| کد خبر: 101587 |

معاون آموزشی وزیر بهداشت مطرح کرد:

بیش از ۶۰ درصد حوادثترافیکی در محورهای برون‌شهری رخ می‌دهد

تین‌نیوز| محمد باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با تأکید براینکه بیش از ۶۰ درصد از حوادث ترافیکی در راه‌های برون‌شهری رخ می‌دهد گفت: قطعا دستیابی به اهداف ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای جمعیت ایران مستلزم همکاری‌های درون‌بخشی و بین بخشی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک درخصوص کنترل بیماری‌های غیرواگیر و همچنین همکاری‌های بین بخشی بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و بهداشت میانگین آمار تلفات جاده‌ای در دنیا را ۱.۲ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: متأسفانه در ایران میانگین مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی از متوسط جهانی بیشتر گزارش شده است.

وی در ادامه درخصوص عوامل خطر حوادث ترافیکی بیان کرد: سرعت بالا، عدم استفاده از کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی موتورسواران، عدم استفاده از صندلی مخصوص کودکان، رانندگی تحت تأثیر مصرف مشروبات الکلی، رانندگی تحت تأثیر دارو و مواد مخدر و استفاده از تلفن همراه از  عوامل خطر حوادث ترافیکی در ایران به شمار می‌روند.

لاریجانی با تأکید براینکه سرنشینان خودروهای سبک، عابرین و سرنشینان وسایل نقلیه موتوری به ترتیب در صف بیشترین میزان مرگ و میر در سوانح ترافیکی در کشور قرار دارند گفت: براساس آخرین اطلاعات موجود (سال ۱۳۹۴)، ۲۶.۹ درصد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی در راه‌های درون‌شهری، ۶۵.۵ درصد در راه‌های برون‌شهری، ۷.۲ درصد در راه‌های خاکی و روستایی رخ داده و در ۰.۵ درصد موارد رخداد نامعلوم است.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت درحال حاضر علی‌رغم روند رو به کاهش حوادث، نسبت به برنامه پنجم توسعه که کاهش ۱۰ درصدی مرگ ناشی از حوادث را در دستور کار قرار داده بود کاهش میزان مرگ طبق برنامه نبوده است و همچنین علی‌رغم کاهش ۱۳.۷ درصدی مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در سال نخست برنامه در سال‌های بعد به ترتیب کاهش میزان مرگ ۴.۹ درصد، ۵.۶ درصد، ۶.۲ درصد، ۱.۷ درصد و در سه ماهه نخست امسال ۴.۲ درصد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تأکید براین نکته که متأسفانه در کشور تنها ۱۰ درصد از سرنشینان عقب خودرو از کمربند استفده کرده و از سویی دیگر مرگ و میر منتسب به سوء استفاده از مصرف مواد مخدر نیز، آمار بالایی را به خود اختصاص داده است گفت: کاهش ۲۰ درصدی در میزان مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی و کاهش ۱۰ درصدی در مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر از اهداف مهم و اختصاصی ایران در اجرای تفاهم‌نامه اخیر به شمار می‌رود.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه قطعا دستیابی به اهداف ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برای جمعیت ایران مستلزم همکاری های درون‌بخشی و بین بخشی است افزود: در جهان امروز، بیماری‌های غیرواگیر، عامل اصلی مرگ و ناتوانی در تمامی کشورهای جهان از جمله ایران هستند که مقابله با آنها و عوامل خطر مربوطه، تلاش جمعی دست‌اندرکاران حوزه سلامت و مسئولین سایر سازمان‌های کشور که به طور مستقیم و غیر مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط هستند را می‌طلبد. این سند، متکفل آن است که ارتباطات و وظایف واحدهای درون و برون بخش سلامت را مشخص و نمایان سازد تا با همکاری تمامی سازمان‌های ذیربط، اجرای مفاد این سند و در پی آن، کنترل و مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و حوادث ترافیکی در کشور جمهوری اسلامی ایران میسر شود.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود بیشترین مرگ و حوادث ترافیکی را متعلق به سه استان فارس، خراسان رضوی و تهران اعلام کرد و گفت: براساس آمار منتشر شده استان‌های هرمزگان، ایلام و کردستان نیز دارای بیشترین میزان مرگ و میر در جاده‌های روستایی و آذربایجان غربی، تهران و خراسان رضوی دارای بیشترین آمار مصدومین هستند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.