| کد خبر: 108370 |

◄ نارضایتی از ناتوانی پلیس در استفاده از سپهتن

تین‌نیوز

| کنترل عملکرد ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر، همواره از دغدغه‌های مسئولین ذی‌ربط بوده و هست، چنانکه در سال‌های اخیر سیستم‌های متعددی بدین منظور طرح‌ریزی و حتی اجراشده است تا ایمنی راه‌ها و مسافرین ارتقاء یابد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دوربین‌های کنترل سرعت، سامانه‌های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی و سامانه کنترل سرعت«GPS»  آفلاین که توسط پلیس‌راه برای ناوگان اتوبوس اجرا شده است، ازجمله این سیستم‌ها بودند تا بیش‌ازپیش ایمنی راه‌ها افزایش یابد.

ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور نقش بسزایی در امنیت و آسایش مردم دارد و حتی سرعت توسعه اقتصادی کشور در گرو این امر است.

در این راستا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان «سپهتن» باهدف ارتقای ایمنی و نظارت دقیق بر عملکرد این ناوگان از سوی مراجع و مسئولین ذی‌ربط طرح‌ریزی گردیده است.

همچنین برای اتوبوس‌ها، دستگاه ارتباطی به نام DSRC در سامانه قرار داده شده است که می‌تواند به محض نزدیک شدن به پاسگاه‌ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کرده و عملکرد وسیله نقلیه در پاسگاه مورد بررسی قرار گیرد.
 
سامانه مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه‌های مورد نیاز تبادل داده می‌کند. ارتقاء بهره‌وری حمل‌ونقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و همچنین افزایش ایمنی و ارتقاء سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان، از اهداف اصلی استفاده از طرح سپهتن است.
 
همچنین افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات با استفاده از سامانه‌های برخط، افزایش نظارت، نیاز به بومی‌سازی در کنار الگوبرداری از تکنولوژی روز در زمینه کنترل حمل‌ونقل و همچنین خلاء نظارت بر خط بر عملکرد ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر در کشور از ضرورت‌های اجرای طرح های کلان ملی از جمله سامانه سپهتن در حوزه حمل‌ونقل بر شمرده شده است.
 
بر اساس این گزارش، وجود بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو شامل ناوگان‌های فعال مسافری و باری جاده‌ای، وجود بیش از ۶۰۰ هزار نفر راننده حرفه‌ای فعال در این حوزه و همچنین جابجایی سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا و ۳۰۰ میلیون نفر مسافر از دلایل وجود سامانه ملی یکپارچه سپهتن خبر می‌دهد. وجود بیش از ۴۴۰ هزار دستگاه خودرو، مصرف سالانه ۱۰ هزار میلیون لیتر گازوئیل و همچنین وقوع سالانه ۸ هزار و ۳۰۰ فقره تصادف فوتی و جرحی مربوط به ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای گویای این واقعیت است که مدیریت یکپارچه در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای تنها در گرو وجود سامانه یکپارچه ملی امکان‌پذیر است.

اوایل مهرماه بود که مسئولین راهداری خبر به بهره‌برداری رسیدن این سامانه را اعلام کردند، در این سامانه دستگاهی بر هر خودرو «اتوبوس‌ها، کامیون‌ها، مینی‌بوس‌ها و...» نصب می‌شود که از طریق این دستگاه ارتباط پایداری با خودرو برقرار می‌شود. این دستگاه مجهز به دریافت‌کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی «GPS,GLONASS, GALILEO» است و از این طریق موقعیت خودرو با بیشترین دقت و سرعت محاسبه می‌شود.

تا این مرحله همه‌چیز مطلوب و بی‌نقص به نظر می‌رسد، اما باید دید امروز که مدت‌زمان نسبتاً زیادی از اجرای این طرح می‌گذرد شرایط چگونه است؟ آیا این سامانه مشکل نظارت بر حمل‌ونقل بار و مسافر را به‌طورکلی مرتفع کرده یا خیر و اگر نواقصی وجود دارد در چه حوزه‌ای است، برای پاسخ به این سؤالات به سراغ رئیس انجمن مسافربری رفتیم و نظر ایشان را در این رابطه جویا شدیم.

مجیدی گفت: بنده با توجه به مسئولیتی که دارم هر روزه درگیر نصب دستگاه‌های سپهتن هستم، روز گذشته هم به‌اتفاق همکاران جلسه‌ای با موضوع سپهتن ترتیب دادیم، و عرایض بنده به‌نوعی به نمایندگی از سایر همکاران نیز هست.

این مقام مسئول ادامه داد: ماجرا از این‌ قرار است که پلیس از ما خواست که تمام وسایل نقلیه عمومی را به سامانه سپهتن مجهز کنیم، ما هم از همان روز اول اقدام به انجام این کارکردیم.

رئیس انجمن مسافربری ادامه داد: در همان زمان پلیس اعلام کرد اولین جاده‌ای که این سامانه در آن کنترل می‌شود، جاده تهران به اصفهان است، بنابراین بلافاصله تمامی خودروهای خط تهران اصفهان را به این سامانه مجهز کردیم، اما زمانی که پلیس از عهده امور برنمی‌آید و اقداماتش با ضعف همراه است، راننده که گناهی ندارد.

او افزود: در جلسه اصلی سامانه سپهتن قرار شد مبلغ یک‌میلیون و چهارصد و بیست هزار تومان هزینه نصب این سامانه باشد و این در حالی است که این مبلغ امروز به یک‌میلیون و هفت‌صد هزار تومان رسیده است، در این‌ بین  مصوبه هیئت‌وزیران را داریم که بر اساس آن شرکت نفت 75 درصد کمک می‌کند، این مبلغ را سازمان راهداری دریافت کرد یا نه مشخص نیست اما به‌هرحال این مبلغ به دست ما نرسید، در مرحله بعد قرار شد 70 درصد از این مبلغ را از بانک وام بگیرم و به راننده پرداخت کنیم اما متأسفانه این موضوع هم عملی نشد.

مجیدی در خصوص شرایط کنونی این سیستم گفت: نهایتاً در حال حاضر راننده مجبور است مبلغ یک‌میلیون و هفت‌صد هزار تومان به‌صورت نقدی پرداخت بکند، بازهم با این مسئله کنار آمدیم و راننده‌ها این مبلغ را پرداخت می‌کنند و این سامانه را روی خودرو نصب می‌کنند، اما پلیس توانایی استفاده از آن را ندارد.

او با اشاره به مسئله اصلی این سیستم گفت: دستگاه سپهتن طوری است که گواهی‌نامه هوشمند راننده وارد آن می‌شود، وقتی وارد دستگاه می‌شود، یک دوربین کوچک هم در کنار این دستگاه قرار دارد و مطابقت بین چهره راننده و عکس روی گواهی‌نامه را بررسی می‌کند، اما این دستگاه توانایی انجام چنین کاری را ندارد و در اکثر مواقع نمی‌تواند عکس گواهی‌نامه را تشخیص بدهد.

مجیدی گفت: پس‌ازاینکه دستگاه نتوانست وظیفه‌اش را انجام بدهد، پلیس می‌گوید، فعلاً دستگاه مشکل دارد و از راننده همان دفترچه‌های قدیمی را مطالبه می‌کند، من از شما می‌پرسم این مسئله عادلانه و صحیح است؟

مگر قرار نبود با راه‌اندازی این سیستم و دریافت این مبلغ دیگر هیچ راننده‌ای رو به روی پلیس‌راه‌ها توقف نداشته باشد؟ پس این‌همه هزینه برای چه بود؟ ما که هنوز با همان سیستم گذشته مشغول به کاریم؟

رئیس انجمن مسافربری در پایان گفت: واقعیت این است که پلیس از عهده این کار برنمی‌آید، ما هنوز هم مشکل ثبت ساعت راداریم و طبق روال معمول ایده در مرحله تصویب فوق‌العاده و خوب بود اما در مرحله اجرا کمیتش لنگ میزند.

حال باید دید آیا این مشکل فنی قابل‌حل است یا خیر و اگر قابل‌حل نیست تکلیف مبالغی که از راننده‌ها دریافت شده چه می‌شود؟ خبرنگار تین‌‌نیوز در روزهای برای شنیدن جوابی به این مسائل گفتگویی با مسئولین پلیس‌راه خواهد داشت و مشروح آن را در همین پایگاه خبری منتشر خواهد کرد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.