| کد خبر: 10534 |

صنعت گردشگری مصر؛ بررسی آسیب ها از انقلاب ۲۰۱۱ و چشم انداز پیش رو

تین نیوز |  به دنبال وقوع انقلاب مصر در سال 2011، صنعت گردشگری این کشور که یکی از منابع عمده ی درآمدزایی به ‌شمار می ‌رود با بحران های زیادی روبه رو شد. با وجود تلاش مقامات مصر در راستای ترمیم و توسعه ی مجدد صنعت گردشگری این کشور، معضل جذب گردشگران همچنان پا برجاست. از دید بسیاری از کارشناسان، صنعت گردشگری مصر از زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارک در اوایل سال 2011 تاکنون از ناامنی های موجود در این کشور متاثر شده و برقراری امینت و بازگشت اطمینان گردشگران از جهت امن بودن مکان های گردشگری اصلی ترین عاملی است که می تواند جان تازه ای به صنعت گردشگری مصر ببخشد.
مصر یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری بوده و آثار باستانی متعدد موجود در این کشور که مهم ترین آن‌ها اهرام سه‌گانه است گردشگران زیادی را جذب این کشور می‌کند. حدود 12 درصد نیروی کار مصر در بخش گردشگری و شهرهای تفریحی ساحل دریای سرخ فعالیت دارند.
انقلاب سال 2011 مصر به حکومت سی ساله ی حسنی مبارک در این کشور پایان داد و قانون اساسی جدیدی در این کشور تدوین شد. به دنبال این تحول سیاسی، گردشگری مصر از سال 2011 و برکناری حسنی مبارک تاکنون به تناوب براثر تنش و ناآرامی‌های داخلی آسیب دید. گردشگری خارجی مصر همچنان تحت تاثیر عوارض مخرب چند سال گذشته است.
اعتراضات سراسری 2011 مصر در شرایطی اتفاق افتاد که 40 درصد مردم مصر دارای درآمدی کمتر از 2 دلار در روز بودند و آخرین آمار، نرخ تورم در این کشور را 13 درصد اعلام می‌کرد. شکاف طبقاتی در مصر در آستانه ی بحران‌های این کشور بسیار بیشتر از حالت استاندارد جهانی است. پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها و بانک‌ها در اعتراضات گسترده ی مصر به کلی تعطیل و غیر فعال شدند و حرکت اقتصاد مصر با این احوال به کلی متوقف شده. علاوه بر بانک‌ها، بازار سهام نیز در 1 فوریه 2011 در مصر تعطیل شد. اعتراضات خیابانی در مصر و توقف چرخه ی صنعت گردشگری در این کشور، روزی 500 میلیون یورو به اقتصاد مصر ضرر زده است.
ناآرامی‌های سیاسی به ویژه به توریسم فرهنگی در لوکسور، آسوان و دیگر سایت‌های باستان شناسی کشور که سالانه میلیون‌ها گردشگر را بخود جذب می‌کرد، آسیب زد. این درحالی است که بیش از 4 میلیون مصری مستقیما وابسته به صنعت گردشگری هستند که هرکدام سه یا چهار فرد دیگر را تحت تکفل دارند و این به معنی 16 میلیون نفر از جمعیت مصر است که منفی یا مثبت از فعالیت‌های بخش گردشگری سود یا زیان می‌بینند.
بعد از انقلاب مصر سرمایه ‌گذاری خارجی در این کشور افت را تجربه کرد و از 26 میلیارد دلار در سال 2010 به 16 میلیارد دلار در سال 2012 رسید. صنعت گردشگری مصر یکی از منابع عمده درآمدزایی در مصر به ‌شمار می ‌رفت. با وقوع انقلاب مصر و کاهش امنیت در این کشور صنعت توریسم مصر نیز از رونق سابق برخوردار نیست و این کشور را از یکی از اصلی ‌ترین منابع ارزآوری محروم کرده است.
با این وصف، صنعت گردشگری مصر که بخش کلیدی اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد فروپاشیده است. درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری مصر از زمانی که عملیات تروریستی در این کشور به اوج خود رسید، به شدت افت کرده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 12 هزار نفر هر ساله در جاده های مصر کشته می شوند. این آمار این کشور را در بین 10 کشور بد جهان از نظر امنیت جاده ای قرار می دهد. بر اساس آمار و ارقامی که سازمان تشویق گردشگری فرانسه ارائه کرده است. در سه ماهه ی نخست امسال تنها 56 هزار فرانسوی از مصر و اماکن تاریخی آن بازدید کرده‌اند.
از زمانی که خودروی حامل گردشگران کره جنوبی مورد حمله قرار گرفت گردشگران حدود 15 کشور جهان تمایل زیادی برای سفر به مصر از خود نشان نمی دهند، به طوری که از شمار گردشگران خارجی در سه ماهه نخست امسال به میزان 30 درصد کاسته شد. شرکت‌های خارجی از قبیل شرکت جنرال موتورز آمریکا، شرکت نفتی رویال دویچ شل، شرکت الکترولوکس سوئد نیز با تشدید اوضاع امنیتی در مصر، تصمیم گرفته‌اند فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کنند و این امر مشکلی دیگری بر مشکلات اقتصادی مصر افزوده است.
باوجود اینکه گردشگری مصر از سال 2011 و برکناری حسنی مبارک تاکنون به تناوب براثر تنش و ناآرامی‌های داخلی آسیب دیده، وزیر گردشگری مصر 2013 را بدترین سال برای گردشگری این کشور از نظر جذب گردشگرخارجی بدترین سال برای صنعت گردشگری مصر دانست. درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری مصر در سال 2013 نسبت به سال پیش از آن با 41 درصد کاهش به پنج میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.
اقتصاد مصر نیز در حال سپری کردن یک دوره‌ی بحرانی است. در این شرایط همان­گونه که بسیاری از تحلیل­گران اقتصادی باور دارند، اجرایی کردن اصلاحات اقتصادی در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی بسیار مشکل است و این درحالی است که در اولویت بودن مسائل اقتصادی، عملی­ کردن این اصلاحات را سخت‌تر هم می‌کند.
بنابراین به دلیل مدیریت فاجعه‌بار سیاسی، مصری‌ها نتوانسته­ اند از ظرفیت اقتصادی صنعت توریسم استفاده کنند صنعت گردش‌گری در گذشته یکی از مهم‌ترین بازوهای اقتصاد مصر بود اما؛ بی‌ثباتی‌هایی که بعد از انقلاب مصر ایجاد شده است، ضربه‌ی سنگینی به صنعت گردش‌گری این کشور وارد آورده است که موجب تشدید کسری بودجه‌ی مصر و کاهش درآمدهای خارجی این کشور در صنعت توریسم شده است.
چالش واقعی برای حکومت جدید مصر، نهایی کردن و اجرایی کردن طرح اصلاحات اقتصادی است، اقدامی که بتواند کسری بودجه‌ی مصر را کاهش داده و هم‌زمان با آن رشد اقتصادی را هم افزایش دهد.با توجه به این شرایط، وابستگی اقتصادی مصر به کشورهای خارجی و کمک ­های مالی که از خارج می­رسد، همچنان مهم‌ترین سد در راه بهبود وضعیت اقتصادی مصر خواهد بود، موضوعی که دولت آینده‌ی مصر و رئیس جمهور آینده‌ی این کشور هم، از هر گروه و طیف سیاسی با آن مواجه خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.