| کد خبر: 102338 |

خروج جاده ترانزیت از پارک گلستان، مصوبه‌ای که خاک می‌خورد

تین‌نیوز| خروج جاده ترانزیت از پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ظرفیت های زیست گاه کوهی در ایران و حتی جهان،از سال 83 به تصویب رسید اما اجرای آن همچنان در پیچ و خم اجرا خاک می خورد.


با توسعه راهسازی و جاده سازی،ضریب تلفات گونه های جانوری نیز افزایش یافته است.
 
کم نبوده اند حوادث و مواردی که گونه های حفاظت شده بر اثر تصادفات جاده ای نابود شده اند،پارک ملی گلستان یکی از مصادیق این ادعا به شمار می رود،عرصه ای ارزنده برای زیست جانوران که به دلیل عبور جاده ترانزیت از دل این پارک،حیات و بقای برخی از گونه های جانوری در این خطه را با مخاطراتی همراه ساخته است.
 
بر اساس مصوبه سال 1383 مقرر شد جاده ترانزیتی مذکور از پارک ملی گلستان حذف شود اما از آن سال تاکنون این طرح و مصوبه در پیچ و خم اجرا خاک می خورد و گویی به بایگانی سپرده شده است.
 
اجرایی شدن طرحی که مستلزم تامین اعتبار 700 میلیارد تومانی است
یکی از جدی ترین موانع پیش رو در حوزه عمرانی شهرها،استان ها و پروژه های کلان کشوری به تامین اعتبار مورد نیاز آن معطوف می شود،این قاعده در خصوص جاده ترانزیتی پارک ملی گلستان نیز مصداق دارد و بر اساس گزارشات واصله،اجرای این پروژه عظیم نیازمند 700 میلیارد تومان اعتبار است.
 
با نگاهی اجمالی به تلفات سنوات گذشته جاده ترانزیتی پارک گلستان به روشنی در می یابیم که ضرورت تامین اعتبار این پروژه،علیرغم محدودیت های بودجه ای و اعتباراتی موجود،اجتناب ناپذیر به نظر می رسد،زیرا تلفات و جان دادن حیوانات و جانوران در این خطه،عرصه زیست محیطی منطقه را به تدریج با چالش های عمیق و جدی مواجه خواهد ساخت.
 
مرگ 77 مورد از گونه های جانوری در سال گذشته و 46 مورد در چهار ماهه نخست سال جاری،موید ضریب مخاطراه ای است که حیات جانوران،خزندگان،پستاندران و... را در این حوزه تهدید می کند.
 
ملاحظات و دغدغه های زیست محیطی در اولویت قرار گیرد
حسام یار احمدی،کارشناس ارشد محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به تلفات قابل توجه حیوانات و گونه های جانوری در جاده های کشور عنوان کرد:آمارهای منتشر شده در خصوص میزان و ضریب تلفات به مراتب پایین تر از واقعیات موجود است و این موضوع به معنای مهندسی اعداد و آمارسازی دستگاهای ذیربط نیست،بلکه اساسا امکان ثبت و رصد تمامی تلفات وجود ندارد و در موارد بسیاری، حیوانات و جانداران مصدوم در دم از بین نمی روند و بر اثر شدت جراحات وارده در نقطه ای دیگر جان می دهند که بعضا از دیدگان دور می ماند.
 
وی افزود:به هر حال با شاخص و ملاک قرار دادن آمارهای رسمی نیز به تهدید جدی جاده های ترانزیتی و پر تردد از دل مناطق حفاظت شده و زیستگاه های گونه های جانوری پی می بریم.
 
یار احمدی گفت:آنچه که باید به عنوان اولویتی جدی در دستور کار دستگاه های اجرایی و عمرانی کشور قرار گیرد،معطوف به این اصل می شود که همواره در تعریف و اجرای طرح عمرانی،ملاحظات زیست محیطی در صدر و اولویت عوامل ذیربط قرار گیرد،زیرا حفظ سلامت زیست محیطی در چرخه طبیعی،به منافع عمومی مردم و کشور گره خورده است.
 
وی افزود:البته قاعدتا طرح ها و پروژه های عمرانی تعریف و اجرایی شده نیز از توجیهات منطقی خاصی برخوردار هستند اما با همه این اوصاف دغدغه ها و ملاحظات زیست محیطی،اصلی حائز اهمیت است که توجه به آن پیش  نیاز تمامی طرح ها و پروژه های عمرانی محسوب می شود.
 
امید آن می رود با اتخاذ تدابیری ویژه و فوریت دار،اقدامات لازم برای اعمال تمهیدات موثر در این خطه حائز اهمیت از عرصه زیست محیطی کشور (پارک ملی گلستان) لحاظ شود تا امنیت و شرایط زسیت محیطی مطلوبت تر برای حیات،بقاء،تامین غذا و تولید گونه های جانوری محدوده مذکور فراهم شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.