| کد خبر: 105345 |

بررسی وضعیت رشد اقتصادی در سال جاری

سهم حمل‌و‌نقل از رشد اقتصادی چقدر است؟

تین‌نیوز| بخش حمل‌و‌نقل در سال جاری نزدیک به ۵ درصد رشد خواهد کرد. به گزارش حمل‌و‌نقل این پیش‌بینی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و نشان می‌دهد بخش حمل‌و‌نقل در سال ۱۳۹۵ می‌تواند رشدی در حدود ۴,۹ درصد را تجربه نماید.

  این رشد قابل توجه در شرایطی پیش‌بینی شده است که در سال گذشته بخش حمل‌و‌نقل با رشد منفی ۶,۸ درصدی ارزش افزوده این بخش روبه‌رو بوده است.
 
مرکز آمار ایران در سخت‌ترین سال اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته، با کاهش منفی ۶,۸ درصد روبه‌رو بود اما رشد مثبت اقتصادی ایران در سال جاری می‌تواند تغییری را در بخش حمل‌و‌نقل نیز ایجاد کرده و سبب رشد این حوزه مهم از اقتصاد ایران شود. رشد اقتصادی در سال جاری از سوی این مرکز در حدود ۶,۶ درصد برآورد شده است.
 
 خدمات حمل‌و‌نقل یکی از مهم‌ترین زیربخش‌های خدمات محسوب می‌شود چرا که این حوزه حلقه وصل بین طرفین عرضه و تقاضای بازار کالا بوده و در همه اشکال مختلف خود اعم از زمینی، ریلی، آبی و هوایی، عرضه کنندگان کالا را به تقاضا کنندگان وصل می‌کند.

پیش‌بینی رشد اقتصاد ایران در حالی صورت می‌گیرد که برآوردها نشان می‌دهد در سال جاری حجم صادرات غیر‌نفتی ایران نیز دستخوش افزایش شود و این مهم می‌تواند زمینه ساز استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه باشد.
 
این بخش برای مسافران نیز خدمات جابه‌جایی را ارائه می‌دهد و رشد سفرها و صنعت توریسم ارتباطی مستقیم با رشد حوزه حمل‌و‌نقل در ایران دارد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوره زمانی سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، ارزش افزوده خدمات حمل‌و‌نقل به طور متوسط ۲۱ درصد از ارزش افزوده بخش خدمات در اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده بود.

در صورتی که این سهم از تولید ناخالص داخلی مورد محاسبه قرار گیرد مشخص می‌شود ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران در این دوره زمانی به بخش حمل‌و‌نقل اختصاص داشته است.
 
بسیاری از کارشناسان رشد ارزش افزوده در بخش حمل‌و‌نقل را بر مبنای محاسبات صورت گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی کمی خوشبینانه می‌دانند چرا که مرکز آمار ایران پیش‌بینی کرده است رشد ارزش افزوده در این حوزه محدود به ۱,۴ درصد باشد.

با این وجود مرکز پژوهش‌های مجلس با استناد به اینکه عملکرد اقتصاد ایران در بهار امسال مثبت‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و موتور اقتصاد ایران در مسیر مناسبی به حرکت درآمده است، این رشد را تا ۴,۹ درصد منطقی دانسته است.

یکی از مهم‌ترین دلایل توجیه کننده رشد مثبت خدمات حمل‌و‌نقل در سال ۱۳۹۵ را می‌توان در رشد مثبت بخش‌های کشاورزی و صنعت ردیابی کرد.
 
 رشد بخش صنعت می‌تواند استفاده از ظرفیت‌های بالقوه بخش حمل‌و‌نقل را بالفعل نماید.  این مرکز رشد حوزه صنعت را در سال جاری مثبت ارزیابی کرده است.

 بخش صنعت ایران در ده ساله منتهی به ۱۳۹۳، به طور متوسط ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را به خود اختصاص داد. وجود این سهم بالا نشانگر اهمیت این حوزه در رشد کلیت  اقتصاد ایران است خصوصا که رشد این بخش می‌تواند موتور محرکه رشد بخش‌هایی نظیر بازرگانی و حمل‌و‌نقل نیز باشد.

بخش صنعت ایران در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به دلیل تشدید تحریم‌ها، رشدی منفی را تجربه کرد و به دنبال این رشد منفی، سایر حوزه‌های مرتبط با این بخش نیز در رکودی فراگیر فرو رفته و با کاهش رشد روبه‌رو شدند.
 
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری، ۱,۴ درصد رشد را تجربه خواهد کرد. ذکر این نکته ضروری است، در سال گذشته نیز بخش صنعت به دلیل کاهش قابل توجه تقاضا و کمبود اعتبارات مالی در کشور مجددا شرایطی منفی را تجربه کرد. برخی با استناد به دستاوردهای برجام بر این اعتقادند که رشد بخش صنعت در سال جاری می‌تواند زمینه ساز رشدی مداوم و پایدار در سال‌های آتی باشد تا صنعت ایران در آخرین سال‌های سده سیزده بتواند وضعیتی متفاوت را در ایران و بازارهای جهانی برای خود دست و پا نماید.
 
برآوردها نشان می‌دهد اغلب زیربخش‌های صنعت ایران در سال جاری موقعیتی مساعد را خواهند داشت اما صنایعی نظیر سیمان که به بازارهای صادراتی عراق وابستگی بالاتری داشتند همچنان در شرایطی رکودی به سر خواهند برد.

همچنین دیگر حوزه مرتبط با بخش حمل‌و‌نقل، یعنی حوزه کشاورزی نیز در این سال رشدی برابر با ۳,۵ درصد را تجربه خواهد کرد که این رقم می‌تواند در توسعه بنیان‌های حمل‌و‌نقلی در کشور نقشی مؤثر ایفا کند. بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی است که در ده سال منتهی به سال ۱۳۹۳، به طور متوسط ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.
 
با این حال باید توجه داشت رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد که اهم آنها عبارتند از رشد میزان بارندگی، جریان‌های سطحی، خروجی سدها، سطح زیر کشت و همچنین تکنولوژی استفاده از آب.

ارزیابی رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال‌های اخیر حاکی از آن است که در همه سال‌ها جز سال ۱۳۹۰ رشد این بخش مثبت بوده است. حتی در سال گذشته نیز مرکز آمار ایران رشد این بخش را برابر با ۵,۷ درصد اعلام کرد و حالا نیز مرکز پژوهش‌های مجلس برآوردی ارائه داده است که بر رشد ۳,۵ درصدی این بخش در سال جاری دلالت دارد.
 
 ذکر این نکته ضروری است که توسعه بخش کشاورزی به دلیل بحران‌های نشای از بی‌آبی و استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر با دقت و وسواس بیشتری نسبت به سال‌های قبل صورت می‌گیرد چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد استحصال آب‌های زیرزمینی، هر چند در کوتاه مدت ممکن است به رشد و توسعه کشاورزی در کشور منجر شود اما در بلند مدت ایران را به سرزمینی بی‌آب‌تر از قبل تبدیل خواهد نمود از این رو استفاده از تکنولوژی‌های استفاده از آب در این میان مهم‌تر از توسعه سطح زیر کشت تلقی می‌شود. نمودارهای زیر توسعه هر سه بخش حمل‌و‌نقل، کشاورزی و صنعت را در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و همچنین پیش‌بینی وضعیت در سال جاری را نشان می‌دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.