| کد خبر: 10924 |

پرویزخان بزرگترین مرز رسمی کشور برای صادرات کالاهای غیر نفتی به عراق

مرز رسمی پرویزخان بعنوان مهمترین و بزرگترین مرکز صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق و منطقه اقلیم کردستان است که روزانه محموله صادراتی بیش از یک هزار کامیون از این مرز صادر می شود.
 فعالیت تجاری در مرز پرویزخان این روزها به دلیل توسعه زیرساخت ها و امکانات و حضور گسترده تجار و پیله وران شتاب بیشتری نسبت به دیگر ایام سال به خود گرفته است.
ابراهیم رضایی بابادیˈ استاندار کرمانشاه در نخستین بازدیدش از این مرز رسمی، دستور به تغییر مدیریت بازارچه از سازمان همیاری شهرداری های استان کرمانشاه به فرمانداری قصرشیرین را صادر کرد که این امر مهم امروز موجب افزایش رونق در این مرز شده ضمن اینکه قصرشیرین نیز از محل درآمدهای مرز سهمی به خود اختصاص داده است.
پس از نخستین سفر استاندار کرمانشاه در نیمه دوم سال 92، جاده پرترافیک منتهی به مرز پرویزخان از دو لاین به چهار لاین تبدیل شد و با تفکیک و مجزا شدن مسیر تردد محموله های صادراتی، وضعیت آشفته قبلی سامان یافت و تا حدودی زیادی از بی نظمی های قبلی کاسته شد.
 
استاندار کرمانشاه همچنین چندی پیش در جلسه کارگروه توسعه اقتصادی این استان اعلام کرد: صادرات 10 میلیارد دلاری با توجه به توانمندی مرزها و بازارچه های مرزی این استان هدف گذاری شده که تحقق آن موجب توسعه همه جانبه و پایدار کرمانشاه خواهد شد.
 
رضایی بابادی افزود: با توجه به مشکلاتی که کرمانشاه با آن مواجه است تحقق این میزان صادرات به کشور عراق و اقلیم کردستان می تواند تاثیر زیادی در حل مشکلات استان داشته و شرایطی را فراهم کند تا بخش عمده ای از مشکلات موجود نیز کاسته شود.
 
استاندار کرمانشاه همچنین در این جلسه خواستار دو شیفته شدن کار گمرک استان کرمانشاه در این مرزها شد و این اقدام را موجب جلوگیری از معطلی کامیون های حامل کالا و افزایش شتاب روند صادرات دانست.
 
هم اکنون روزانه بطور متوسط یک هزار کامیون حامل کالاهای صادراتی همچون میوه و تره بار، خشکبار، لوزام و مصالح ساختمانی، لوزام خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود.
 
همچنین در این مرز روزانه بطور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزیت سوخت ایرانی و عراقی از مبدا اقلیم کردستان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک ایران می شوند.
 
فعالیت کوله بران در قالب تجارت چمدانی نیز برای واردات کالاهای خارجی به کشورمان هم اینک با اتخاذ تدابیری مبنی بر افزایش حجم مبادلات از 15 میلیون ریال به 50 میلیون ریال رونق بیشتری گرفته است ضمن اینکه تردد مسافر و گردشگر میان اقلیم کردستان عراق و استان کرمانشاه نیز با ارایه گذرنامه بدون روادید در این مرز انجام می شود.
 
بمنظور اختصاص سهمی از درآمدهای حاصل از ترانزیت سوخت به شهرستان قصرشیرین بویژه شهرداری برای اجرای طرح های عمرانی و خدماتی، پارکینگ هایی در دو طرف جاده ورودی به مرز پرویزخان و ابتدای ورودی به شهر قصرشیرین برای استقرار تانکرهای ترانزیت سوخت و کامیون های حامل کالاهای صادراتی ایجاد شده تا از محل درآمد آن، شهرداری در امور عمرانی و خدماتی شهر مشکل مالی کمتری داشته باشد.
 
محوطه پایانه مسافری مرز پرویزخان با تلاش سازمان حمل و نقل و پایانه های استان کرمانشاه و بدنبال تاکید استاندار هم اینک تسطیح شده و زیرسازی و روکش آسفالت آن نیز انجام گرفته و عملیات دیوارکشی محوطه پایانه نیز بزودی آغاز می شود تا فصل نوینی از فعالیت ها در این مرز رسمی به واقعیت نزدیک شود.
 
البته ساختمان تجاری، پارکینگ ها و محوطه پایانه صادراتی کالا نیز در شرف احداث هستند، و ساخت سازه های مربوط به سر درب ورودی و خروجی محوطه پایانه مرزی پرویزخان هم اینک شروع شده و به گفته مسوولان، مرداد امسال به بهره برداری می رسد.
 
سردرب خروجی بازارچه درست مقابل دروازه ورودی بازارچه مرزی پرویزخان در خاک عراق قرار گرفته و یک تابلوی بزرگ راهنمایی نیز میان محوطه ورودی و خروجی از سوی سازمان حمل و نقل و پایانه های استان کرمانشاه نصب شده است.
 
پیمانکاران زیادی در پایانه مسافری، سردرب ها و برج های نوری مشغول کارند ضمن اینکه قرار است تکلیف واگذاری ساخت سالن تجاری نیز با اتمام کار مناقصه و مشخص شدن پیمانکار، بزودی مشخص می شود.
 
معاون سیاسی فرماندار قصرشیرین می گوید: صادرات کالا و ترانزیت سوخت و مبادلات تجاری در مرزهای این شهرستان بدون وقفه و بر اساس روال عادی در حال انجام است.
 
ˈنعمت اله نازپروردهˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تحولات اخیر عراق و درگیری های داخل این کشور افزود: طبق آمارهای ثبت شده امروز یک هزار دستگاه تانکر سوخت از مرزهای این شهرستان وارد کشور شده اند.
 
وی با بیان اینکه با توجه به کاهش صادرات میوه و تره بار بدلیل فصل گرما، امروز محموله صادراتی 400 دستگاه کامیون از مرز رسمی پرویزخان به عراق ارسال شد است، گفت: مرز خسروی بدلیل عدم حضور تجار عراقی هم اینک غیرفعال است هر چند برای فعالیت مشکلی از سوی تجار و فعالان اقتصادی و دستگاه های خدماتی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
 
وی افزود: علاوه بر مبادلات تجاری، تردد مسافران به اقلیم کردستان عراق و بالعکس از مرز پرویزخان نیز همچون گذشته انجام می گیرد و با توجه به آغاز فصل تابستان و تعطیلات تابستانی این ترددها نسبت به گذشته افزایش نیز یافته است.
 
قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بیش از 25 هزار نفر جمعیت و دارای 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق است که در امتداد این مرزهای طولانی دو مرز رسمی خسروی و پرویز خان فعال است که مرز رسمی خسروی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی عراق و مرز رسمی پرویزخان هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.