعیین کننده است که بندر گوادر از فقر آن رنج می‌برد. با این حال در اقتصاد زمان اهمیت به سزایی دارد.

چابهار اگر همتی برای توسعه موازی و هم‌زمان بقیه اقتضائات یک بندر اقیانوسی نداشته باشد، شاید که مجبور شود زمان زیادی را بی‌رونق بگذراند تا فرصتی برای خود ایجاد کند.

توسعه بندر اقیانوسی در هر نقطه از جهان، اشتیاقی سرمایه‌گذاران و هیجان مردمی را به دنبال دارد که می‌دانند اتفاقی مثبت در راه است. تصویر دست‌های نواز شریف را در روز افتتاح بندر گوادر نگاه کنید که به نشانه شکرگذاری بلند شده و در حال نیایش است.

بندر چابهار نیازمند چنین اشتیاقی است. تکرار اینکه بندر چابهار یک بندر اقیانوسی‌ست که امنیت بالایی دارد، کافی نیست. برای مثال شرکت‌های بزرگ صنعتی و دولت می‌توانند از همین حالا و تا قبل از افتتاح رسمی این بندر بخشی از صنایع خود را به عنوان مهم‌ترین واردکنندگان  و شاید صادرکنندگان به این بندر فراخوانی کند.

نباید فراموش کنیم که امنیت هرچند بسیار اهمیت دارد اما یک مزیت بالفعل نیست. بلکه نگاه مدیریتی، اقتصادی و کلان‌نگر به این ظرفیت می تواند این مزیت را بالفعل کند. امنیت برای رشد و توسعه اقتصادی شرط لازم است اما شرط کافی نیست.

به هر حال بندر چابهار چندین دهه این فرصت را داشته است که گوی سبقت را از دیگر بنادر منطقه برباید و هر بار به دلایلی این امر میسر نشده است. شاید برای این امر خیلی زود، دوباره دیر شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    واقعا درست اشاره کرده بودیدبازاریابی، زیرساخت‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل ترکیبی و راه‌های دسترسی و…چابهار همتی برای توسعه موازی و هم‌زمان بقیه اقتضائات یک بندر اقیانوسی را ندارد،

  • 0 0

    سوال من این است الان قریب ۲۰ سال است قصد دارند این بندر را قطب گردشگری و تجاری کنند چرا دریغ از یک گزارش. بخدا دریای ما متولی دلسوز ندارد.

  • 0 0

    این که پاکستان قدر ابهای خود را می داند و هزینه می کند پر واضح است که منافع خودش را در این مورد می داند و تمام تلاش خود را برای استفاده از این نعمت خدادی می کند. حالا جمهوری اسلامی تا آنجا ساخت و توسعه را طول می دهد که وضعیت را بحرانی کند. یکی نیست به این آقایون بگوید اشتغال وکارآفرینی در این بندر خوابیده است چرا متوجه نیستید.؟

  • 0 0

    مطلبی که مدتهاست تمایل دارم به شما بگویم این است آیا مدیران صنعت دریایی ما در جای خودشان نشسته اند؟ یعنی بدرستی انتخاب شده اند؟ چرا تحرکی ندارند؟ انگار انگیزه ای برای توسعه دریا ندارند. کمی تآمل

  • 0 0

    خواب خوش که چه عرض کنم. خواب زمستانی