| کد خبر: 101579 |

◄ غلامحسین شافعی به اتاق ایران بازگشت

تین‌نیوز| انتخابات ریاست اتاق بازرگانی از صبح امروز در حال برگزاری بود، با کسب 198 رای از سوی غلامحسین شافعی به پایان رسید و به این ترتیب شافعی با کسب 4 رای بیشتر از خوانساری دوباره به ریاست اتاق ایران بازگشت.

دقایقی پیش تین‌نیوز در گزارشی سوابق این دو کاندیدا را بررسی کرد که این گزارش در ادامه می‌آید.

به گزارش تین‌نیوز، این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که دو کاندیدای نام آشنا برای کسب این کرسی به رقابت پرداخته‌اند، کاندیداهایی که هرکدام تجربیات و نفوذ فراوانی در حوزه اتاق بازرگانی دارند.

 اخبار حاکی از آن است که سخنرانی بیست دقیقه‌ای مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی تمام شده است و زنگ آغاز رای گیری از لحظاتی پیش به صدا در آمده است، همچنین میزان حاضرین جلسه قریب به چهارصد نفر است که نسبت به دوره های گذشته، بی‌نظیر است.

مسعود خوانساری و غلامحسین شافعی دو کاندیدای جدی این انتخابات هستند که تا دقایقی دیگر، یکی از این دو نفر کرسی ریاست اتاق بازرگانی را تصاحب خواهد کرد.

در این نوشتار به ارائه مختصری از سوابق و فعالیت‌های این دو کاندیدا می‌پردازیم؛

مسعود خوانساری
خوانساری رئیس اتاق تهران است و 61 سال سن دارد. وی که لیسانس مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس برنامه‌ریزی و سیستم دارد، از سال 59 به جمع دولتمردان جمهوری اسلامی پیوست و بعد از آن به طور پیوسته 24 سال حضور مناصب مختلف دولتی را تجربه کرد. محمد سلامتی بعد از رای اعتماد به عنوان وزیر کشاورزی دولت شهید رجایی، مسعود خوانساری را با خود به این وزراتخانه برد تا خوانساری با حضور در کرسی معاونت وزارت کشاورزی نخستین تجربه دولتی خود را آغاز کند. سلامتی که در کابینه شهید باهنر و سال‌های نخست کابینه بعدی هم عهده‌دار این سمت بود، خوانساری را هم در کنار خود در وزارت کشاورزی حفظ کرد تا نوبت به دوران وزارت عباسعلی زالی برسد. در دوران وزارت زالی او اکثریت معاونان سلامتی ازجمله خوانساری را در سمت خود ابقا کرد تا دوران معاونت رئیس کنونی اتاق بازرگانی تهران در وزارت جهاد کشاورزی تا سال 68 و آغاز دولت سازندگی به طول بیانجامد.

با آغاز دولت هاشمی، مهدی کرباسیان معاون کنونی وزیر صنعت عهده‌دار ریاست سازمان تامین اجتماعی شد و خوانساری هم به عنوان مشاور رئیس این سازمان راهی تامین اجتماعی شد. با روی کار آمدن دولت اصلاحات در خرداد 76 خوانساری به وزارت راه و ترابری رفت و در دوران وزارت حجتی، دادمان و خرم ریاست سازمان حمل‌ونقل و راهداری را بر عهده گرفت.

پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 نقطه پایانی بر حضور خوانساری در مناسب دولتی بود. مسعود خوانساری این بار برنامه حضور در مجلس بخش خصوصی را در سر می‌پروراند و درنهایت برنامه وی به واقعیت پیوست و او در انتخابات ششم و هفتم اتاق بازرگانی راهی اتاق تهران شد. او در اتاق بازرگانی عهده‌دار کمیسیون حمل‌ونقل و گمرک شد و اداره چند شرکت خصوصی را نیز به عهده گرفت.

شرکت آکام تجارت صدرا ازجمله این شرکت‌ها بود که در حوزه ساخت‌وساز فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد.

خوانساری هم‌زمان با مدیریت شرکت آکام تجارت ریاست هیئت‌مدیره شرکت لیزینگ اقتصاد نوین یکی از شرکای بزرگ سازمان راهداری را نیز بر عهده گرفت.

مدتی بعد رئیس جدید اتاق بازرگانی تهران اقدام به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری آتی سامان نمود و مدیرعاملی این شرکت را هم بر عهده گرفت.

غلامحسین شافعی
غلامحسین شافعی فارغ‌التحصیل رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه تهران است. وی، زاده ۱۳۳۰، روستای نیک، قائن، خراسان جنوبی، تاجر و رئیس اتاق بازرگانی ایران است. او عضو شورای پول و اعتبار، عضو شورای اقتصاد کشور، عضو هیئت واگذاری و رئیس اتاق بازرگانی و صنعت اکو نیز هست.
 
شافعی در ۱۰ آذر ۱۳۹۲ در پی استعفای محمد نهاوندیان به ریاست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزیده شد و این سمت را تا خرداد ۹۴ انتهای دوره هفتم به عهده داشت.

بر اساس اطلاعات موجود در مصاحبه‌ها وزندگی نامه خود کار بازرگانی را از سال 1352 آغاز کرده است و با حدود 40 سال کار در این حوزه با تمام پیچ‌و‌خم‌های بخش خصوصی آشنا است.

وی مدیرعامل شرکت «شفیع » و رئیس هیئت‌مدیره شرکت نار افشان تجارت خراسان بوده و شرکت وی تاکنون در چند سال پیاپی عنوان صادرکننده نمونه کشور در حوزه میوه و تره‌بار را دریافت کرده است، برخي اين فعال بخش خصوصي 60 ساله را سلطان انار ایران نیز خطاب می‌كنند.

سوابق او عبارتند از
- جانشین ریاست اتاق بازرگانی ایران
- نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران
- نایب‌رئیس دوم اتاق بازرگانی ایران
- معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی ایران
- رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی
- سخنگوی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی
- نایب‌رئیس اول اتاق مشترک ایران و افغانستان
- رئیس هیئت‌مدیره منطقه ویژه سرخس
- رئیس شورای ملی زعفران
و رئیس گروه تخصصی توسعه صادرات به چشم می‌خورد.
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.