| کد خبر: 102838 |

هدف انتقال راه‌آهن تهران سود یک ارگان است

تین‌نیوز| درباره لزوم خروج راه‌آهن از تهران این روزها سخنانی از سوی مدیریت شهری به گوش می‌رسد. در این زمینه به نظر می‌رسد نیت شهرداری از اینکه اصرار دارد ایستگاه راه‌آهن تهران به خارج از شهر منتقل شود این است که زمین‌های راه‌آهن را به برج تبدیل کند و با فروش پروانه ساختمانی، کسب درآمد کند.

این در حالی است که در هیچ جای جهان مرسوم نیست که ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن را به خارج از شهر ببرند و به جای آن، سعی می‌کنند آن را به خطوط حمل‌ونقل عمومی متصل کنند. اگر فکر می‌کنیم قطارهای فعلی هوا را آلوده می‌کنند می‌توانیم جایگزینی قطارهای برقی با جای قطارهای دیزلی را در دستور کار قرار دهیم؛ نه اینکه برای رفع یک مشکل، مشکلی دیگر به وجود آوریم. شهرداری تهران باید به جای اینکه در فکر فروش مکان‌های عمومی دارای قدمت باشد، با حفظ ماهیت این اماکن آنها را با شرایط روز وفق دهد و در جهت منافع مردم شهر به کار گیرد.

البته انتقال ایستگاه راه‌آهن به تپه‌های عباس‌آباد نیز اگر بدون نظر کارشناسان انجام شود، می‌تواند افراط دیگری در این زمینه باشد. در تپه‌های عباس‌آباد به عنوان پهنه فضای سبز شاید بتوان ایستگاه مترو یا اتوبوس ایجاد کرد اما راه‌آهن منجر به نابودی این پهنه می‌شود.

امروز به این نیاز داریم که تفکر درآمدزایی و شهرفروشی به طور کلی از مدیریت کلانشهرها حذف شود. متاسفانه شاهد این هستیم که هر روز بناهای تاریخی و معاصر مانند اداره‌ها و خانه‌های قدیمی، کارخانجات، باغ‌ها و بسیاری از فضاها، تنها با هدف منابع کوتاه‌مدت در حال از بین رفتن است.

همچنین امروز شاهد روند تبدیل حمام‌های قدیمی به بناهای مسکونی و تجاری هستیم در حالی که حمام‌های قدیمی از جمله بناهایی هستند که هویت شهرها را تشکیل می‌دهند. بنابراین اگر قصد بازسازی آنها را داریم باید آنها را به کاربری بهداشتی یا کاربری عمومی تبدیل کنیم.

امروز تغییر کاربری یکی از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن قیمت زمین در کلانشهرهاست. به طور نمونه وقتی فضاهایی که دوران مصرف‌شان تمام شده را به پروژه‌های درآمدزا تبدیل می‌کنیم ارزش‌افزوده زمین را بالا می‌بریم. بعد به فکر پایین آوردن قیمت زمین می‌افتیم در حالی که ریشه اصلی مشکلات از آنجا شروع می‌شود که از طریق ارائه زیرساخت‌ها و پروانه به زمین‌ها امتیاز می‌دهیم، به عنوان نمونه باغ را تبدیل به برج می‌کنیم و وقتی تمام باغ‌ها را فروختیم به فکر فروش راه‌آهن می‌افتیم.

* کارشناس معماری

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.