| کد خبر: 102928 |

◄رابطه بین پوشک بچه‌ها و سیاستمداران!

وبلاگ تین‌نیوز،فریدون اروجلو| من معتقدم برخی از آدم ها را  فقط عزارئیل می تواند از قدرت جدا کند! یکی از این نمونه  ها اسلام کریم اف رییس جمهوری ازبکستان بود که روز جمعه دو هفته قبل در سمرقند زادگاه خود پس از حدود 26 سال ریاست جمهوری به سختی  و با زور ! درسن  78 سالگی جان عاریت خویش را به جناب عزرائیل واگذاروپست مادام العمر ریاست جمهوری را برای همیشه ترک کرد.

کریم اوف در سال 1991  استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن 68درصد آرا نخستین رییس جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تا زمان پایان حیات قدرت رارها نکرد واگر مرگ گریبان او را نمی گرفت معلوم نبود تا کی برسر قدرت باقی می ماند!

مطلبی را اخیرایکی از دوستان از کتاب «جباریت» نوشته «مانس اشپربر» روانشناس شهیر آلمانی برایم فرستاد که شنیدن و توجه به آن خالی از لطف نیست این کتاب  ظاهرا تحلیل روان‌شناختی تحولاتی است که ماندن طولانی در قدرت، در شخصیت و ساختار روانی صاحبان قدرت  پدید می‌آورد.

 او دردمندانه می نویسد که لذت ناشی از قدرت، موجب افزایش ترشح هورمون‌ّهای دوپامین و سروتونین در مغز می‌شود. افزایش مداوم ترشح این هورمون‌ها منجر به اعتیاد مغز به آنها می‌شود و آنگاه همین اعتیاد فرد را وا می‌دارد که با شدت بیشتری بکوشد تا روزبه‌روز قدرت خود را بسط دهد تا لذت حاصل از قدرتش کاهش نیابد (دقیقاً مانند وقتی معتادان مجبورند دوز مصرفی خود را بالا ببرند تا میزان رضایتشان کاهش نیابد)
فرقی نمی‌کند، این روحیه قدرت طلبی می‌تواند در اداره یک کشور یا خانه باشد، در اداره باشد، در وزارتخانه باشد یا حتی در نانوایی باشد. هر موضعی که به ما احساس قدرت بدهد، می‌تواند ما را معتاد کند و به همین علت در برابر تغییر آن وضعیت مقاومت می‌کنیم ودوست داریم بیشتر در قدرت باقی بمانیم !

با این حساب، از اینکه انتظار داشته باشیم حاکمانی که دربسیاری از کشورهای جهان  سالهاست براریکه قدرت تکیه زده وبرخی انتظار حکومت مدام العمر را دارند ! خودشان از قدرت کنار بروندامری محال است چرا ؟که  در آن بالاها، این «سروتونین» و «دوپامین» هستند که مقامات را هدایت می‌کنند نه اعتقاد به گردش قدرت ودموکراسی و نخبگان دلسوز یا مشاوران عاقل و متخصصان توسعه خواه!

چقدر این جمله منتسب به مارک تواین، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی، دقیق است که گفته است: سیاستمداران و پوشک بچه ها باید زود به زود  عوض شوند؛ هر دو به یک دلیل!
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باز خوب است که کریم اف در 78 سالگی با مرگ از قدرت جدا شد!
    .