| کد خبر: 108279 |

کارشکنی سعودی ها در تصمیم گیری اوپک

تین نیوز| سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس،با اشاره به تهدید عربستان به افزایش تولید نفت در صورت عدم کاهش تولید ایران گفت:اتخاذ تصمیمات نابجا از سوی مقامات آل سعود در طی چند سال اخیر در موضوعات نفتی نه تنها به این کشور بلکه به اعضای اوپک نیز آسیب زده است.
 
اسدالله قره خانی با اشاره به تهدید عربستان به افزایش تولید نفت درصورت عدم کاهش تولید ایران گفت:عربستان در طی چند ماه اخیر ثبات در تصمیم گیری نداشته و بارها درباره طرح فریزنفتی اظهارنظرهای متناقضی داشته است که بخشی از این اظهارنظرها متاثر از تحولات سیاسی منطقه است و هم اکنون عربستان به دلیل تنگ شدن عرصه داعش در جبهه سوریه و موصل بار دیگر دست به تهدید و عهدشکنی زده که البته با توجه به سیاست های اخیر این کشور ایجاد جنگ نفتی توسط این کشور دور از ذهن نیست.

نماینده مردم علی آبادکتول درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه تصمیمات عربستان بیش از اینکه سرچشمه اقتصادی داشته باشد،نشات گرفته از مسایل سیاسی است، افزود: عربستان طی چندسال گذشته سابقه خوبی در اوپک نداشته است و تصمیمات نفتی را به مرحله اجرا گذاشته که با منافع جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه مطابقت نداشته است و  اتخاذ تصمیمات نابجا از سوی مقامات آل سعود در طی چند سال اخیر در موضوعات نفتی نه تنها به این کشور بلکه به اعضای اوپک نیز آسیب زده است.

افزایش مجدد تنش ها در اوپک نشان دهنده ماهیت شکننده توافقات آن است
قره خانی با اشاره به افزایش تولید نفت ایران در روزهای اخیر،ادامه داد: تصمیم جدی ایران برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار نفت و رسیدن به سطح تولید قبل از تحریم‌ها،گویا سبب نگرانی برخی کشورها همانند عربستان شده است و به دنبال راهی هستند تا به هرنحوی روند افزایش تولید نفت کشورمان بعد از رفع تحریم‌ها را متوقف کنند.

وی با بیان اینکه عربستان با سیاست های غلط خود قیمت نفت را به یک سوم کاهش می دهد،یادآور شد:افزایش مجدد تنش ها در جریان نشست هفته گذشته اوپک نشان دهنده ماهیت شکننده توافقات اوپک است و به نظر می رسد که اوپک تا نهایی کردن توافق اولیه الجزایر و تبدیل آن به یک توافق قابل اجرا برای کاهش تولید راه درازی در پیش دارد.

ریسک پذیری برای سرمایه گذاری در ایران با کاهش قیمت نفت افزایش می یابد
قره خانی با اشاره به مذاکره شرکت های بزرگ نفتی با ایران برای سرمایه گذاری در میادین نفتی کشور،افزود: اگر قیمت نفت گران تر بوده و افزایش یابد؛قدرت چانه زنی ایران با شرکت های خارجی بیشتر می شود و شرکت های خارجی تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در ایران خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه بسیاری از پالایشگاه های دنیا در زمستان درحال اُورهال هستند،تصریح کرد:ریسک پذیری برای سرمایه گذاری در ایران با کاهش قیمت نفت افزایش می یابد و اگر پروژه ها ریسک پذیر شود؛هزینه انعقاد قرارداد برای ایران گرانتر تمام می شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.