| کد خبر: 102955 |

بی‎علاقه‌گی بخش خصوصی به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار

تین‌نیوز| به گفته مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بخش خصوصی هیچ علاقه‎ای به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار نشان نداده است.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، تمایل هند به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار را مشابه علاقه‎مندی چین به سرمایه‎گذاری در بندر گوادر پاکستان دانست و گفت: هندی‎ها به این دلیل که می‎خواهند کالاهای داخلی خود را از مسیر ایران به کشورهای آسیای میانه، ترانزیت کنند، سرمایه‎گذاری در این بندر را انتخاب کرده‎اند.

هادی حق‎شناس با اشاره به واگذاری برخی طرح‎های بندر چابهار به هندی‎ها، اظهار کرد: بر اساس این قرارداد، طرف هندی موظف است ۸۵ میلیون دلار تجهیزات برای بندر چابهار خریداری کند، این در حالی است که این میزان سرمایه‎گذاری در چابهار با توجه به مناسب نبودن حجم ترانزیت، مورد استقبال بخش خصوصی داخلی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در بندر چابهار نیست، گفت: در سنوات گذشته با وجود اینکه بندر چابهار به صورت بالقوه توان تخلیه و بارگیری حداقل 2.5 میلیون کالا را داشت و عملیات تخلیه و بارگیری هم از سوی پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‎شد، میزان ترانزیت، در حد مطلوب نبود به همین دلیل سرمایه‎گذاری در بخش تامین تجهیزات استراتژیک این بندر هم انجام نشد.

حق‎شناس ادامه داد: اگر هندی‎ها علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در چابهار هستند، به این دلیل نیست که بخواهند کالاهای خود را در بندر چابهار تخلیه و بارگیری کنند، بلکه آن‎ها می‌‏خواهند کالاهای داخلی خود را از مسیر ایران به کشورهای آسیای میانه، ترانزیت کنند.

او افزود: همانطور که چینی‎ها به منظور توسعه ترانزیت، علاقه‎مند به سرمایه‎گذاری در بندر گوادر پاکستان هستند، هند هم برای تردد کالا و استفاده از مسیر کریدور شمال- جنوب، به سرمایه‎گذاری در چابهار علاقه‎مند است.

مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، واگذاری پیمانکاری برخی طرح‎ها را به سرمایه‎گذاران خارجی در کشورهای پیشرفته جهان مرسوم دانست، و گفت: قرارداد با هندی‎ها به صورت BOT است و بر اساس آن فقط اپراتوری این بندر برای مدت 10 سال به طرف هندی واگذار شده است. به گفته وی مالکیت و مدیریت بندر چابهار به هیچ‎وجه واگذار نشده است. در این قرارداد علاوه بر سرمایه‎گذاری هندی‎ها، فعال‎تر شدن ترانزیت هم مورد توجه قرار گرفته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.