| کد خبر: 102913 |

صرفه جویی چشمگیر ارزی در حوزه تست های دریایی

تین‌نیوز| معاون علمی آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس : این حوض جزء 5 حوض برتر دنیاست، چه از نظر ابعاد، دقت و ظرفیت تجهیزات در حد بسیار بالایی است و این تست ها در بهترین حالت 6 برابر در داخل یا خارج بودن آن صرفه جویی ارزی دارد.

 

 آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس بیست و چهارم شهریور سمینار آموزشی تحت عنوان "آشنایی با آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس" برگزار نمود. در این سمینار شرکتها و موسسات دریایی حاضر با تجهیزات و امکانات، مراحل ساخت و کالیبراسیون مدل شناور، تست مقاومت و رانش شناورها، تست مانور و دریامانی شناورها، تست های فراساحلی و قفس ماهی توسط کارشناسان این آزمایشگاه آشنا شدند. 

 
دکتر امین نجفی معاون علمی آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس،  با اشاره به خلاء و نیازی که در صنعت دریایی کشور در رابطه با تست شناورهای تندرو، سازه های دریایی و شناورهای زیرسطحی احساس می شد گفت : این آزمایشاه با همت نیروی دریای سپاه در سال 1386 کلنگ زنی گردید و ساخت سوله و تانکش تا سال 1390 و یکسال نصب تجهیزات و قریب به 6 ماه کالیبراسیون سیستم به طول انجامیده است و از سال 1392 اولین تست ها انجام شده است. 
 
امین نجفی هدف اصلی از ساخت این آزمایشگاه را تامین نیاز کشور در حوزه تست ها و جلوگیری خروج ارز از کشور دانست و بیان داشت : حوضچه هایی در کشور از قبل وجود داشت مثل دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی شریف که حوضچه دانشگاه شریف بسیار فعال بوده اما باز هم جوابگوی تمام تست های کشور نبوده و بسیاری از تست ها در کشورهای اطراف و یا اروپای غربی انجام می شدند.

سازمان بنادر و دریانوردی، شرکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش بسیاری از تست های خود را در خارج از کشور انجام می دهند و یکی از اهداف اصلی این بوده که نیاز جامعه دریایی در این خصوص تامین گردد.  

 
وی با اعلام اینکه این حوض جزء 5 حوض برتر دنیاست، چه از نظر ابعاد، دقت و ظرفیت تجهیزات در حد بسیار بالایی بوده و این تست ها در بهترین حالت 6 برابر در داخل یا خارج بودن آن صرفه جویی ارزی دارد، بیان داشت : تستی که در این آزمایشگاه با ساخت مدل 250 میلیون تومان انجام گردید، همین تست در خارج یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان قرار بوده انجام شود.

در نمونه ای دیگر تستی را همراه با ساخت مدل 80 میلیون تومان انجام دادیم ولی در خارج همین تست قرار بود 60 هزار یورو انجام شود و در خصوص نتایج به جد می گویم هیچ فرقی با خارج نمی کند و درعمل خیلی بهتر است. 

 
امین نجفی در خصوص عضویت آزمایشگاه در ITTC گفت :  ITTC مجمعی است که کشورهایی که در سطح دنیا حوضچه دارند عضو آن هستند. این مجمع یکسری قوانین و استانداردهایی را برای تست مدل تدوین می کند و تست هایی وجود دارد که مراجع بین المللی باید آنها را تایید کنند. بطور مثال سازمان جهانی دریانوردی جدیدا مقرراتی به نام EEDI دارد، این مقررات اگر میخواهند اجرا شوند لازمه اش اخذ تاییدیه از موسسات رده بندی است.

برای عضویت در این مجمع گامهای اولیه برداشته شده و با موسسه رده بندی ایرانیان وارد مذاکره شدیم و روند شروع کسب استاندارهای ISO را شروع کردیم که ISO9001 و ISO17025 از ملزومات یا پیش فرضها برای عضویت در ITTC می باشد. مکاتبات را با این مجمع برای عضویت آغاز کردیم و پیش بینی ما این است که تا اواسط  سال 1396 عضو آن شویم.
 
وی در ادامه در خصوص همکاری با موسسه رده بندی ایرانیان افزود : مقرر گردیده موسسه رده بندی ایرانیان دوره هایی را برای کارکنان آزمایشگاه در خصوص مستند سازی، انبارداری، مدیریت کیفیت و ... تدوین و برگزار نماید. همچنین در نظر داریم از ظرفیت این موسسه برای بازاریابی و جهت شناساندن آزمایشگاه به جامعه دریایی استفاده و بتوانیم استاندارهای مورد نیاز پیش فرض را با همکاری آنها کسب کنیم.
 
معاون علمی آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس با اشاره به تستهای شناور مهم کشور در این آزمایشگاه گفت : اما در حوزه Offshore داریم وارد میشیم و معرفی آزمایشگاه به شرکتهای بزرگ فراساحلی را انجام داده ایم و منتظر پروژه از طرف این شرکت ها برای شروع آن هستیم. 
 
نجفی با تاکید به حمایت از صنایع داخلی از این آزمایشگاه ملی گفت : شرکتهای بسیاری اعلام حمایت و آمادگی نموده اند و درخواست ما از جامعه دریایی این است که تست هایی که قابلیت انجام در ایران را دارد به خارج سپرده نشود. در این صورت به غیر از کسب تجربه بیشتر برای آزمایشگاه، باعث کاهش هزینه ها برای این شرکتها میشود. 
 
وی با اشاره بر فرمایش مقام معظم رهبری که تولید داخلی بایستی به‌ عنوان یک امر مقدّس شمرده بشود و جنسی که مشابه داخلی دارد، مطلقاً از خارج وارد نشود گفت : مدل هایی به طول 7 متر در این آزمایشگاه تست می شود و هیچ شناوری نیست که نتوانیم تست کنیم. از لحاظ موج ساز، تست درگ، تست مانور هیچ محدودیتی نداریم و اقتصاد مقاومتی همین معنا را دارد. انشااله آزمایشگاه و جامعه دریایی کشور بتوانند مکملی برای پیشرفت صنعت دریایی باشند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.