| کد خبر: 101574 |

کوروش پرویزیان مطرح کرد:

نقدینگی و چرخش و گردش آن برای کشور نیاز است

تین‌نیوز| کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، رکود غالب است و به عنوان یک معضل جدی محسوب می شود. بنابراین در این وضعیت اقتصاد برای حرکت نیاز به موتور محرک دارد. در شرایط فعلی بسیاری از صنایع امکان فروش محصول ندارند، بنابراین طبیعتا نیاز به نقدینگی و چرخش و گردش آن است.

 تازه‌ترین تغییرات نقدینگی از افزایش این شاخص تا ۱۰۶۰ هزار میلیارد تومان در پایان خردادماه امسال حکایت دارد. این مقدار در مقایسه با خردادماه سال گذشته با رشد ۲۹.۷ درصدی همراه است.

از ابتدای سال جاری و در سه ماهه اول حجم نقدینگی نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان رشد دارد. در عین حال که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۴.۲ افزایش داشته که اگر آن را با رشد نقدینگی در دوره مشابه سال قبل که حدود ۴.۴ درصد بود مقایسه کنیم، نشان‌دهنده کاهش ۰.۲ درصدی در رشد است.

کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره رشد نقدینگی در کشور اعلام کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، رکود غالب است و به عنوان یک معضل جدی محسوب می شود. بنابراین در این وضعیت اقتصاد برای حرکت نیاز به موتور محرک دارد. در شرایط فعلی بسیاری از صنایع امکان فروش محصول ندارند، بنابراین طبیعتا نیاز به نقدینگی و چرخش و گردش آن است.

به گفته پرویزیان، در حال حاضر اتفاق خوبی که افتاده است، این است که نرخ سود بانکی مناسب با این احوال از حدود 28 درصد کاهش پیدا کرده و حول و حوش 20 و  18 درصد است. این نرخ به رشد کمک می کند و آن را تحت تاثیر قرار می دهد. او ادامه داد: لذا اندکی انبساط در اوضاع و احوال نقدینگی کشور به نظر می رسد ضرورت دارد و نباید نگران شد که رشد نقدینگی تورم را به سمت بالا هدایت کند.

مدیرعامل بانک پارسیان همچنین تاکید کرد: در گزارشات مختلف، مشخص است که تورم به حدود 9 درصد رسیده است. در مقابل تورم 33 درصدی که داشتیم، الان تورم در حدود یک چهام کاهش پیدا کرده است، این کاهش سریع و شدید، موجب قفل شدن بیشتر حوزه های بخش خصوصی و کسب و کارهای مختلف می شود. لذا در حال حاضر باید رونق در این بخش صورت بگیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین گفت: براساس طرح بانک مرکزی و دولت، اوراق بهادارسازی بانک ها و بازخرید آنها توسط دولت و خزانه و بانک مرکزی کمک می کند به اینکه دسترسی به نقدینگی بالا رود. اخیرا متوجه شدیم که با فشار بیشتر روی کاهش نقدینگی قابل تزریق در اعتبارات، نرخ بین بانکی به سمت بالا حرکت کرده است و این کار خوب بانک مرکزی در دخالت در بازار بین بانکی را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا به نظر می رسد که باید کمک شود تا فضای تامین نقدینگی بنگاه ها فراهم تر شود.

به گفته پرویزیان باید قبول کرد زمانی که کسالتی پیدا می شود، داروی تلخ هم باید مصرف کرد. بنابراین باید دردی را تحمل کرد. اما در نهایت برایند آن خوب خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.