| کد خبر: 102340 |

ادامه فعالیت کشتیرانی ایران و هند پس از برجام

تین‌نیوز| سهامداران شرکت کشتیرانی ایران و هند با پیشنهاد طرف ایرانی در خصوص توجیه اقتصادی و فعالیت مجدد شرکت کشتیرانی ایران و هند به شکل قبل از تحریم موافقت کردند.
 

مدیرعامل کشتیرانی ایران و هند با اشاره به پیشینه این شرکت گفت: شرکت کشتیرانی ایران و هند یک شرکت مشارکتی بین دو کشور ایران و هند است که 51 درصد سهام آن متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی و 49 درصد سهام آن متعلق به کشتیرانی دولتی هندوستان است.

مهندس جمشید خلیلی افزود: این شرکت از سال 54 با خرید دو فروند کشتی دست دوم کالاهای عمومی فعالیت تجاری خود را بین خلیج فارس و بنادر هندوستان آغاز کرد.

وی اظهار داشت: براساس توافقات صورت گرفته عملیات کشتیرانی ایران و هند هرگز در قالب رقابت با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا کشتیرانی دولتی هندوستان نبوده است. این شرکت به تدریج فعالیت خود را در تجارت بین المللی با خرید کشتی های فله بر مدرن و فروش کشتی های فرسوده گسترش داد.

خلیلی به فعالیت های کشتیرانی ایران و هند در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: طی سال های جنگ چند فروند از کشتی های این شرکت به هنگام تردد در آبهای ساحلی ایران در خلیج فارس برای تخلیه کالاهایی حیاتی مانند گندم و جو مورد اصابت موشک های دشمن قرار گرفتند و حتی یکی از فرماندهان جوان این شرکت در اثر اصابت ترکش موشک به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست.

وی سپس به ورود این شرکت به حمل کالای یخچالی از سال 1363 اشاره و تصریح کرد: در همین راستا شرکت دو فروند کشتی یخچالی به نام های نور و هود را خریداری کرد که این کشتی ها علاوه بر نقش موثر در تجارت بین ملی فعالیت موثری بین بنادر کشورهای زلاند نو، برزیل و بنادر اروپایی و ایران داشتند.

وی افزود: در کنار کشتی های یخچالی ملکی، شرکت همزمان تعدادی کشتی یخچالی و فله برهای پاناماکس را در اجاره خود داشت که این کشتی ها در حمل کالا از بنادر کانادا به ایران فعال بودند.

مدیرعامل کشتیرانی ایران و هند در خصوص فعالیت های کانتینری این شر کت گفت: کشتیرانی ایران و هند در سال 1376 با خرید دو فروند کشتی کانتینربر، نقش فعالتری را در تجارت حمل کانتینری بین خلیج فارس و هندوستان به عهده گرفت به گونه ای که این کشتی ها به صورت هفتگی بین بندر مومبای هند و بنادر ایران در خلیج فارس تردد می کردند اما با توجه به وضعیت بازار و پایین بودن ظرفیت حمل این کشتی های کانتینربر، این شرکت، تجارت حمل کانتینری خود را متوقف کرد.

وی افزود: در سال 1379 و با توجه به کسب درآمد مناسب در حمل کالای فله و یخچالی کشتیرانی ایران و هند نسبت به خرید کشتی های فله بر هندی ماکس و سوپراماکس اقدام کرد همچنین کشتی های فرسوده خود را اوراق و یا بازسازی کرد.

خلیلی گفت: از سال 2008 و با فروپاشی اقتصاد جهانی وضعیت کشتیرانی های جهان نیز متزلزل شد به عبارتی عرضه و تقاضا با هم تطبیق نداشت. با توجه به ساختارهای بزرگی که چین برای اقتصاد خود تعریف کرده بود تمام کشتیرانی هایی که بازار محور بودند به سمت ساخت کشتی های فله بر گرایش پیدا کردند اما چین به دلیل مشکلات بسیار به خصوص مشکلات محیط زیستی و سیاسی برنامه های از پیش اعلام شده خود را کاهش داد در نتیجه عرضه کشتی های فله بر نسبت به تقاضای بازار کاهش یافت.

وی یادآور شد: به دنبال فروپاشی اقتصاد جهانی و موضوع چین درآمد ناشی از حمل و نقل دریایی کاهش پیدا کرد و در مرحله اول کشتیرانی هایی مانند کشتیرانی ایران و هند که عموما کشتیهای فله بر داشتند با ضرر و زیان و کمبود درآمد مواجه شدند و بسیاری از کشتی ها لی آپ شدند.
 
خلیلی خرید نفتکش های سوئز ماکس را مرحله نوین در فعالیت کشتیرانی ایران وهند دانست و خاطرنشان کرد: در این خصوص یک فروند نفتکش سوئز ماکس دست دوم خریداری شد که توانست همانند کشتی های فله بر و یخچالی در آمد مناسبی را نصیب شرکت کنند به گونه ای که کشتیرانی ایران و هند با شرکت کشتی سازی هیوندای کره برای ساخت سه فروند نفتکش سوئز ماکس مدرن قرارداد منعقد کرد که دو فروند آنها در سال 2007 و 2009 تحویل شدند و یک فروند دیگر به دلیل تحریم تحویل نشد.
 
مدیرعامل کشتیرانی ایران و هند گفت: این کشتیرانی برای خرید کشتی های نو از بانک های آلمانی وام دریافت کرده بود اما با ایجاد تحریم ها، بانک های آلمانی وام خود را حال کردند و به دنبال این موضوع کشتی های تانکر امین و فله بر سینین در سال 1392 فروخته شدند.
 
وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم ها گفت: شرکت ایران و هند تنها شرکتی بود که علاوه بر تحریم خزانه داری امریکا و اتحادیه اروپا از سوی شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم شد به گونه ای که با وقوع تحریم طرف هندی در سال 2013 به طور رسمی اعلام کرد که قصد انحلال شرکت کشتیرانی ایران و هند را دارد اما کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را نپذیرفت زیرا طبق اساسنامه انحلال باید توسط هر دو کشور صورت می گرفت.
 
وی گفت: در نهایت با موافقت طرف هندی قرار شد مدیریت شرکت ایران و هند به دلیل تحریم های سنگین و مشکلات ناشی از آن از تاریخ 19 آذر ماه 1393 تا اطلاع ثانوی در اختیار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. 
 
خلیلی افزود: اگر چه شرکت کشتیرانی ایران و هند اکنون از تحریم خارج شده است اما وضعیت حمل و نقل دریایی رونق قدیم را ندارد. 
 
وی در پایان با بیان این خبر تاکید کرد: سهامداران کشتیرانی ایران وهند در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در خرداد ماه سال 1395، با پیشنهاد طرف ایرانی در خصوص توجیه اقتصادی و فعالیت مجدد شرکت کشتیرانی ایران و هند به شکل قبل از تحریم موافقت کردند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.