| کد خبر: 10954 |

گام نخست اصلاح قیمت سیمان

تین نیوز | با گذشت نزدیک به سه ماه از ابتدای سال جاری بالاخره قیمت جدید سیمان در بازار داخلی چکش خورد. براساس توافق صورت گرفته قیمت هر تن سیمان به جز پوزولانی فله 16 هزار تومان و قیمت هر تن سیمان پوزولانی ویژه نیز 13 هزار تومان افزایش خواهد داشت و نرخ‌های جدید از 31 خرداد ماه اعمال خواهد شد.
توافق صورت گرفته میان وزارت صنعت، معدن و تجارت با انجمن صنفی سیمان در حالی است که اوایل سال گذشته به‌منظور کاهش نقش دولت در قیمت‌گذاری‌ها تعیین قیمت و کنترل بازار به انجمن‌هایی که توانایی کنترل بازار را دارند، واگذار شد. بر این اساس، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به عنوان اولین انجمن موفق به عقد تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت شد و به این‌طریق بخشی از سیاست‌گذاری صنعت سیمان را به عهده گرفت.  براساس تفاهم‌نامه منعقده، انجمن صنفی سیمان مجاز شد تا حسب ضرورت و با توجه به هزینه‌های مترتب و در نظر داشتن شرایط رقابتی و ایجاد تعادل و مدیریت در بازارهای داخلی، نسبت به تعیین و ابلاغ قیمت فروش (درب کارخانه) انواع سیمان و کلینکر به صورت ملی و منطقه‌ای بدون وارد شدن شوک شدید به بازار اقدام کند. انجمن سیمان نیز با استناد به همین توافق‌نامه اواخر سال گذشته اقدام به افزایش 14 تا 22 درصدی قیمت انواع سیمان برای سال 93 کرد که این امر به محل مناقشه میان این وزارتخانه و انجمن سیمان بدل شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهانه وارد شدن شوک شدید به بازار همزمان با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش‌ قیمت‌ها مخالفت کرد و اردیبهشت ماه نیز حکم به بازگرداندن قیمت سیمان به سال گذشته داد. حکمی که با گذشت یک ماه شکسته شد و تولیدکنندگان سیمان توانستند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند.
استناد وزارت صنعت، معدن و تجارت به شوک‌آور بودن افزایش قیمت سیمان در بازار در حالی صورت گرفت که فعالان و تولیدکنندگان سیمان معتقد بودند که افزایش پیش‌بینی شده کمتر از تورم بوده و نمی‌تواند شوک به بازار وارد کند. استدلالی که ظاهرا توانست بالاخره نظر این وزارتخانه را جلب کند.
 
 موافقت دولت با افزایش قیمت سیمان
دبیر انجمن سیمان از موافقت سه‌شنبه گذشته دولت با افزایش قیمت سیمان خبرداد و گفت: براساس توافقی که با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، قیمت هر تن سیمان به جز پوزولانی فله 16 هزار تومان و قیمت هر تن سیمان پوزولانی ویژه نیز 13 هزار تومان افزایش خواهد داشت، ضمن اینکه قیمت‌های جدید از 31 خردادماه اجرایی خواهد شد. عبدالرضا شیخان افزود: بر این اساس، قیمت هر تن سیمان تیپ دو به 100هزار تومان و قیمت هر تن سیمان پوزولانی ویژه به 88 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
شیخان وضعیت تولید و صادرات سیمان را بسیار مناسب ارزیابی و تصریح کرد: تولید صنعت سیمان کشور در دو ماه ابتدای سال جاری با راندمان 95 درصد صورت گرفته است و امیدواریم با این افزایش قیمت، روند رو به رشد تولید سیمان نیز ادامه یابد. وی اظهار کرد: تولید سیمان در دو ماه ابتدای سال جاری معادل 8میلیون و 740 هزار تن بوده و در عین حال، در همین مدت 3 میلیون و 470 هزار تن نیز صادرات سیمان و کلینکر صورت گرفته است.
 
 رقابت منفی بلای جان سیمان  
دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور همچنین صادرات بی‌رویه و رقابت منفی بازار داخلی را دلیل نامتناسب شدن قیمت سیمان و کلینکر در کشور دانسته است. وی در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صنعت سیمان، بازار، صادرات، تجهیزات و محیط زیست که در محل همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان برگزار شد به « ایسنا» گفت:  دهه 80 شمسی آغاز خیزش صنعت سیمان کشور به سمت تعالی و پیشرفت بود، به طوری که ایران علاوه‌بر اینکه توانست از میزان تولید 30 میلیون تن سیمان در سال 82 به رقم 70میلیون تن سیمان در سال 92 دست یابد، به خودکفایی 60 درصدی در زمینه ماشین‌آلات و ادوات مرتبط با سیمان نیز دست یافت.
وی تصریح کرد: در اوایل سال 93 انجمن صنفی کارفرمایان با همکاری یک شرکت معتبر بورس کشور اقدام به برآورد کارشناسانه درصد افزایش قیمت محصول سیمان کرد و بر اساس آمارها و ارقام گزارش شده از سوی این شرکت مشخص شد که قیمت سیمان کشور باید چیزی در حدود 14 تا 22 درصد افزایش یابد، اما به علت تعهد اخلاقی انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور و درخواست مستقیم وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامل این انجمن به افزایش قیمت سیمان، به‌دلیل موفقیت دولت در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها قیمت سیمان کشور به مدت مشابه خود در سال 92 تنزل یافت.   وی افزود: از مجموع تولید 70 میلیون تن تولید سالانه سیمان کشور 55میلیون تن به مصرف داخل می‌رسد و امروز در کشور شاهد هستیم کالایی که با حجم انبوه در کشور تولید می‌شود بیش از صادرات در داخل مصرف می‌شود و این چندان مساله جالبی نیست.  دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور همچنین به آمار 55 میلیون تن مصرف سالانه داخل کشور اشاره و تصریح کرد: با رصد مصرف سرانه سیمان در کشور درمی‌یابیم که مصرف سیمان در کشور نیز کاهش یافته است، به طوری که این میزان طی چند سال گذشته از 756 کیلوگرم به 730 کیلوگرم کاهش یافته، این در حالی است که کارخانه‌های تولید سیمان کشور ظرفیت افزایش میزان تولید و رساندن تولید سالانه کشور به 80 میلیون تن را نیز دارند.  شیخان اظهار کرد: صنعتگران به اینکه اولین صادرکننده سیمان در دنیا بودیم افتخار نمی‌کنیم، بلکه به زمانی افتخار می‌کنیم که سیمان تولیدی کشور صرف‌نظر از وقت و هزینه صنعتگران بخش تولید، در سازندگی و آبادانی کشور مصرف شود و سودآوری بین‌المللی نیز داشته باشد.  
وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف سیمان کشور باید به رقم 1100 تا 1200 کیلوگرم برسد، خاطر نشان کرد: اکنون در کشور پروژه‌های نیمه تمام 80-60 درصدی وجود دارد که تنها به‌دلیل کمبود سیمان و فرآورده‌های مرتبط با آن نیمه کاره رها شده‌اند، اما دیگر انگیزه‌ای برای صنعتگر بخش سیمان نمانده است که به توسعه کارخانه خود اقدام کند یا با وجود داشتن سرمایه به احداث کارخانه دیگری اقدام کند، چرا که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به دنبال سودآوری زودبازده است، به عنوان مثال برای یک کارخانه یک میلیارد تنی 400هزار دلار سرمایه مورد نیاز است.
دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور گفت: کدام مسوول عاقلی سیمان مرغوب و با صرفه اقتصادی بالای تولید داخل را رها می‌کند و برای ساختن سازه‌های عمرانی سطح شهر از فولاد و آهن وارداتی، پرهزینه و بی‌کیفیت خارجی استفاده می‌کند؟ کدام مسوول راه و شهرسازی کاربردهای بالای روکش‌های بتنی که می‌تواند در جاده‌های شهری و بین شهری مورد استفاده قرار گیرد و بیش از 30 سال کارآیی دارند را رها می‌کند و با قیر گران‌قیمت جاده‌هایی می‌سازد که بیش از هفت سال کارآیی ندارند؟  شیخان ادامه داد: از سوی دیگر ایران روی خط زلزله قرار دارد، اما همه پیمانکاران ساختمانی بدون توجه به بی‌کیفیتی آهن و فولاد وارداتی این اقلام را در پیکره ساختمان به‌کار می‌برند و علاوه‌بر ناامن کردن پیکره ساختمان قیمت سازه‌های عمرانی شهر را نیز به همین شیوه افزایش می‌دهند.
وی به تفاهم‌نامه انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت سال 92 اشاره کرد و افزود: صادرات و تنظیم بازار بدون توجه به قیمت‌های بازار داخلی امکان‌پذیر نیست، زمانی که یک تاجر سیمان خارجی وارد کشور می‌شود و در مقابل قیمت 100 دلاری پیشنهادی یک صنعتگر برای فروش سیمان خود قرار می‌گیرد، به صورت علنی این موضوع را مطرح می‌کند که شما تاجران سیمان ایران که در کشور خود سیمان را 20 دلار مبادله می‌کنید چگونه انتظار فروش همین کالا را به پنج برابر قیمت به من دارید؟
دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور تصریح کرد: صادرات بی رویه و رقابت منفی بازار داخلی از جمله عواملی است که باعث نامتناسب شدن قیمت سیمان و کلینکر کشور شده است و انجمن صنفی کارفرمایان باید در اقدامی حساب‌شده و هدفمند قیمت‌های بازار را تحت کنترل خود درآورد.  شیخان اظهار کرد: امیدواریم با رفع مشکلات بانکی و تسهیل اعطای تسهیلات بتوانیم به رقم 5/8 درصد رشد تولید دست یابیم و صادرات خود را نیز ارتقا ببخشیم.  وی با اشاره به رقم صادرات سه میلیون و 400هزار تن سیمان در دو ماه گذشته گفت: از این مجموعه 11 کارخانه مرزی کشور موفق به صادرات دو میلیون تن سیمان شده‌اند و 11 کارخانه دیگر نیز در مجموع 780 هزار تن سیمان را صادر کرده‌اند، این در حالی است که 18 کارخانه تنها 91 هزار تن سیمان تولید و صادر کرده‌اند.  دبیر صنفی انجمن کارفرمایان سیمان کشور افزود: 22 کارخانه کشور می‌توانند حجم صادرات سیمان کشور را به دست گیرند، در حالی که 18 کارخانه دیگر  بهتر است هر چه زودتر صحنه رقابت صادراتی را ترک کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.